Home - Blog Home - De Tijd Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 19 september 2012 door Roel Verrycken

Gaffes

Gaan blunders en flaters de presidentsverkiezingen beslissen? Op 50 dagen van 6 november beweren sommige waarnemers van wel. De jongste 'gaffe' van Mitt Romney zou wel eens de stommiteit te veel kunnen blijken, eentje die hij niet meer te boven komt. Josh Barro, columnist bij Bloomberg, twijfelt niet: 'Vandaag heeft Mitt Romney de verkiezingen verloren.'

Veel te vroeg om zulke definitieve uitspraken te doen, maar dat neemt niet weg dat de misstap in kwestie van Romney eentje van formaat is. Romney beweerde tijdens een fundraiser voor rijke donoren in Florida dat 47 procent van de Amerikanen zichzelf als slachtoffers zien die recht hebben op allerlei bijstand van de overheid en die toch sowieso voor Barack Obama stemmen. 

De uitspraken dateren van mei, maar de ondertussen beruchte video verscheen pas deze week op de linkse website Mother Jones. (Met behulp, nota bene, van de kleinzoon van ex-president Jimmy Carter, de favoriete boksbal van de Republikeinen.) 

 

De uitspraken sloegen in als een bom maandagavond. Team Romney bevestigde de authenticiteit van de opname en reageerde met een haastige persconferentie. Dat liep stroef:

 

Op de site van Mother Jones is ondertussen de volledige onbewerkte opname verschenen, in twee delen. 

Een pijnlijk moment voor Romney, want de uitspraken achter de schermen bevestigen precies het beeld dat zijn tegenstanders al heel de cyclus lang van hem ophangen: Romney is een kille plutocraat die opgroeide in weelde en geen flauw benul heeft van de zorgen van de gewone Amerikaan. Zijn theorie over de 47 procent blijkt bovendien fout, en de mensen die hij viseerde zijn grotendeels Republikeinen.

De geheime video dook op precies een week nadat Romney onder vuur lag voor zijn weinig tactvolle politisering van de dood van de Amerikaanse ambassadeur in Libië. En zo zit Romney al aan twee blunders in evenveel weken sinds het einde van de partijconventies. We zitten in de laatste rechte lijn naar 6 november maar de Romney-campagne wordt aanhoudend in het defensief gedwongen en verliest kostbare tijd. Daar zit de grootste schade voor Romney: hij slaagt er maar niet in om zijn favoriete gespreksonderwerpen, zoals de economie, op te dringen.

De sterk gepolariseerde Amerikaanse media springen met veel overgave op elke nieuwe blunder. Missers worden uitvergroot en uit de context gerukt. Zo lijkt het hele verkiezingsjaar een opeenstapeling van foute uitspraken en ongelukkige quotes. Met daartussen misschien enkele flarden discussie over echt substantiële dingen.

Romney beklaagt zich nog altijd uitspraken als 'bedrijven zijn ook mensen', 'ik hou ervan om mensen te ontslaan' en 'Ann rijdt met een paar Cadillacs'. Er was het 'etch-a-sketch' moment en de mislukte trip in Europa waar hij de Britten op de vooravond van de Olympische Spelen ging beledigen. De lijst is lang.

Ook Obama beging al missers. Uitspraken als 'met de privé-sector gaat het uistekend' en 'dat heb jij niet gebouwd' passen in de categorie van de vermijdbare fouten. De Republikeinen maakten zelfs een heuse campagneslogan op basis van die laatste. 

Maar ligt een kiezer er ook wakker van? Is er ergens een nog twijfelende Amerikaan die bij het zien van wat de media een 'gaffe' noemen een beslissing neemt? Vanaf wanneer mogen we een uitschuiver een 'game changer' noemen? Blogger John Sides van The Monkey Cage deed de oefening en constateerde dat de impact van blunders op peilingen nihil is. 

Trialheats12gaffes

Niet overdrijven dus, met het inschatten van de gevolgen van 'gaffes'. Al lijkt het veilig om te stellen dat campagnes die veel fouten maken meer kans hebben om te verliezen. 

Reacties

Onze blogs

Meer