Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 9 april 2018 door Micadam

Waarom jij jouw bedrijf geen “Employee Advocacy” sprookje is!

Er was eens een bedrijf met medewerkers die allemaal ambassadeurs waren van hun bedrijf op sociale media.  Ze deelde, droegen bij en zorgden dat het bedrijf een groot organisch bereik en groei kende jaar op jaar…

Tijd voor een rant!

Tja, was het maar waar!  In de meeste bedrijven zijn de medewerkers net het omgekeerde met als grootste argument, mijn netwerk is van mij en mijn vrienden/connecties hebben geen boodschap aan onze bedrijfsberichten op sociale media.  Wat een bekrompen mentaliteit hebben wij toch als Vlamingen!  Iedereen in je netwerk op LinkedIn en Facebook kan een klant of toekomstige medewerker van je bedrijf zijn.  Bende dommeriken!

Maar waarom slagen bedrijven er niet om van hun medewerkers ambassadeurs te maken?  Drie grote pijnpunten: content, mensen en systemen.

Content

Waterhydrant

De zwakte van veel bedrijven ligt in het content verhaal met deze elementen voorop:

- We hebben geen content wat zeer triestig is en de zwakte van marketeers benadrukt

- De content is te promotioneel en wie wil dat nu delen in zijn netwerk

- Marketeers zijn bange of hebben nooit gehoord van "curated" content

- Gebrek aan gebruik van content van de medewerkers (UGC)

Mensen

Guilt

Ik kan nog steeds mijn oren en ogen niet geloven dat onderstaande types van mensen geen LEAD-BY-EXAMPLE functie willen opnemen.  Als zij niet delen waarom zouden je fans en andere medewerkers dat doen.  Stop met naïef te zijn!

- Het management team

- De sociale media en marketing medewerkers

Systemen

Regional_training-1

Om te kunnen delen moet je weten dat je bedrijf berichten plaatst op sociale media en vaak is het feit dat medewerkers dit niet weten onderschat.  Er is een gebrek aan:

- Kennis van de sociale media kanalen bij de medewerkers

- Gebrek aan berichten op die kanalen (geen content zeggen ze!)

- Hoe op een juiste manier delen (Training!)

- Gebrek aan trigger systemen (advocacy programma’s)

Bon, blijf gerust klagen dat je medewerkers geen ambassadeurs zijn (wat dom is) of je doet er daadwerkelijk iets aan en ben jij het volgende sprookje dat waarheid zal worden.    

Deze tekst is in eigen naam geschreven. Reageren kan ook op adammic@vanguard-leadership.be of op andere sociale media zoals Twitter (@micadam of op De Social DPO), of Linkedin (/micadam)

Reacties

Onze blogs

Meer