Sint-Petersburg, Rusland

Geplaatst op 26 juli 2008 door Roland Legrand 0 reacties | Reageren

Auto = King of the Road

Autorusland Mijn wagen, mijn vrijheid. Een leuze welbekend bij ons. Maar misschien ook al achterhaald, want met de huidge brandstofprijzen is deze vrijheid voor een aantal mensen al beperkt. Zo niet in Rusland. Niet enkel zijn de bandstofprijzen 1/4 van hetgene wij in België betalen, maar wordt de wagen daar niet gezien als ‘mijn vrijheid’. Neen, een wagen, daar pak ik mee uit, daar wil mee gezien worden.

Het openbaar vervoer brengt de mensen in Sint Petersburg overal naartoe, en dit tegen een zeer lage prijs. Bussen, metro, tram... ze zijn er altijd en in overvloed. De kwaliteit is laag, en tijdens de nacht rukken ze niet uit, maar voor de rest een ideaal hulpmiddel om je doorheen de stad te verplaatsen. Dus waarom een wagen hebben? Om op te vallen, wat 1 van de handelskenmerken is van het nieuwe Rusland.

De “Johnny’s” die vroeger bij ons rondliepen, zijn allemaal precies versast naar Rusland. De allernieuwste Lada’s, de alleroudste Lada’s, en alle modellen ertussen zijn regelmatig voorzien van spoilers, lichtjes, slechte kwaliteit radio’s (maar wel met het volume op 10), paintbrush...

De wagen is koning, en hoe groter (duurder), hoe meer je te zeggen hebt. Zie je een voetganger die gebruik wenst te maken van een zebrapad en daarbij denkt dat de auto’s zullen stoppen... dan hebben we duidelijk te maken met een toerist.

De wagen mag en kan alles. Is er een file, dan proberen we die zover mogelijk voorbij te steken om dan te kunnen invoegen. Voetpaden die breed zijn, kunnen perfect dienen als extra rijvak. Ritsen, tja, zo ver mogelijk doorrrijden, met zoveel mogelijk wagens naast elkaar en dan beginnen wringen. En opnieuw, de duurste en de grootste wagens hebben natuurlijk voorrang. Wat me hierin steeds opvalt, is de afwezigheid van verkeersagressie.

Ik heb nog nooit zulke mooie wagens gezien als hier. De nieuwste modellen kom je hier als eerste tegen. En in overvloed. Maar het weerspiegelt ook de stad. Op een totaal van 5 miljoen inwoners is het totale aandeel van dure en grote wagens zeer beperkt, en is zelfs het totaal aantwal wagens t.o.v. het bevolkingsaantal beperkt.

Maar het aantal dure wagens in vergelijking met België ligt veel hoger. Anderzijds is de middenklasse een groeiende klasse, maar nog steeds klein, en zit men met een groot aantal mensen die het zeer moeilijk hebben om rond te komen. Deze hebben helemaal geen wagen, terwijl de middenklasse het in veel gevallen toch maar moet doen met die afgedankte wagen, of met de nieuwe Renault Logan. Een mooi spektakel om naar te kijken, en vanwege het toenemend belang van de middenklasse, een enorme markt voor de automobielsector.

Stefan Van Doorslaer
General Manager Ahlers Russia
Site Manager Ahlers EDC

Autorusland2_2

Autorusland3_2 Autorusland4 Autorusland5_2Autorusland6_2 Autorusland7_2

Geplaatst op 23 juni 2008 door Roland Legrand 1 reacties | Reageren

Move to Russia, worse things can happen?

Petersburgkerk_2 De afgelopen 2 jaar heb ik regelmatig gependeld tussen Sint Petersburg en België. Telkens maar voor een paar dagen. Aankomend op de kleine en oude luchthaven van Sint Petersburg dacht ik, ja, ik had niet anders verwacht, ouderwets en arm. De taxi stond me op te wachten en met de enige echte Wolga werd ik naar ons bedrijfsappartement gebracht.

Onderweg werd ik verrast door de grootte van de stad. Telkens dacht ik dat we bijna in het centrum waren, maar telkens bleek dat ik te vroeg victorie kraaide. En de gebouwen, talloze prachtige statige gebouwen... Toen ik eenmaal in het appartement arriveerde werd mijn idee van Rusland bevestigd: ouderwets ingericht, dikke muren met kleine ramen, niet al te groot, een beetje troosteloos...

Petersburgplein_2 Ok, ik was hier voor mijn eerste bezoek, en zou elke keer ik kwam meer en meer verrast worden en meer en meer onder de indruk komen van het leven in deze stad. Deze stad was niet goedkoop, maar zeer duur. Een leven dat hier draait om consumeren en gezien worden. Maar anderzijds is er een deel van de bevolking dat je niet ziet, het deel dat aan de stadsring in grote woonblokken woont.


Petersburgpleinmensen De stad heeft alles, neen, de stad heeft meer dan wij. De nieuwste mode, de allernieuwste wagens (de duurste en de grootste), zijn enorm cultureel erfgoed en een bevolking dat zich aanpast aan de nieuwe omstandigheden van het kapitalisme. En kapitalisme is ook vooral consumptie. Shops zijn open 7 op 7, van 9 tot 21.00 uur. Heb je eten nodig, ga naar een winkel of hypermarkt. Is het zondag, of dinsdagnacht, geen probleem, zij zijn open 24/7. Wil je Sint Petersburg bezoeken tesamen met je vriendin of vrouw, dit laatste kan een perfect argument zijn om haar over de streep te krijgen. ;-)

Petersburgkerkmensen Dit eerste bezoek is ondertussen 2 jaar geleden, en sinds februari dit jaar heb ik mijn intrek genomen in het appartement. Het pendelen is nu naar België, maar de verbazing bij het arriveren in België komt niet in de buurt met de verbazing die ik hier elke dag heb, werkend en wonend in deze prachtige stad. Mijn mening over Rusland heb ik ondertussen danig moeten herzien.



Stefan Van Doorslaer, General Manager Ahlers Russia

Stefaan

Onze blogs

Meer