Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 30 september 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Schattige hond van KLM is nep

KlmhondDe Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM scoort op sociale media met een filmpje van een schattige beagle die luistert naar de naam Sherlock. Zoals de speurder, inderdaad. Want deze hond is gespecialiseerd in het opsporen van de passagiers die hun spullen op het vliegtuig hebben laten liggen. Fantastisch, toch? Alleen jammer dat de hond... niet bestaat.

Het lijkt anders wel een prima idee: Sherlock snuffelt aan de achtergelaten voorwerpen en gaat even later in de bagagehal op zoek naar de rechtmatige eigenaars. En ja, als het dan om de knuffel van een peuterpassagier gaat, smelt u toch helemaal weg? Het filmpje van Sherlock verzamelde de voorbije week ruim 9 miljoen views en meer dan 34.000 likes op YouTube.

Jammer toch dat het allemaal opgezet spel is. De campagne van het bureau DDB & Tribal Worldwide moet onder de aandacht brengen dat KLM naar eigen zeggen alles doet om verloren voorwerpen aan hun eigenaars te bezorgen. Maar Sherlock is dus maar een ingehuurde acteur.

Geplaatst op 16 september 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Facebook lanceert portaal voor mediamanagers

Facebook heeft vandaag een nieuwe portaalsite gelanceerd die uitgevers, publieke figuren en andere contentleveranciers moet helpen om Facebook 'beter' te gebruiken.

Facebook Media lijkt een beetje op de zakelijke portaalsite Facebook for Business. Je vindt er voorbeelden van hoe mediamanagers het sociale platform kunnen gebruiken om een groter publiek te bereiken, en tips om Facebook-tools beter in te zetten.

De site bevat secties voor verschillende doelgroepen, zoals nieuwsorganisaties en ngo's.

Geplaatst op 16 september 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Antwerps bureau Dallas wint award op Inbound-marketingcongres

Het Antwerpse marketingbureau Dallas heeft deze week een delegatie afgevaardigd naar het Inbound-marketingcongres in Boston. En de Antwerpenaars zullen niet met lege handen naar huis komen.

Dallas won maandag tijdens de openingsavond van het congres de 'Strongest New Business Potential Award' van het marketingsoftwareplatform Hubspot. Volgens het bedrijf geeft Dallas het goede voorbeeld van hoe bedrijven hun marketinginspanningen moeten richten op 'inbound'-communicatie: niet alleen je boodschap bij zoveel mogelijk potentiële klanten krijgen, maar ook opvolgen en meten wat die leads ermee aanvangen. 

Wie wil volgen wat er in Boston verteld wordt, kan overigens terecht op de blog van Dallas.  op zijn site bijhoudt. Via Twitter leest u snel de meest opmerkelijke quotes van de sprekers op het congres. Onder anderen Guy Kawasaki, Malcolm Gladwell en Martha Stewart komen er hun inzichten delen. 

Geplaatst op 10 september 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Vind de hashtag die bij uw tweet past

De Gentse doctoraatstudent Steven Van Canneyt ontwikkelde een applicatie die de beste hashtag suggereert om bij een tweet te plaatsen. 'Sopularity', dat nog in een betafase zit, maakt volgens Van Canneyt gebruik van realtime machine learning-technieken om het onderwerp van de tweet te bepalen en daarvoor een passende hashtag te zoeken.

Hij ontwikkelde ook een browserextensie die het mogelijk maakt om een bezochte website te delen op Twitter, met automatische vermelding van de meest aangewezen hashtag.

'Hoewel hashtags het effectieve bereik van een tweet verdubbelen, komen ze slechts in een kwart van alle Twitter-berichten voor', aldus de student, die gespecialiseerd is in sociale media-analyse. En de twitteraars die wel hasthtags gebruiken, kiezen niet altijd de meest efficiënte. 

'Zowel Twitter als onafhankelijk onderzoek hebben aangetoond dat de interactie met tweets verdubbelt als ze de juiste trending hashtags bevatten', zegt Van Canneyt. 'Deze interactie wordt uitgedrukt in retweets (het delen van een tweet van iemand anders met het eigen netwerk) en clickthroughs (het doorklikken op een link in de tweet). Je bereikt op deze manier namelijk iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp van de gekozen hashtag.'

 Een kleine test leert dat het systeem - zoals te verwachten is - vooral relevante hashtags suggereert indien de tweet over een nieuwsfeit of een druk besproken maatschappelijk thema gaat. Hoe persoonlijker en hoe meer niche, hoe moeilijk het voor Sopularity wordt om passende tags te vinden.

Geplaatst op 8 augustus 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Facebook maakt einde aan gedwongen 'likes'

FblikeFacebook maakt een einde maken aan de praktijk waarbij bezoekers van apps en websites verplicht worden om een bepaalde Facebook-pagina te 'liken' om daarmee iets anders te kunnen krijgen, zoals gratis goodies of toegang tot wedstrijden.

The Next Web maakte als eerste melding van de wijzigingen die Facebook daarover heeft aangebracht in zijn gebruiksvoorwaarden voor ontwikkelaars. De nieuwe regels moeten een einde maken aan het kunstmatig opblazen van het aantal likes door website-beheerders. Veel Facebook-gebruikers waren over die praktijk niet te spreken.

De truc met de gedwongen likes werd de voorbije jaren ook misbruikt door heel wat marketeers en reclamebureaus. Zij stelden adverteerders bijvoorbeeld voor dat ze voor het maken van een online campagne vergoed zouden worden in functie van het aantal Facebook-likes dat die campagne kon genereren.

Vaak beseften de adverteerders niet dat ze veel geld betaalden voor 'waardeloze', niet-spontane likes. Facebook hoopt met de wijzigingen dan ook vooral het vertrouwen van adverteerders in de opgestoken duim te herstellen.

Geplaatst op 4 augustus 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Under Armour verleidt vrouwelijke sporters

MistycopelandEen filmpje met de Amerikaanse ballerina Misty Copeland in de hoofdrol werd de voorbije dagen volop gedeeld op sociale media. Het gaat om een campagne van het hippe Amerikaanse sportkledingmerk Under Armour.

Het filmpje verhaalt hoe Copeland er als jong meisje van droomde om balletdanseres te worden, maar overal te horen kreeg dat dat niet zou lukken. Omdat ze er te laat aan begonnen was en er niet het juiste lichaam voor had. Maar haar wilskracht en doorzettingsvermogen beslisten er anders over.

De boodschap dat je alles kan bereiken als je het maar hard genoeg wilt, wordt verder uitgedragen met de slogan ‘I will what I want’. Under Armour bouwde er een campagnewebsite rond en lanceerde op sociale media de hashtag #iwillwhatiwant.

De campagne is helemaal gefocust op vrouwen, een doelgroep waar het sportmerk blijkbaar wat meer voet aan de grond zou krijgen. Kevin Planck, een voormalige American footballspeler die het merk Under Armour in 2006 in het leven riep, verklaarde recent nog tegenover beursanalisten dat hij evenveel omzet wil halen uit vrouwen- als uit mannenkledij.

De naam ‘Under Armour’ verwijst naar de onderkledij van Amerikaanse soldaten. Planck startte zijn bedrijf rond de ontdekking van een microvezel die grote hoeveelheden zweet kan absorberen, zodat het lichaam droog blijft tijdens het sporten. Het bedrijf uit Baltimore is beursgenoteerd en zal dit jaar zowat 345 miljoen dollar operationele winst boeken op een omzet van 3 miljard dollar. Amper 8,5% van die omzet komt van buiten de VS, maar het bedrijf is internationaal wel sterk aan het groeien. 

Geplaatst op 15 juli 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Facebook speelt data over mobiel kijkgedrag door aan Nielsen

FBprivacyDe sociaalnetwerksite Facebook gaat vanaf het najaar data verzamelen over tv-programma's die in de VS op mobiele toestellen worden bekeken, en gaat die data doorgeven aan Nielsen, de marktonderzoeker die de Amerikaanse kijkcijfers bijhoudt. Dat meldt de LA Times.

Nielsen maakte al vorig najaar bekend dat het werkte aan een systeem om ook de mobiele consumptie van tv-programma's in kaart te brengen, en vermeldde terloops dat het daarbij zou samenwerken met 'dataproviders zoals Facebook'. Maar nu die plannen concreet worden, lokken ze heel wat verontwaardiging uit bij privacy-activisten.

Facebook gaat namelijk ook data verzamelen over het kijkgedrag op andere sites of apps dan Facebook, zonder dat gebruikers daarvan op de hoogte zijn of er hun toestemming voor geven. Het volstaat dat iemand zich op een mobiel toestel op Facebook heeft aangemeld om aan die data te geraken. En heel veel consumenten zijn vandaag de dag standaard ingelogd op Facebook.

Facebook en Nielsen beklemtonen dat er geen data verzameld worden die individuele personen kunnen identificeren. Er wordt alleen bepaalde profielinformatie doorgestuurd, zoals de leeftijd of het geslacht van een kijker. Voor de tv-zenders is dat erg waardevolle informatie, want vandaag tasten ze grotendeels in het duister over wie er precies op mobiele toestellen naar de tv kijkt.

Nielsen werkt trouwens ook samen met andere bedrijven, zoals Twitter, om online en mobiel kijkgedrag in kaart te brengen.

Geplaatst op 14 juli 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Franse Roularta-journalisten wijzen 'native advertising' af

RoulartaDe journalisten van Groupe Express Roularta (GER), de Franse dochter van de Roeselaarse mediagroep Roularta, zien absoluut geen heil in de plannen van het bedrijf om via zijn Franse media 'native' advertenties te verkopen. De journalistenbond SNJ zegt dat ze de plannen ten allen prijze wil blokkeren.

Native advertising is het 'verpakken' van boodschappen van adverteerders als semi-redactionele content. Het fenomeen is niet nieuw, maar heeft steeds meer de wind in de zeilen omdat dergelijke reclameboodschappen vaak meer gezien worden door consumenten dan traditionele reclameformats.  Dat bewijzen ook virale nieuwssites zoals Buzzfeed, die volop native advertenties in hun nieuwsfeed plaatsen.

Ook klassieke mediabedrijven zoals Roularta experimenteren met het vervagen van de grenzen tussen redactionele inhoud en reclame. De Franse dochter van Roularta, eigenaar van magazinetitels als 'L'Express' en 'L'Expansion', stelde native advertising op twee recente ondernemingsraden voor als een nieuwe inkomstenbron.

Maar dat is dus dik tegen de zin van de journalisten. In een mededeling op zijn site noemt de SNJ de plannen een 'regelrechte aanslag op de fundamenten van de journalistieke deontologie' en belooft ze zware tegenkanting als de directie er toch mee verdergaat.

Roularta heeft het in Frankrijk niet onder de markt. Het betaalde achteraf bekeken te veel voor de overname van GER in 2006, dat zwaar te lijden heeft onder de crisis op de magazinemarkt en de verschuiving van reclamebudgetten naar digitale kanalen. De groep is volop bezig met het rendabiliseren van die digitale kanalen, onder meer met de recente invoering van een betaalmuur en nu dus met het lanceren van native advertentieformats.

Maar die twee pistes zijn niet verenigbaar, vindt de SNJ. Volgens de journalistenbond kan je niet aan lezers vragen om te betalen voor kwaliteit, en tegelijk de kwaliteitsnormen verlagen door 'valse informatie' binnen te smokkelen.

Geplaatst op 9 juli 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Always brengt stereotypen over meisjes in beeld

Likeagirl

Het vrouwenhygiënemerk Always, een onderdeel van Procter & Gamble, heeft een virale hit te pakken met zijn nieuwe campagne 'Like a Girl'. Die brengt op meesterlijke wijze in beeld hoe jonge vrouwen onder invloed van de media en de maatschappij aan bepaalde stereotypes gaan beantwoorden die bij jonge meisjes helemaal niet aanwezig zijn.

In de campagnevideo, die na twee weken al 30 miljoen views haalt op YouTube, zien we een reeks jonge vrouwen meedoen aan een soort auditie. Daarbij wordt hen gevraagd hoe je allerlei dingen 'als een meisje' moet doen: lopen als een meisje, (een honkbal) gooien als een meisje, vechten als een meisje...

De antwoorden voldoen aan de typische stereotypering van 'mannelijk' en 'vrouwelijk' gedrag: 'als een meisje' wordt vereenzelvigd met zwakheid, schuchterheid, een gebrek aan zelfvertrouwen en daadkracht.... Maar wanneer dezelfde vragen worden voorgelegd aan jonge meisjes, krijgen we heel andere uitbeeldingen te zien: de meiden slaan en rennen er even krachtig op los als jongens dat zouden doen.

De campagne gaat gepaard met een 'call to action' waarbij vrouwen wordt gevraagd om zelf te vertellen wat zij 'like a girl' doen. De leukste bijdragen worden dan weer verdeeld via sociale media onder de hashtag #LikeAGirl.  'Join The Movement' staat te lezen op de activistische campagnewebsite, waar alleen bovenaan een verwijzing staat naar het merk Always. 

Bekijk de video:

Geplaatst op 7 juli 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Brusselse metro krijgt 122 digitale reclameschermen

JcdecauxDe Franse specialist in buitenreclame JC Decaux gaat in september 122 nieuwe digitale schermen installeren in de Brusselse metro.

De nieuwe verticale schermen, met een doorsnee van 70 inch (178 cm) worden in september geïnstalleerd in 15 stations en zullen vanaf 7 oktober gebruikt kunnen worden door adverteerders. JC Decaux belooft hen een bereik van 95% van de metrogebruikers.

Tijdens het voorjaar van 2015 zullen in een tweede fase ook nog de stations Kunst-Wet, Schumann en Bockstael uitgerust worden, drie stations waar momenteel nog renovatiewerken plaatsvinden. Er zullen dan in totaal 160 digitale schermen geplaatst zijn. De digitale schermen bieden verschillende voordelen tegenover klassieke reclameborden.

Naast de beeldkwaliteit en de mogelijkheid om geanimeerde beelden te tonen, bieden ze adverteerders ook de mogelijkheid om flexibeler te plannen. ‘Standaard starten campagnes op dinsdag, maar indien dit beter aansluit bij de campagnevereisten, kan de communicatie op de digitale schermen bijvoorbeeld pas op woensdag starten’, aldus JC Decaux.

In enkele drukke stations (De Brouckère, Louize en Rogier) komen er ook enkele ‘twin’ schermen die vlak naast elkaar worden geplaatst. Door op beide schermen verschillende animaties te brengen die op elkaar afgestemd zijn, wordt een aantrekkelijk visueel effect gecreëerd.

Onze blogs

Meer