Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 17 april 2012 door Wim De Preter

TNT-spot zit bijna halfweg recordrace

TntspotNa zes dagen haalt de veelbesproken virale reclamespot voor de filmzender TNT al 23,5 miljoen views op YouTube. Dat zijn en blijven indrukwekkende cijfers voor een spotje van Vlaamse bodem. De dames en heren van Duval Guillaume Modem mogen zich weer eens op de borst kloppen. 

Des te meer omdat er geen enkele georchestreerde tactiek werd gebruikt om het spotje te pushen. We hebben het gewoon op Facebook en Twitter geplaatst, en het is vanzelf beginnen leven, zei Marc Wellens van DG Modem gisteren aan De Tijd.

Volgens Mashable is de video intussen al het tweede meest gedeelde filmpje aller tijden, na 'The Force', de Superbowl-spot van Volkswagen die vorig jaar furore maakte. Het spotje blijft rondgaan, niet alleen op de bekende sociale media maar ook op nieuws- en marketingsites zoals AdAge.

Maar voor we te euforisch worden, toch even opmerken dat de echt spectaculaire groei al achter de rug is. Het bereik van virale spotjes groeit doorgaans exponentieel in de eerste week, om daarna snel af te vlakken en eerder gezapig toe te nemen. Een soort 'omgekeerde hockeystick'.

Het feit dat de spot zoveel gedeeld wordt, zal  wel helpen om de  groei aan de gang te houden. 'Als een video héél populair wordt, zien we ook een piek in zoekopdrachten van mensen die over het filmpje hebben gehoord of het op tv  hebben gezien', zegt Tineke Meijerman van YouTube Benelux. 'Daarna kan er een daling zijn, maar vaak blijft de populariteit in mindere mate aanhouden, doordat sommige mensen het filmpje nog ontdekken of omdat mensen het filmpje opnieuw bekijken uit een soort van nostalgie.' 

Het is de komende weken dus uitkijken of DG Modem de titel van meest gedeelde marketingviral aller tijden achter zijn naam mag schrijven. Daarvoor moet het bureau de 'Roller babies' van Evian inhalen, die nu ruim 55 miljoen views heeft op YouTube. The Force zit aan 52,6 miljoen. TNT is dus bijna halfweg.

Maar ook als de TNT-spot records breekt, zullen die wellicht niet heel lang standhouden. Het aantal video's dat op YouTube  tientallen miljoenen views haalt, blijft weliswaar klein, maar neemt wel snel toe. 'Enkele jaren  geleden haalden de meest populaire video’s een paar miljoen views. In 2011 hadden de best bekeken video’s er tientallen miljoenen, in sommige gevallen zelfs in slechts een paar dagen', zegt Meijerman. Bij DG Modem kunnen ze al beginnen nadenken over de volgende stunt.

Reacties

Onze blogs

Meer