Home Markten Live Netto Sabato

december 2013

Geplaatst op 23 december 2013 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Newsmonkey start op 7 januari

Logo newsmonkeyDe nieuwe virale nieuwssite Newsmonkey gaat van start op 7 januari, enkele weken later dan eerst gezegd. Dat melden de initiatiefnemers op de website. 

'Beste bezoeker, op 7 januari gaan we live met onze site. Iets later dan we zelf gehoopt en aangekondigd hadden, maar het is voor ons belangrijk om meteen stevig en sterk te beginnen', zo staat te lezen op Newsmonkey.be, de nieuwssite die werd opgericht door Wouter Verschelden (ex-De Morgen), Patrick Van Waeyenberge en Mick Van Loon (allebei afkomstig van Het Laatste Nieuws).

De eerste dagen zullen alleen de ruim 1.500 aandeelhouders van Newsmonkey de site kunnen bekijken. Op 10 januari wordt de site helemaal opengezet.

De lancering heeft daarmee enkele weken vertraging opgelopen. Aanvankelijk was 'half december' als startdatum vooropgesteld, en tot vorige week heette het nog dat het rond kerstmis zou zijn.

Newsmonkey schuift in zijn prospectus bijzonder ambitieuze doelstellingen naar voren. Het bedrijfje hoopt over drie jaar 300.000 unieke bezoekers per dag te halen. Newsmonkey wil volop gebruik maken van het virale effect van sociale media om lezers te bereiken. Adverteerders kunnen tegen betaling artikels aanleveren voor de website, een model dat bekendstaat als 'native advertising'.

Newsmonkey haalde de voorbije weken via een crowdfunding-campagne geld op bij het grote publiek. De 1.527 aandeelhouders hebben totnogtoe 320.100 euro bijeengebracht.

Herlees hier het interview met Wouter Verschelden en Patrick Van Waeyenberge

Geplaatst op 20 december 2013 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Einde 'Slimste Mens' speelt Vier weer parten

SlimstemensHet succesformat 'De Slimste Mens ter Wereld' heeft Vier mooie kijkcijfers opgeleverd in september en oktober. Maar in november, toen de populaire quiz van het scherm verdween, vielen die cijfers prompt terug. Dat blijkt uit de jongste Audimetrie-cijfers.

Volgens de maandelijkse analyse van OMD haalde Vier in november nog een marktaandeel in het schermgebruik van 7,4 procent, tegen 12,6 procent in oktober. In november van vorig jaar (toen 'De Slimste Mens' nog doorliep tot 22 november) was dat 9,8 procent.

De andere commerciële familiezender, VTM, kon niet echt profiteren en bleef steken op 19,1% marktaandeel, evenveel als in oktober en 0,8 punt minder dan een jaar eerder. De Vlaamse Mediamaatschappij pakte eerder deze week op een persconferentie nog uit met een jaargrafiek die een stabiel verloop toonde voor de eigen zender, en een eerder 'hobbelig' parcours voor Vier. 'We laten ons liever niet uit over de concurrentie, maar de adverteerders waarderen onze stabiliteit', klonk de niet mis te verstane boodschap.

De openbare zender Eén kon wel marktaandeel winnen, van 31,3% in oktober naar 32,8% in november. Dat heeft de zender onder meer te danken aan het succes van de fictieserie 'Eigen kweek', die gemiddeld meer dan 1,4 miljoen kijkers lokte. Ook Canvas deed het erg goed met een klim van 5,7 naar 7,5%, wat dan weer is toe te schrijven aan de twee oefenmatchen van de Rode Duivels. Daarmee ging meer dan 40% van de schermtijd van de Vlamingen naar de openbare omroep.

In de commerciële doelgroep VVA 18-44 zijn de trends grotendeels dezelfde. Hier zakt het aandeel van Vier in het schermgebruik van 15,6% in oktober naar 10,8% in november. Zusterzender Vijf doet het wel iets beter en klimt van 4,7 naar 4,9%.

Een andere opmerkelijke trend is de toename van digitale betaaltelevisie (Telenet en Belgacom TV). Bij de 15- tot 44-jarigen stijgt dat aandeel van 6,3% in oktober naar 7,1% in november.

Geplaatst op 10 december 2013 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Alle Vlaamse kranten voortaan te beluisteren

Kamelego
Vlamingen met een visuele handicap of andere leesbeperking kunnen vanaf vandaag elke ochtend hun favoriete krant(en) beluisteren. De zeven Vlaamse dagbladen worden voortaan beschikbaar in audiovorm.

De vzw Kamelego , de vroegere Braillekrant, biedt die dienst aan in samenwerking met de uitgevers en de persdatabank Gopress, en met steun van de Vlaamse overheid. De technologie achter de audiokranten komt van de firma’s Pyxima en Sensotec. 

Tot nog toe waren al de Corelio-kranten De Standaard en Het Nieuwsblad in audiovorm beschikbaar. Vandaag komen daar ook De Morgen, De Tijd, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en Het Laatste Nieuws bij.

Het initiatief werd vanochtend voorgesteld in Communicatiehuis Muntpunt in Brussel, dat als eerste publieke instelling ook zelf audiokranten gratis gaat aanbieden.

Meer dan 100.000 Vlamingen kampen met een leesbeperking. Het kan gaan om slechtzienden en blinden, maar ook om mensen met dyslexie. Volgens voorzitter Jan Engelen van Kamelego is het volledige auditieve krantenaanbod een oude droom van zijn organisatie.

Voor Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege, die het project steunt vanuit de begroting Cultuur en via Luisterpunt, kaderen de audiokranten ook in het kansenbeleid van de Vlaamse overheid, omdat ze iedereen toelaten om ‘zich te informeren en een kritische opinie op te bouwen’. Nu alle kranten in het audio-aanbod van Kamelego stappen, ‘gaat voor mensen met een visuele beperking een wereld open’, aldus Schauvliege.

De Vlaamse overheid schonk een eenmalige subsidie van 30.000 euro voor het project en biedt eveneens permanente financiële ondersteuning. De kranten zijn beschikbaar via de website www.anderslezen.be en kunnen online gelezen worden, maar ook worden gedownload en afgespeeld via de DAISY-speler of een mp3-speler. 

Een abonnement voor De Standaard, De Morgen en de Tijd kost 140 euro voor een jaar en 85 euro voor een halfjaar. Voor een abonnement op Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, de Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg betaalt u 100 of 65 euro.

'We bieden volledige kranten aan in audioformaat en maken daarvoor gebruik van een computerstem', zegt Bert Paepen, de oprichter van Pyxima, een bedrijf dat softwarediensten levert voor de social profit sector. 'Volgend jaar zal er ook een app beschikbaar zijn voor smartphones en tablets.'

Bezoekers van Muntpunt kunnen vanaf 10 december gratis de audiokranten raadplegen. 'Van 10 december 2013 tot 10 maart 2014 loopt in Muntpunt een testtraject. Als de evaluatie positief is, zijn we bereid om als pilootproject naar de andere bibliotheken te stappen', zegt woordvoerster Eva Drees.

Geplaatst op 5 december 2013 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Effie Awards worden vernieuwd

EffielogoDe Effie Awards, de reclameprijzen die de meest efficiëntecampagnes belonen, worden grondig vernieuwd. De jury wordt voor zowat een derde vernieuwd en er komen voortaan drie categorieën waarin deelnemers kunnen meedingen, zo meldt de organisatie. De verenigingen achter de Effies (ACC, UBA en STIMA) lanceren ook een oproep om volop mee te doen aan de wedstrijd. 'Met deze initiatieven willen wij het succes van de Effie Award bestendigen en zelfs nog vergroten', zegt Birgit Heymans, manager van de Effie Awards.

Jury

Omdat voor vijf juryleden de maximale termijn van 3 jaar er op zat, werden er evenveel nieuwe leden benoemd.

Voor de adverteerdersorganisatie UBA zetelen voortaan Nathalie Erdmanis (Marketing Director B2C van Mobistar), Stéphan Salberter (Head of Corporate Communication & Relations van ING België) en Valérie Vangeel (Communications & Marketing Services Director van Nestlé Belgium) in de jury. Het ACC (communicatiesector) vaardigt Karel Vinck (Managing Partner Duval Guillaume Modem) en Karen Corrigan (Oprichter en CEO van Happiness Brussels & Bliss Mobile & Interactive) af.

Nieuwe categorieën

De drie nieuwe categorieën zijn Brand Building, Product Launch en Small Budgets. Dit moet meer differentiatie toelaten tussen de deelnemers, aldus een persbericht. 'Zij zullen elkaar voortaan in elke categorie met vergelijkbare marktomstandigheden, doelstellingen en resultaten in het vizier treden.' Binnen elke categorie kan zowel een Bronze, Silver, Gold als Grand Award gewonnen worden.

In de categorie Brand Building worden campagnes bekroond die het best een merk- of bedrijfsimago en brand equity ondersteunen, rekening houdend met de marktpositie en relevante omstandigheden, en daartoe de gepaste communicatiemiddelen aanwenden.

De categorie Product Launch richt zich op campagnes die het doeltreffendst merkbekendheid en/of trial uitlokken voor een nieuw/geherpositioneerd of uitgebreid product, dienst of bedrijf. De nadruk ligt hier op slimme, innoverende ideeën die een merk relevant/nieuw maken.

De categorie Small budgets tenslotte staat open voor campagnes van producten of diensten waarbij de bruto media-uitgaven maximum 1 miljoen euro bedragen. 'Met deze initiatieven en de onvoorwaardelijke steun van onze sponsor-partners Sanoma, VMMTV, Lijncom, Roularta, VAR, Newspaperswork en service partners Duval Guillaume (communicatie), We Make You Happy (event) en Unlimited PR (Pers & PR) zijn we klaar om ook in 2014 de meest effectieve campagnes in ons land te belonen met een prestigieuze award', zegt Christophe Mottint, voorzitter van de Effie Awards.

 

Geplaatst op 5 december 2013 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Twitter gaat surfgedrag gebruikers volgen

TwitterDe sociaalnetwerksite Twitter gaat meer advertenties aanbieden die gebaseerd zijn op andere websites die zijn gebruikers hebben bezocht, een praktijk die in de reclamewereld bekendstaat als ‘retargeting’. Dat meldt de technologiesite TechCrunch.

Retargeting maakt gebruik van cookies, kleine bestandjes die op de harde schijf van surfers worden gedropt wanneer ze met hun pc een website bezoeken. Dankzij die cookies kunnen bedrijven achterhalen welke websites u allemaal bezocht hebt, hoe lang u ze bezocht hebt, en zelfs welke informatie u er bekeken hebt. Dat maakt het mogelijk om op uw interesses in te spelen met gerichte advertenties.

Twitter is sinds afgelopen zomer aan het experimenteren met het systeem, maar zal het nu breder gaan uitrollen, schrijft TechCrunch.

Twitter heeft het grote voordeel dat het zijn adverteerders ook retargeting kan aanbieden op mobiele toestellen zoals tablets en smartphones, hoewel die toestellen geen gebruik maken van cookies. Twitter kan immers aan de inloggegevens zijn gebruikers herkennen. Het spoor van websites die u op uw vaste pc hebt bezocht, kan op die manier toch gebruikt worden om op een mobiel toestel advertenties aan te bieden.

Bij adverteerders is er een grote vraag naar dergelijke oplossingen omdat het surfgedrag steeds meer verschuift naar mobiele toestellen. Voor Twitter kan retargeting een belangrijke stap zijn in het opkrikken van zijn reclame-inkomsten, één van de beloftes waarmee het bedrijf onlangs geld heeft opgehaald bij de beleggers. Twitter is op de beurs momenteel 24 miljard dollar waard, hoewel het bedrijf nog verlieslatend is. Het bedrijf  maakte het onlangs ook mogelijk voor adverteerders om advertenties te tonen op basis van bepaalde woorden die in tweets voorkomen.

De nieuwe reclametechnieken leiden wel tot bezorgdheid over de privacy van gebruikers. Twitteraars hebben wel de mogelijkheid om gepersonaliseerde advertenties  manueel uit te schakelen via hun accountinstellingen. Daarvoor gaat u naar https://twitter.com/settings/security en vinkt u onderaan de privacy-instellingen het vakje ‘Promoted Content’ uit.

Twitter ondersteunt ook de ‘Do Not Track’ functie in browsers. Wanneer die ingeschakeld is, kan er geen gebruik gemaakt worden van cookies en retargeting.

Onze blogs

Meer