Home Markten Live Netto Sabato

februari 2014

Geplaatst op 19 februari 2014 door Ben Serrure Reacties | Reageren

De nieuwe Morgen is pas voor overmorgen

Zij die reikhalzend uitkeken naar de vernieuwe versie van de krant De Morgen, moeten nog even op hun honger blijven zitten. De opfrisbeurt, die voor eind maart gepland was, wordt uitgesteld naar het najaar.

De Morgen is al een tijdje achter de schermen bezig met een grote vernieuwingsoperatie. die omvat alle platformen. Bedoeling is om de papieren krant binnenkort op een kleiner formaat - de helft van het huidige berlinerformaat - te laten verschijnen. Tegelijk staat er ook een digitale vernieuwing op de planning. De website moet 'rijker en interactiever' worden. Er komt geen klassieke betaalmuur, maar sommige secties worden voorbehouden aan abonnees. Er zijn ook plannen voor nieuwe mobiele apps.

Maar de operatie loopt nu wat vertraging op. In plaats van de geplande lancering in het voorjaar, stelt de krant de opfrisbeurt uit tot het najaar.

Reden is de vertraging die de vernieuwing van de website heeft opgelopen, legt hoofdredacteur Yves Desmet uit. 'Aangezien we De Morgen willen profileren als een nieuwsmerk dat op alle platformen vernieuwt, zou het niet logisch zijn om dat niet op alle fronten tegelijk in de praktijk te brengen. Zoals het er nu naar uitziet, zou de nieuwe site pas klaar zijn eind mei, begin juni. Met de zomervakantie voor de boeg lijkt het ons beter om te wachten tot het najaar.'

Geplaatst op 19 februari 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

De favoriete campagnes van de Creative Criminals

Bushaltes‘Een uit de hand gelopen hobby’, zo bestempelen Rindert Dalstra, Bert Callens en Sander Janssen hun reclameblog 'Creative Criminals', die wereldwijd 100.000 bezoekers per maand haalt. De drie marketeers vormden hun blog om tot een heuse sociaalnetwerksite voor creatieve marketingprofessionals. U leest er meer over in De Tijd van morgen (donderdag).

Een blikvanger op de nieuwe site is de rijke en doorzoekbare database van reclamecampagnes. We vroegen de drie alvast wat hun favoriete campagnes zijn. Dit zijn hun antwoorden:

1. De Stratos-campagne van Red Bull

2. IBM: People for Smarter Cities

3. Het 'gat in de markt' van KBC

Enkele minder bekende campagnes die ze ook kunnen smaken:

1. De Twitter-campagne van Zweden

2. 'The Empty Store' in Sao Paulo

3. De anti-zelfmoord-brug van Samsung

 En wat was de populairste blogpost ooit van Creative Criminals? Dat is dit stukje over creatieve reclame in bushaltes, dat ook werd opgepikt door de New York Times. De Belgische blog haalde er een dagrecord mee van 38.000 bezoekers.

Geplaatst op 19 februari 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Stieve probeert het met seizoenspas

Stievie.docxStieve, het mobiele tv-platform dat wordt gecommercialiseerd door Medialaan, probeert bij een beperkt publiek een nieuwe formule uit: een 'seizoenspas' voor drie maanden aan 25 euro.

Stievie werd afgelopen december commercieel gelanceerd. De tv-dienst laat toe om de programma's van tien Vlaamse zenders te herbekijken tot een week na de uitzending, voor 9,99 euro per maand.

Het is nog niet bekend hoeveel mensen zich op het platform hebben geabonneerd. Er kwam wel kritiek bij sommige kijkers dat 10 euro per maand vrij duur is voor een aanbod van 10 zenders.

Officieel verandert er nog niets aan het prijsbeleid, maar Stievie heeft vandaag wel een promotiemail  verstuurd naar een beperkte groep mensen waarin een 'seizoenspas' voor drie maanden wordt voorgesteld. Omgerekend per maand kost die 8,33 euro, of ongeveer 15% minder dan de maandpas. 'En je krijgt er de dagen van februari nog gratis bij', klinkt het.

De mail werd alleen gestuurd naar de groep mensen die zich vorig jaar als testers hadden opgegeven. We lanceren de seizoenspas dus niet op grote schaal, benadrukt marketingverantwoordelijke Jo Nachtergaele.

Medialaan heeft er belang bij dat Stievie een succes wordt, om een vuist te kunnen maken tegen de kabelaar Telenet. Beide bedrijven liggen overhoop ligt over de vraag welke digitale toepassingen Telenet mag lanceren, en welke vergoeding het daarvoor aan de zenders moet betalen. Door het conflict zijn de zenders van Medialaan niet opgenomen in de mobiele Yelo-app van Telenet, en ook niet in TV Replay, de mobiele tv-dienst van Belgacom .

Een nadeel van de Stievie-app is dan weer dat niet alle programma's er uitgesteld te herbekijken zijn, als gevolg van rechtenkwesties. Ook voor film zijn de mogelijkheden beperkt. Gebruikers kunnen een film herbekijken zolang die nog bezig is, via een herstartfunctie. 

Geplaatst op 11 februari 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

'Facebook wil af van mobiele datakosten'

FacebookmobielFacebook is met telecomoperatoren in gesprek om mobiele toegang tot de dienst niet meer van bestaande databundels af te trekken. Dat zegt CEO Vittorio Colao van de mobiele operator Vodafone in de Financial Times.

Volgens Colao heeft operationeel directeur Sheryl Sandberg van Facebook hem heeft gevraagd of Vodafone bereid is een deal te sluiten over een 'zero rate' voor Facebook-gebruik in opkomende markten. Maar Colao voelt weinig voor zo'n overeenkomst. 'In mijn ogen is dit geen zinnig voorstel. Waarom zou ik netwerkcapaciteit opofferen zonder er iets voor terug te krijgen?', vraagt hij zich af.

Overigens denken niet alle providers er hetzelfde over. In een aantal opkomende markten heeft Facebook al deals lopen die gebruikers de mogelijkheid geeft om te facebooken zonder hun databundel aan te spreken. Wel gaat in het veel gevallen om proefperiodes van een paar weken tot maanden.

Het voorstel helemaal van tafel vegen doet Colao echter ook niet. Hij ziet best mogelijkheden in een 'zero rate'-overeenkomst met Facebook als Vodafone iets aan branding kan doen in de app. Zo'n gesponsorde app zou in dat geval wel van het netwerk gebruik kunnen maken zonder dat de gebruiker inteert op zijn of haar databundel.

Een vergelijkbare constructie kondigde concurrent AT&T in januari ook al aan tijdens CES in Las Vegas. Privacywaakhonden plaatsen vraagtekens bij zulke gesponsorde deals. Volgens critici zouden bepaalde apps voorgetrokken worden en dat is dan weer in strijd met de netneutraliteit.

In Nederland heeft Spotify al een deal lopen waar Facebook op aast. Klanten van de operator Hi mogen de muziekdienst onbeperkt gebruiken zonder dat de provider de verstookte data van de bundels aftrekt. 

Geplaatst op 4 februari 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Super Bowl breekt Amerikaans kijkcijferrecord

BowlDe editie 2014 van de Super Bowl heeft afgelopen zondag 111,5 miljoen Amerikanen voor de buis gelokt. Daarmee is het vorige record van 111,3 miljoen in 2012 nipt gesneuveld.

De Super Bowl XLVIII – de jaargang wordt traditioneel aangeduid in Romeinse cijfers - was niet alleen op sportief vlak een uitzonderlijke wedstrijd. De Seattle Seahawks maakten de Denver Broncos af met 43 tegen 8, het grootste puntenverschil in 21 jaar.

Het spektakel heeft ook in de kijkcijfers voor een nieuw record gezorgd, zo blijkt uit de officiële kijkcijfers. Gemiddeld werd de wedstrijd op de sportzender Fox op elk moment bekeken door 111,5 miljoen Amerikanen. In 2012 werd de match uitgezonden op NBC.

De ratings bij het begin van de wedstrijd lagen nog hoger, maar heel wat mensen haakten af toen duidelijk werd dat de Seattle Seahawks de wedstrijd toch zouden winnen. Toch lag de kijkdichtheid op het einde van de wedstrijd slechts 5% onder het gemiddelde.

Tijdens de ‘halftime show’, met optredens van Bruno Mars en de Red Hot Chili Peppers, liep het kijkcijfer op 115,3 miljoen. Dat is meer dan de 110,8 miljoen die Beyonce vorig jaar lokte, en de 114 miljoen van Madonna twee jaar geleden.

De Super Bowl werd ook druk becommentarieerd op Twitter, waar 5,6 miljoen mensen in totaal 25,3 miljoen tweets verstuurden. De meest getweete reclamespot was die van de autoverzekeraar Esurance, waarin twitteraars een geldprijs van 1,5 miljoen dollar werd beloofd als ze een tweet stuurden met de hashtag #EsuranceSave30.

Volgens Nielsen reageerden 1,22 miljoen mensen op die wedstrijd, met in totaal 1,85 miljoen tweets. De winnaar van de geldprijs wordt morgen (woensdag) bekendgemaakt.

Onze blogs

Meer