Home Markten Live Netto Sabato

mei 2014

Geplaatst op 22 mei 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Google-advertenties op uw thermostaat?

NestthermostaatVerschijnen er binnenkort Google-advertenties op  uw koelkast, uw thermostaat of allerlei andere toestellen? Dat is in elk geval wat Google doet uitschijnen in een kennisgeving aan de Amerikaanse beurscommissie SEC.

In het document, dat dateert van december maar pas nu publiek werd, oppert Google de mogelijkheid dat het advertenties zou kunnen tonen op voorwerpen als 'koelkasten, thermostaten, brillen en horloges, om slechts enkele mogelijkheden te noemen'. Google kocht onlangs het bedrijf Nest, dat digitale thermostaten en andere domoticaproducten maakt, en ontwikkelde ook de interactieve bril Google Glass.

Heeft Google zijn ziel nu dan echt helemaal verkocht aan de lokroep van de reclamedollars? Misschein (nog) noch niet helemaal. Het document heeft vooral een tactische bedoeling, zo weet de Wall Street Journal. Google probeert gewoon zoveel mogelijk argumenten aan te halen waarom het niet verplicht zou moeten worden om aparte cijfers te publiceren over de inkomsten die het haalt uit reclame op mobiele toestellen. De SEC had daarop aangestuurd, omdat die mobiele inkomsten een belangrijke blinde vlek zijn in de resultatenrekening van het internetbedrijf.

Maar Google ziet die publicatieverplichting dus niet zitten en haalt daarvoor alle mogelijke argumenten uit de kast. 'Vandaag adverteren we op mobiele toestellen, maar morgen misschien wel op allerlei andere gebruiksvoorwerpen. Dus heeft het geen zin om alleen cijfers te noemen voor mobiele toestellen alleen', redeneert het bedrijf.

Een woordvoerder van Google zegt dat het bedrijf nog in gesprek is met de SEC om 'de gebruikte bewoordingen in het document te duiden'. Het laatste woord over de kwestie is dus nog niet gezegd.

Geplaatst op 22 mei 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Google onttroont Apple als meest waardevolle merk in Brandz-lijst

Google heeft Apple onttroond als meest waardevolle merk ter wereld. In de woensdag gepubliceerde studie van BrandZ wordt de waarde van de zoekmachine geschat op 159 miljard dollar, een stijging met 40 procent ten opzichte van vorig jaar.

Apple boette 20 procent aan waarde in en is nog 148 miljard euro waard. IBM pakte de derde plaats, gevolgd door Microsoft. McDonalds was het enige merk in de top-5 dat niet uit de technologiesector komt.

Het snelst groeiende topmerk is de Chinese website Tencent, dat zijn waarde zag verdubbelen. De tweede snelste groeier was Facebook, waarvan de waarde met 68 procent toename. Nike scoorde het best in de kledingsector en in de automobielsector bleek Toyota het meest waardevolle merk.

Geplaatst op 20 mei 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Belgische regisseur laat het knallen in straten van Los Angeles

WatchdogsDe Belgische regisseur Cecilia Verheyden heeft een nieuw viraal reclamesucces te pakken met een filmpje dat ze maakte voor 'Watch Dogs', een nieuw spel van de gamestudio Ubisoft.

In het filmpje, 's avonds opgenomen in Los Angeles, wordt naar goede gewoonte gebruik gemaakt van een massa verborgen camera's en spectaculaire stunts en effecten. Nietsvermoedende slachtoffers die in een winkeltje binnenstappen om hun smartphone te laten herstellen, komen even later buiten met het idee dat ze de hele wereld kunnen hacken. Tot het even later goed fout loopt... Na 5 dagen zit het filmpje al aan 7 miljoen hits op Youtube. 

Verheyden, vertegenwoordigd door Brussels productiehuis monodot, scoorde al eerder enkele virale hits met spots als ‘Carlsberg Bikers’, ‘Stop the Traffik’, ‘Carlsberg Poker’ en 'Hop! A not so ordinary call'.

'Dit was één van de moeilijkste set-ups ooit, aangezien we een hele straat in Los Angeles hebben laten afzetten en de obstakels qua timing perfect moesten zijn. De opname stoppen is in dit soort situaties onmogelijk omdat we de volledige spot in één keer met verborgen camera's draaiden', zegt poducer Tatiana Pierre.

 

Geplaatst op 8 mei 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Meer ‘eenheidsworst’ in Nederlandse kranten

NlkrantenDe kritiek op krantenuitgevers dat ze steeds minder exclusieve content genereren, is wel degelijk gegrond, althans in Nederland. Dat blijkt uit een onderzoek door het mediasoftwarebedrijf X-CAGO.

 ‘Nederlandse dagbladen geven steeds minder unieke content uit, en die trend versnelt zich’, schrijft de website Mediafacts.nl vandaag op basis van een onderzoek dat X-CAGO uitvoerde. Het bedrijf stelde op basis van een softwarematige analyse vast dat er in 2013 bij de Nederlandse dagbladen een toename was van 3,5% tot 4,5% van het aantal artikels met ‘niet uniek geschreven content’. Volgens Directeur Koos Hussem van X-CAGO is dat percentage in vergelijking met metingen uit voorgaande jaren ‘opvallend hoog’.

Verrast is Hussem niet: ‘De macht van krantenredacties neemt af. Veel regionale krantenredacties zijn opgedoekt, terwijl andere redacties fors zijn ingekrompen. Er is dus steeds minder capaciteit om unieke content te maken.’ Kranten lossen dat op door mee artikels over te nemen van We zien een toename van persbureaus zoals ANP en Novum, en door meer content te delen tussen verwante titels. ‘Niet alleen binnen een mediaconcern, maar steeds vaker ook tussen mediaconcerns’, aldus Hussem.

 Koos Hussem is één van de sprekers op het Mediafacts Uitgeverscongres op 5 juni in Utrecht.

Onze blogs

Meer