Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 9 juli 2014 door Wim De Preter

Always brengt stereotypen over meisjes in beeld

Likeagirl

Het vrouwenhygi├źnemerk Always, een onderdeel van Procter & Gamble, heeft een virale hit te pakken met zijn nieuwe campagne 'Like a Girl'. Die brengt op meesterlijke wijze in beeld hoe jonge vrouwen onder invloed van de media en de maatschappij aan bepaalde stereotypes gaan beantwoorden die bij jonge meisjes helemaal niet aanwezig zijn.

In de campagnevideo, die na twee weken al 30 miljoen views haalt op YouTube, zien we een reeks jonge vrouwen meedoen aan een soort auditie. Daarbij wordt hen gevraagd hoe je allerlei dingen 'als een meisje' moet doen: lopen als een meisje, (een honkbal) gooien als een meisje, vechten als een meisje...

De antwoorden voldoen aan de typische stereotypering van 'mannelijk' en 'vrouwelijk' gedrag: 'als een meisje' wordt vereenzelvigd met zwakheid, schuchterheid, een gebrek aan zelfvertrouwen en daadkracht.... Maar wanneer dezelfde vragen worden voorgelegd aan jonge meisjes, krijgen we heel andere uitbeeldingen te zien: de meiden slaan en rennen er even krachtig op los als jongens dat zouden doen.

De campagne gaat gepaard met een 'call to action' waarbij vrouwen wordt gevraagd om zelf te vertellen wat zij 'like a girl' doen. De leukste bijdragen worden dan weer verdeeld via sociale media onder de hashtag #LikeAGirl.  'Join The Movement' staat te lezen op de activistische campagnewebsite, waar alleen bovenaan een verwijzing staat naar het merk Always. 

Bekijk de video:

Reacties

Onze blogs

Meer