Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 15 juli 2014 door Wim De Preter

Facebook speelt data over mobiel kijkgedrag door aan Nielsen

FBprivacyDe sociaalnetwerksite Facebook gaat vanaf het najaar data verzamelen over tv-programma's die in de VS op mobiele toestellen worden bekeken, en gaat die data doorgeven aan Nielsen, de marktonderzoeker die de Amerikaanse kijkcijfers bijhoudt. Dat meldt de LA Times.

Nielsen maakte al vorig najaar bekend dat het werkte aan een systeem om ook de mobiele consumptie van tv-programma's in kaart te brengen, en vermeldde terloops dat het daarbij zou samenwerken met 'dataproviders zoals Facebook'. Maar nu die plannen concreet worden, lokken ze heel wat verontwaardiging uit bij privacy-activisten.

Facebook gaat namelijk ook data verzamelen over het kijkgedrag op andere sites of apps dan Facebook, zonder dat gebruikers daarvan op de hoogte zijn of er hun toestemming voor geven. Het volstaat dat iemand zich op een mobiel toestel op Facebook heeft aangemeld om aan die data te geraken. En heel veel consumenten zijn vandaag de dag standaard ingelogd op Facebook.

Facebook en Nielsen beklemtonen dat er geen data verzameld worden die individuele personen kunnen identificeren. Er wordt alleen bepaalde profielinformatie doorgestuurd, zoals de leeftijd of het geslacht van een kijker. Voor de tv-zenders is dat erg waardevolle informatie, want vandaag tasten ze grotendeels in het duister over wie er precies op mobiele toestellen naar de tv kijkt.

Nielsen werkt trouwens ook samen met andere bedrijven, zoals Twitter, om online en mobiel kijkgedrag in kaart te brengen.

Reacties

Onze blogs

Meer