Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 14 juli 2014 door Wim De Preter

Franse Roularta-journalisten wijzen 'native advertising' af

RoulartaDe journalisten van Groupe Express Roularta (GER), de Franse dochter van de Roeselaarse mediagroep Roularta, zien absoluut geen heil in de plannen van het bedrijf om via zijn Franse media 'native' advertenties te verkopen. De journalistenbond SNJ zegt dat ze de plannen ten allen prijze wil blokkeren.

Native advertising is het 'verpakken' van boodschappen van adverteerders als semi-redactionele content. Het fenomeen is niet nieuw, maar heeft steeds meer de wind in de zeilen omdat dergelijke reclameboodschappen vaak meer gezien worden door consumenten dan traditionele reclameformats.  Dat bewijzen ook virale nieuwssites zoals Buzzfeed, die volop native advertenties in hun nieuwsfeed plaatsen.

Ook klassieke mediabedrijven zoals Roularta experimenteren met het vervagen van de grenzen tussen redactionele inhoud en reclame. De Franse dochter van Roularta, eigenaar van magazinetitels als 'L'Express' en 'L'Expansion', stelde native advertising op twee recente ondernemingsraden voor als een nieuwe inkomstenbron.

Maar dat is dus dik tegen de zin van de journalisten. In een mededeling op zijn site noemt de SNJ de plannen een 'regelrechte aanslag op de fundamenten van de journalistieke deontologie' en belooft ze zware tegenkanting als de directie er toch mee verdergaat.

Roularta heeft het in Frankrijk niet onder de markt. Het betaalde achteraf bekeken te veel voor de overname van GER in 2006, dat zwaar te lijden heeft onder de crisis op de magazinemarkt en de verschuiving van reclamebudgetten naar digitale kanalen. De groep is volop bezig met het rendabiliseren van die digitale kanalen, onder meer met de recente invoering van een betaalmuur en nu dus met het lanceren van native advertentieformats.

Maar die twee pistes zijn niet verenigbaar, vindt de SNJ. Volgens de journalistenbond kan je niet aan lezers vragen om te betalen voor kwaliteit, en tegelijk de kwaliteitsnormen verlagen door 'valse informatie' binnen te smokkelen.

Reacties

Onze blogs

Meer