Home Markten Live Netto Sabato

juli 2014

Geplaatst op 15 juli 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Facebook speelt data over mobiel kijkgedrag door aan Nielsen

FBprivacyDe sociaalnetwerksite Facebook gaat vanaf het najaar data verzamelen over tv-programma's die in de VS op mobiele toestellen worden bekeken, en gaat die data doorgeven aan Nielsen, de marktonderzoeker die de Amerikaanse kijkcijfers bijhoudt. Dat meldt de LA Times.

Nielsen maakte al vorig najaar bekend dat het werkte aan een systeem om ook de mobiele consumptie van tv-programma's in kaart te brengen, en vermeldde terloops dat het daarbij zou samenwerken met 'dataproviders zoals Facebook'. Maar nu die plannen concreet worden, lokken ze heel wat verontwaardiging uit bij privacy-activisten.

Facebook gaat namelijk ook data verzamelen over het kijkgedrag op andere sites of apps dan Facebook, zonder dat gebruikers daarvan op de hoogte zijn of er hun toestemming voor geven. Het volstaat dat iemand zich op een mobiel toestel op Facebook heeft aangemeld om aan die data te geraken. En heel veel consumenten zijn vandaag de dag standaard ingelogd op Facebook.

Facebook en Nielsen beklemtonen dat er geen data verzameld worden die individuele personen kunnen identificeren. Er wordt alleen bepaalde profielinformatie doorgestuurd, zoals de leeftijd of het geslacht van een kijker. Voor de tv-zenders is dat erg waardevolle informatie, want vandaag tasten ze grotendeels in het duister over wie er precies op mobiele toestellen naar de tv kijkt.

Nielsen werkt trouwens ook samen met andere bedrijven, zoals Twitter, om online en mobiel kijkgedrag in kaart te brengen.

Geplaatst op 14 juli 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Franse Roularta-journalisten wijzen 'native advertising' af

RoulartaDe journalisten van Groupe Express Roularta (GER), de Franse dochter van de Roeselaarse mediagroep Roularta, zien absoluut geen heil in de plannen van het bedrijf om via zijn Franse media 'native' advertenties te verkopen. De journalistenbond SNJ zegt dat ze de plannen ten allen prijze wil blokkeren.

Native advertising is het 'verpakken' van boodschappen van adverteerders als semi-redactionele content. Het fenomeen is niet nieuw, maar heeft steeds meer de wind in de zeilen omdat dergelijke reclameboodschappen vaak meer gezien worden door consumenten dan traditionele reclameformats.  Dat bewijzen ook virale nieuwssites zoals Buzzfeed, die volop native advertenties in hun nieuwsfeed plaatsen.

Ook klassieke mediabedrijven zoals Roularta experimenteren met het vervagen van de grenzen tussen redactionele inhoud en reclame. De Franse dochter van Roularta, eigenaar van magazinetitels als 'L'Express' en 'L'Expansion', stelde native advertising op twee recente ondernemingsraden voor als een nieuwe inkomstenbron.

Maar dat is dus dik tegen de zin van de journalisten. In een mededeling op zijn site noemt de SNJ de plannen een 'regelrechte aanslag op de fundamenten van de journalistieke deontologie' en belooft ze zware tegenkanting als de directie er toch mee verdergaat.

Roularta heeft het in Frankrijk niet onder de markt. Het betaalde achteraf bekeken te veel voor de overname van GER in 2006, dat zwaar te lijden heeft onder de crisis op de magazinemarkt en de verschuiving van reclamebudgetten naar digitale kanalen. De groep is volop bezig met het rendabiliseren van die digitale kanalen, onder meer met de recente invoering van een betaalmuur en nu dus met het lanceren van native advertentieformats.

Maar die twee pistes zijn niet verenigbaar, vindt de SNJ. Volgens de journalistenbond kan je niet aan lezers vragen om te betalen voor kwaliteit, en tegelijk de kwaliteitsnormen verlagen door 'valse informatie' binnen te smokkelen.

Geplaatst op 9 juli 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Always brengt stereotypen over meisjes in beeld

Likeagirl

Het vrouwenhygiënemerk Always, een onderdeel van Procter & Gamble, heeft een virale hit te pakken met zijn nieuwe campagne 'Like a Girl'. Die brengt op meesterlijke wijze in beeld hoe jonge vrouwen onder invloed van de media en de maatschappij aan bepaalde stereotypes gaan beantwoorden die bij jonge meisjes helemaal niet aanwezig zijn.

In de campagnevideo, die na twee weken al 30 miljoen views haalt op YouTube, zien we een reeks jonge vrouwen meedoen aan een soort auditie. Daarbij wordt hen gevraagd hoe je allerlei dingen 'als een meisje' moet doen: lopen als een meisje, (een honkbal) gooien als een meisje, vechten als een meisje...

De antwoorden voldoen aan de typische stereotypering van 'mannelijk' en 'vrouwelijk' gedrag: 'als een meisje' wordt vereenzelvigd met zwakheid, schuchterheid, een gebrek aan zelfvertrouwen en daadkracht.... Maar wanneer dezelfde vragen worden voorgelegd aan jonge meisjes, krijgen we heel andere uitbeeldingen te zien: de meiden slaan en rennen er even krachtig op los als jongens dat zouden doen.

De campagne gaat gepaard met een 'call to action' waarbij vrouwen wordt gevraagd om zelf te vertellen wat zij 'like a girl' doen. De leukste bijdragen worden dan weer verdeeld via sociale media onder de hashtag #LikeAGirl.  'Join The Movement' staat te lezen op de activistische campagnewebsite, waar alleen bovenaan een verwijzing staat naar het merk Always. 

Bekijk de video:

Geplaatst op 7 juli 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Brusselse metro krijgt 122 digitale reclameschermen

JcdecauxDe Franse specialist in buitenreclame JC Decaux gaat in september 122 nieuwe digitale schermen installeren in de Brusselse metro.

De nieuwe verticale schermen, met een doorsnee van 70 inch (178 cm) worden in september geïnstalleerd in 15 stations en zullen vanaf 7 oktober gebruikt kunnen worden door adverteerders. JC Decaux belooft hen een bereik van 95% van de metrogebruikers.

Tijdens het voorjaar van 2015 zullen in een tweede fase ook nog de stations Kunst-Wet, Schumann en Bockstael uitgerust worden, drie stations waar momenteel nog renovatiewerken plaatsvinden. Er zullen dan in totaal 160 digitale schermen geplaatst zijn. De digitale schermen bieden verschillende voordelen tegenover klassieke reclameborden.

Naast de beeldkwaliteit en de mogelijkheid om geanimeerde beelden te tonen, bieden ze adverteerders ook de mogelijkheid om flexibeler te plannen. ‘Standaard starten campagnes op dinsdag, maar indien dit beter aansluit bij de campagnevereisten, kan de communicatie op de digitale schermen bijvoorbeeld pas op woensdag starten’, aldus JC Decaux.

In enkele drukke stations (De Brouckère, Louize en Rogier) komen er ook enkele ‘twin’ schermen die vlak naast elkaar worden geplaatst. Door op beide schermen verschillende animaties te brengen die op elkaar afgestemd zijn, wordt een aantrekkelijk visueel effect gecreëerd.

Onze blogs

Meer