Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 8 augustus 2014 door Wim De Preter

Facebook maakt einde aan gedwongen 'likes'

FblikeFacebook maakt een einde maken aan de praktijk waarbij bezoekers van apps en websites verplicht worden om een bepaalde Facebook-pagina te 'liken' om daarmee iets anders te kunnen krijgen, zoals gratis goodies of toegang tot wedstrijden.

The Next Web maakte als eerste melding van de wijzigingen die Facebook daarover heeft aangebracht in zijn gebruiksvoorwaarden voor ontwikkelaars. De nieuwe regels moeten een einde maken aan het kunstmatig opblazen van het aantal likes door website-beheerders. Veel Facebook-gebruikers waren over die praktijk niet te spreken.

De truc met de gedwongen likes werd de voorbije jaren ook misbruikt door heel wat marketeers en reclamebureaus. Zij stelden adverteerders bijvoorbeeld voor dat ze voor het maken van een online campagne vergoed zouden worden in functie van het aantal Facebook-likes dat die campagne kon genereren.

Vaak beseften de adverteerders niet dat ze veel geld betaalden voor 'waardeloze', niet-spontane likes. Facebook hoopt met de wijzigingen dan ook vooral het vertrouwen van adverteerders in de opgestoken duim te herstellen.

Reacties

Onze blogs

Meer