Home Markten Live Netto Sabato

augustus 2014

Geplaatst op 8 augustus 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Facebook maakt einde aan gedwongen 'likes'

FblikeFacebook maakt een einde maken aan de praktijk waarbij bezoekers van apps en websites verplicht worden om een bepaalde Facebook-pagina te 'liken' om daarmee iets anders te kunnen krijgen, zoals gratis goodies of toegang tot wedstrijden.

The Next Web maakte als eerste melding van de wijzigingen die Facebook daarover heeft aangebracht in zijn gebruiksvoorwaarden voor ontwikkelaars. De nieuwe regels moeten een einde maken aan het kunstmatig opblazen van het aantal likes door website-beheerders. Veel Facebook-gebruikers waren over die praktijk niet te spreken.

De truc met de gedwongen likes werd de voorbije jaren ook misbruikt door heel wat marketeers en reclamebureaus. Zij stelden adverteerders bijvoorbeeld voor dat ze voor het maken van een online campagne vergoed zouden worden in functie van het aantal Facebook-likes dat die campagne kon genereren.

Vaak beseften de adverteerders niet dat ze veel geld betaalden voor 'waardeloze', niet-spontane likes. Facebook hoopt met de wijzigingen dan ook vooral het vertrouwen van adverteerders in de opgestoken duim te herstellen.

Geplaatst op 4 augustus 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Under Armour verleidt vrouwelijke sporters

MistycopelandEen filmpje met de Amerikaanse ballerina Misty Copeland in de hoofdrol werd de voorbije dagen volop gedeeld op sociale media. Het gaat om een campagne van het hippe Amerikaanse sportkledingmerk Under Armour.

Het filmpje verhaalt hoe Copeland er als jong meisje van droomde om balletdanseres te worden, maar overal te horen kreeg dat dat niet zou lukken. Omdat ze er te laat aan begonnen was en er niet het juiste lichaam voor had. Maar haar wilskracht en doorzettingsvermogen beslisten er anders over.

De boodschap dat je alles kan bereiken als je het maar hard genoeg wilt, wordt verder uitgedragen met de slogan ‘I will what I want’. Under Armour bouwde er een campagnewebsite rond en lanceerde op sociale media de hashtag #iwillwhatiwant.

De campagne is helemaal gefocust op vrouwen, een doelgroep waar het sportmerk blijkbaar wat meer voet aan de grond zou krijgen. Kevin Planck, een voormalige American footballspeler die het merk Under Armour in 2006 in het leven riep, verklaarde recent nog tegenover beursanalisten dat hij evenveel omzet wil halen uit vrouwen- als uit mannenkledij.

De naam ‘Under Armour’ verwijst naar de onderkledij van Amerikaanse soldaten. Planck startte zijn bedrijf rond de ontdekking van een microvezel die grote hoeveelheden zweet kan absorberen, zodat het lichaam droog blijft tijdens het sporten. Het bedrijf uit Baltimore is beursgenoteerd en zal dit jaar zowat 345 miljoen dollar operationele winst boeken op een omzet van 3 miljard dollar. Amper 8,5% van die omzet komt van buiten de VS, maar het bedrijf is internationaal wel sterk aan het groeien. 

Onze blogs

Meer