Home Markten Live Netto Sabato

september 2014

Geplaatst op 30 september 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Schattige hond van KLM is nep

KlmhondDe Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM scoort op sociale media met een filmpje van een schattige beagle die luistert naar de naam Sherlock. Zoals de speurder, inderdaad. Want deze hond is gespecialiseerd in het opsporen van de passagiers die hun spullen op het vliegtuig hebben laten liggen. Fantastisch, toch? Alleen jammer dat de hond... niet bestaat.

Het lijkt anders wel een prima idee: Sherlock snuffelt aan de achtergelaten voorwerpen en gaat even later in de bagagehal op zoek naar de rechtmatige eigenaars. En ja, als het dan om de knuffel van een peuterpassagier gaat, smelt u toch helemaal weg? Het filmpje van Sherlock verzamelde de voorbije week ruim 9 miljoen views en meer dan 34.000 likes op YouTube.

Jammer toch dat het allemaal opgezet spel is. De campagne van het bureau DDB & Tribal Worldwide moet onder de aandacht brengen dat KLM naar eigen zeggen alles doet om verloren voorwerpen aan hun eigenaars te bezorgen. Maar Sherlock is dus maar een ingehuurde acteur.

Geplaatst op 16 september 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Facebook lanceert portaal voor mediamanagers

Facebook heeft vandaag een nieuwe portaalsite gelanceerd die uitgevers, publieke figuren en andere contentleveranciers moet helpen om Facebook 'beter' te gebruiken.

Facebook Media lijkt een beetje op de zakelijke portaalsite Facebook for Business. Je vindt er voorbeelden van hoe mediamanagers het sociale platform kunnen gebruiken om een groter publiek te bereiken, en tips om Facebook-tools beter in te zetten.

De site bevat secties voor verschillende doelgroepen, zoals nieuwsorganisaties en ngo's.

Geplaatst op 16 september 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Antwerps bureau Dallas wint award op Inbound-marketingcongres

Het Antwerpse marketingbureau Dallas heeft deze week een delegatie afgevaardigd naar het Inbound-marketingcongres in Boston. En de Antwerpenaars zullen niet met lege handen naar huis komen.

Dallas won maandag tijdens de openingsavond van het congres de 'Strongest New Business Potential Award' van het marketingsoftwareplatform Hubspot. Volgens het bedrijf geeft Dallas het goede voorbeeld van hoe bedrijven hun marketinginspanningen moeten richten op 'inbound'-communicatie: niet alleen je boodschap bij zoveel mogelijk potentiële klanten krijgen, maar ook opvolgen en meten wat die leads ermee aanvangen. 

Wie wil volgen wat er in Boston verteld wordt, kan overigens terecht op de blog van Dallas.  op zijn site bijhoudt. Via Twitter leest u snel de meest opmerkelijke quotes van de sprekers op het congres. Onder anderen Guy Kawasaki, Malcolm Gladwell en Martha Stewart komen er hun inzichten delen. 

Geplaatst op 10 september 2014 door Wim De Preter Reacties | Reageren

Vind de hashtag die bij uw tweet past

De Gentse doctoraatstudent Steven Van Canneyt ontwikkelde een applicatie die de beste hashtag suggereert om bij een tweet te plaatsen. 'Sopularity', dat nog in een betafase zit, maakt volgens Van Canneyt gebruik van realtime machine learning-technieken om het onderwerp van de tweet te bepalen en daarvoor een passende hashtag te zoeken.

Hij ontwikkelde ook een browserextensie die het mogelijk maakt om een bezochte website te delen op Twitter, met automatische vermelding van de meest aangewezen hashtag.

'Hoewel hashtags het effectieve bereik van een tweet verdubbelen, komen ze slechts in een kwart van alle Twitter-berichten voor', aldus de student, die gespecialiseerd is in sociale media-analyse. En de twitteraars die wel hasthtags gebruiken, kiezen niet altijd de meest efficiënte. 

'Zowel Twitter als onafhankelijk onderzoek hebben aangetoond dat de interactie met tweets verdubbelt als ze de juiste trending hashtags bevatten', zegt Van Canneyt. 'Deze interactie wordt uitgedrukt in retweets (het delen van een tweet van iemand anders met het eigen netwerk) en clickthroughs (het doorklikken op een link in de tweet). Je bereikt op deze manier namelijk iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp van de gekozen hashtag.'

 Een kleine test leert dat het systeem - zoals te verwachten is - vooral relevante hashtags suggereert indien de tweet over een nieuwsfeit of een druk besproken maatschappelijk thema gaat. Hoe persoonlijker en hoe meer niche, hoe moeilijk het voor Sopularity wordt om passende tags te vinden.

Onze blogs

Meer