Geplaatst op 11 mei 2012 door De Tijd

Facebook lanceert app store

In de aanloop naar de langverwachte beursgang heeft Facebook een app store gelanceerd, App Center genaamd. Dat moet ontwikkelaars de mogelijkheid geven om gebruikers betalende apps aan te bieden, waarvan Facebook een commissie van 30 procent afroomt. Dat meldt de Financial Times.

Op dit moment kunnen ontwikkelaars van apps en spelletjes voor Facebook daar enkel geld aan verdienen door binnen de app zelf extra's tegen betaling aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde items in populaire Facebook-spelletjes zoals FarmVille.

In navolging van de App Store van Apple en Googles tegenhanger Play, zullen die ontwikkelaars nu ook geld kunnen vragen aan gebruikers om de app nog maar te installeren. Facebook steekt 30 procent van dat aankoopbedrag op zak. De apps zullen wel enkel kunnen gekocht worden met Facebook Credits, het virtuele geld dat het bedrijf invoerde op zijn netwerksite.

Experimenten

Tot dusver werden die Facebook Credits niet echt duchtig gebruikt, vooral omdat er weinig mee kon betaald worden. Filmmaatschappijen zoals Warner Bros en ook BBC Worldwide experimenteerden wel wat door films en andere programma's aan te bieden die enkel met de Credits konden gekocht worden, maar veel verder dan experimenten is dat voorlopig niet gekomen.

Door de mogelijkheden voor de Credits uit te breiden, zou Facebook de content die op zijn platform wordt aangeboden, makkelijker kunnen verzilveren. Daarmee probeert het bedrijf duidelijk het model te kopiëren van Apple.

Kim Evenepoel

In de aanloop naar de langverwachte beursgang heeft Facebook een app store gelanceerd, App Center genaamd. Dat moet ontwikkelaars de mogelijkheid geven om gebruikers betalende apps aan te bieden, waarvan Facebook een commissie van 30 procent afroomt. Dat meldt de Financial Times.

Reacties

Volg T-zine ook via Twitter Facebook Google+ RSS

Laatste reacties op T-zine

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails