Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 9 december 2008 door Wijntijd

In Champagne luidt de alarmklok

Champagne Lang leek het alsof de niche van de champagneverkoop totaal immuun was voor de globale crisis. Nieuwe rijke Russen, Chinezen, Indiërs,... ontdekten namelijk in grote getale deze majestueuze bubbels en compenseerden eventueel het dreigende verlies in de meer klassieke afzetmarkten.

Een paar maanden geleden viel er eigenlijk slechts één schaduw over deze hoera-statistieken, toen bleek dat de verkoop in de Verenigde Staten toch met zo'n miljoen flessen was gekrompen. Terwijl de V.S.A. zich de voorbije jaren had opgeworpen als champagneverslaafde natie.

Maar nu de financiële crisis zich vertakt heeft in een serieuze economische malaise, likt ook Champagne stilaan zijn wonden. En beseft dat het groeisprookje misschien toch (slecht) eindigt.

34 miljoen flessen minder

Volgens nog te corrigeren cijfers van het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC) tuimelde de directe champagneleveringen, vergeleken met oktober 2007, wereldwijd immers met bijna een kwart in oktober 2008.

In thuisland Frankrijk viel de vraag terug met bijna 21 procent, de export naar de Europese Unie kromp met zelfs 24 procent, terwijl de leveringen richting 'andere landen' - waaronder we vooral de V.S.A., Japan, Rusland, Indië,.. moeten rekenen - met eveneens 23 procent daling. De meeste négociants (wijnmakelaars) zagen hun leveringen in oktober effectief met zo'n 23 procent dalen in vergelijking met dezelfde referentiemaand vorig jaar.

Uiteraard gaat het hier om maandcijfers, die soms grillig of zelfs tegenstrijdig kunnen zijn, maar toch is er structureel sprake van een serieuze terugval. Als we deze oktoberstatistieken namelijk mee calculeren in de verkoop voor de eerste 10 maanden van 2008 - dus van januari tot en met oktober 2008 als referentieperiode nemen - betekent dit toch nog steeds een duik van 6 à 7 procent. Daar waar het CIVC over gans het jaar hooguit met 5 procent had rekening gehouden.

In mensentaal vertaald: vergeleken met dezelfde periode vorig jaar werden er tot nu reeds zo'n 13 miljoen flessen minder Champagne verhandeld. Als deze trend zich zo doorzet, kan dit betekenen dat er over gans 2008 maar liefst 34 miljoen flessen Champagne minder zullen verkocht worden, of zo’n tien procent.

Buiklanding pas ingezet?

Nog verontrustender is deze analyse: beperken we de referentieperiode tot september (dus: 9 maanden), blijkt de daling nog véél kleiner, namelijk slechts 2,4 procent. Met andere woorden, pas vanaf oktober 2008 is het effect van de wereldwijde groeivertraging pas écht goed te merken in de champagneverkoop.

Geen wonder dus dat in Champagne de zenuwen gespannen staan, ook al hopen de grote huizen en merken natuurlijk dat de feestelijke najaarsrush nog een pleister zal plakken op hun totale jaarcijfers.

Niet vergeten immers dat in een 'normaal' jaar de Champagnesector tijdens deze feestperiode wereldwijd maar liefst 6 op de 10 flessen verkoopt, dus het gros van zijn jaaromzet realiseert.

Britse supermarkten tonen de weg

Veel Champagnehuizen kijken dan ook met argusogen naar de Britse markt, altijd al een van de sterkste bubbelimporteurs. Er wordt deze weken vooral argwanend gekeken naar de grote Britse supermarktketens zoals ASDA, Tesco of Sainsbury's en hun kortingspolitiek Champagne.

Want als plots blijkt dat zelfs merkchampagnes in deze kerstrekken tegen dramatische discounts worden aangeboden, zal 2009 voor deze regio absoluut weinig bruis bevatten.

De eerste signalen zijn alvast niet bemoedigend voor de sector: Sainsbury's zette zopas het mes in de prijs van de 6 belangrijkste Champagnemerken, die nu in het V.K. niet meer dan 15 pond per fles kosten, een dikke 17 euro, met een aantal - waaronder populaire namen als Lanson Black Label, GH Mumm en Piper-Heidsieck - die voortaan rond de £10-grens hangen (11,5 à 12 euro).

De prijs die men tot voor kort voor 'witte producten' of 'private labels' betaalde...

Frank Van der Auwera

Reacties

Dank voor dit eerlijk en juiste persbericht. Zij die tegendeel beweerden, bluften.
Frankrijk is blij dat Begië er nog is als consumerend land. Spijtig dat dit niet altijd via de officiële (Belgische douane)weg verloopt.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld, uw reactie is nog niet geplaatst.

Even geduld
Uw reactie kon niet geplaatst worden. Volgende fout deed zich voor:
Uw reactie werd geplaatstPlaats nog een reactie

De letters en cijfers die uw invoerde zijn niet correct. Probeer het nog een keer.

Uw reactie wordt zo dadelijk geplaatst. Om spam op onze blogs te voorkomen dient u echter nog eerst de letters en cijfers die u in onderstaande afbeelding ziet in te voeren.

Is deze afbeelding moeilijk leesbaar?Maak er dan een nieuwe aan.

Even geduld

Laat een reactie achter

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails