Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 19 maart 2009 door Wijntijd

1 op 7 is reeds schroefdop

Schroefdop We hebben in deze kolommen al vaak de 'screwcap' of schroefdopsluiting voor wijn verdedigd.

Voor ons is het nog altijd onbegrijpelijk dat zeker prijsscherpe flessen, pakweg tot 10 euro, nog steeds worden bezegeld met een (vaak minderwaardige) natuurkurk of - horror! - één van die synthetische plastiekpropjes, die een ware gesel zijn voor kurkentrekkers.

Veel consumenten hebben het er soms nog moeilijk mee, omdat ze het ritueel - de folklore? - van het ontkurken niet willen missen. Ook al lopen zij daarmee een verhoogd risico op kurksmaak en een aangetaste fles.

Maar toch lijken deze vooroordelen stilaan te verdampen, want als we de Italiaanse Guala Closures Group mogen geloven, bezit de schroefdop nu al een marktaandeel van 15 procent op een totaal van 17,5 miljard flessensluitingen op jaarbasis.

Hoera of bluf?

Natuurlijk spreekt deze producent grotendeels voor eigen winkel en worden de cijfers misschien opgeblazen - wie kan ze trouwens objectief controleren? - , maar toch lijkt er sprake van een heuse trend. Of correcter: een trendbreuk. Guala claimt immers dat in 2008 de wereldwijde verkoop van screwcaps steeg met 25 procent tot 2,5 miljard stuks. Vooral vanaf eind 2006 lijkt de populariteit van de schroefdop te versnellen.

En wat misschien essentiëler is: de grootste sprong voorwaarts werd gerealiseerd in Europa, met name in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Spanje en Italië, tot nu toe nochtans een bastion van conservatisme inzake alternatieve wijnsluitingen. Europa zou nu immers al koploper zijn, goed voor ruim 1 miljard screwcaps per jaar, gevolgd door pioniers Australië en Nieuw-Zeeland met 800 miljoen stuks en Argentinië/Chili met 250 miljoen exemplaren.

Uiteraard hadden de naaste concurrenten van de wijnschroefdop meteen kritiek op dit hoera-verhaal.

Volgens de producenten van synthetische kurken werden er in hetzelfde referentiejaar 2008 wereldwijd reeds vlotjes 4 miljard kunststofsluitingen verkocht, dus een pak méér dan screwcaps. En Amorim, de gigant inzake natuurkurk, spreekt zelfs van een serieuze overschatting van het schroefdopsucces. Zij ramenn de huidige verkoop van schroefdoppen wereldwijd op 'slechts' 1,7 miljard stuks.

Frank Van der Auwera

Reacties

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld, uw reactie is nog niet geplaatst.

Even geduld
Uw reactie kon niet geplaatst worden. Volgende fout deed zich voor:
Uw reactie werd geplaatstPlaats nog een reactie

De letters en cijfers die uw invoerde zijn niet correct. Probeer het nog een keer.

Uw reactie wordt zo dadelijk geplaatst. Om spam op onze blogs te voorkomen dient u echter nog eerst de letters en cijfers die u in onderstaande afbeelding ziet in te voeren.

Is deze afbeelding moeilijk leesbaar?Maak er dan een nieuwe aan.

Even geduld

Laat een reactie achter

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails