Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 8 maart 2009 door Wijntijd

Azië belegt gulzig in wijn

Aziaat Volgens een aantal Britse media is het een heuse trend: investeerders uit het Verre Oosten en vooral China werpen zich de laatste maanden massaal op de aankoop van 'fine wines', lees grands crus uit bekende appellaties, Bordeaux en Bourgogne op kop.

Op die manier willen deze beleggers snel hun traditionele investeringsportfolio diversifiëren, na de enorme ontgoochelingen van de klassieke aandelenmarkten. In steeds meer delen van Azië wordt wijn dus niet langer exclusief als een (westers) statussymbool aanzien, maar steeds vaker als een 'serious asset opportunity'.

Wijn overklast aandelen met gemak

Zo rapporteert Premier Cru Fine Wine, een van de belangrijkste wijninvesteringshuizen in Europa met thuisbasis Londen, dat de belangstelling voor grote crus opvallend stijgt bij Chinese, Japanse en Filippijnse kopers.

Uiteraard spelen hier ook de wisselkoersen een rol (vooral de sterke positie van de yen of yuan tegenover een slap pond sterling), maar blijkbaar is er meer aan de hand. Deze investeerders lijken namelijk gefascineerd door de sterke winstmarges in de markt voor grote crus, die de prestaties van de aandelenmarkten, zeker het voorbije jaar, moeiteloos overschaduwden.

De resultaten ogen natuurlijk indrukwekkend: de voorbije 7 jaar gaf een investering in wijn een jaarlijkse return van 16 procent.

Bovendien blijkt er ook sprake van een historische constante: telkens de economie in het verleden in het slop geraakte en de beurzen bloedden, werd de investering in (grote) wijn als 'veilige' haven gebruikt en leverde ze nog winst op. Veel Aziatische investeerders beschouwen wijn bovendien ook als minder kwetsbaar voor fraude dan bijvoorbeeld bankgerelateerde investeringen. De recente miljardenschandalen à la Bernie Madoff sterken hen ongetwijfeld in die visie.

Londen wijnhoofdstad?

Deze opflakkerende belangstelling vanuit Azië voor wijnbeleggingen valt nog op andere manieren te verklaren.

Zo is de wijnconsumptie de voorbije vijf jaar met name in China enorm gestegen. Ook in de Filippijnen, nota bene al de derde grootste wijndrinkende natie in Azië, staat wijn steeds hoger op het verlanglijstje. Zopas nog opende er trouwens het tweede grootste magazijn ter wereld voor wijnstockage.

Ondanks de huidige wereldcrisis, is de koopkracht en levenstandaard in Azië bij een grote bevolkingsgroep serieus gestegen. Koopkrachtigen die steeds vaker wijn als een normaal onderdeel van hun levensstijl beschouwen. Ook dat proces zwengelt automatisch de interesse en beleggingen in 'fine wines' aan, vooral dan de bekende etiketten en grands crus classés.

Zo is château Lafite in China bij de begoede klasse razend populair, wat meteen ook verklaart waarom deze super-Pauillac zijn prijskaartje vorig jaar al stratosferisch de hoogte in zag gaan.

Het kan verkeren: Londen verloor het voorbije jaar door de financiële crisis véél pluimen als financiële hoofdstad, maar is door de stijgende wijnbeleggingen van Aziatische investeerders misschien stilaan op weg om de ‘capital of the wine market’ te worden...

Frank Van der Auwera

Reacties

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld, uw reactie is nog niet geplaatst.

Even geduld
Uw reactie kon niet geplaatst worden. Volgende fout deed zich voor:
Uw reactie werd geplaatstPlaats nog een reactie

De letters en cijfers die uw invoerde zijn niet correct. Probeer het nog een keer.

Uw reactie wordt zo dadelijk geplaatst. Om spam op onze blogs te voorkomen dient u echter nog eerst de letters en cijfers die u in onderstaande afbeelding ziet in te voeren.

Is deze afbeelding moeilijk leesbaar?Maak er dan een nieuwe aan.

Even geduld

Laat een reactie achter

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails