Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 8 mei 2009 door Wijntijd

Australië flirt verder met China

De Australische wijnbusiness, ooit schijnbaar immuun voor fricties, voelt al een tijdje de economische crisis aan den lijve. Zowel op de eigen verdampende thuismarkt, als in de ooit zo oneindig lijkende exportsfeer (zie onder meer Australië moet krimpen).

Het wekt dan ook weinig verbazing dat de toonaangevende belangenorganisatie van dit wijnland, de Australian Wine and Brandy Corporation, hoopt dat er met de twee recent ondertekende ‘memorandums of understanding’ met China, opnieuw schwung zal komen in hun wijnexport.

Optimistische noot

Deze akkoorden moeten het op papier namelijk mogelijk maken dat de Aussies voortaan veel vlotter hun wijn kunnen exporteren richting de Volksrepubliek. Dat zelfs de federale Minister for Agriculture, Tony Burke, het belang van deze nieuwe afspraken graag in de media onderstreept, spreekt voor zich.

De Australische wijnuitvoer kreeg de voorbije maanden een serieuze dreun te verwerken, de eerste sedert 10 à 15 jaar van continu succes (zie ook Australië krijgt een nieuwe opdoffer) en voorlopig vertonen alleen China en Hong Kong nog een vinnig groeiscenario. De toename van de Australische export bedroeg er het voorbije jaar zelfs 61 procent richting China en 21 procent naar Hong Kong.

Deze nieuw gesigneerde memorandums zullen misschien niet meteen het wijnexportdebiet sensationeel verhogen, maar wel de procedures ervan versoepelen, zo klinkt het.

Azië versus Europa

Sheralee Davies, van de belangrijke marktspeler Constellation Wines Australia, dat nu al in China present is met het ook in onze Belgische rekken bekende Hardy’s-gamma of Leasingham, verwoordde het als volgt in een interview: "It's a good level of support and an indication of support from both governments and it's certainly a step in the right direction in making sure that we are able to leverage all of the opportunities the Chinese market offers for Australian wine.”

Voor mij is het echter nog maar eens het bewijs dat Australië de komende jaren qua sales & marketing beduidend minder aandacht zal hebben voor Europa en zijn commerciële pijlen almaar meer op dit deel van Azië zal richten.

We zullen onze Shiraz in het oog moeten houden, willen we hem nog royaal en tegen aanvaardbare prijzen in onze kelders krijgen...

Frank Van der Auwera

Reacties

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld, uw reactie is nog niet geplaatst.

Even geduld
Uw reactie kon niet geplaatst worden. Volgende fout deed zich voor:
Uw reactie werd geplaatstPlaats nog een reactie

De letters en cijfers die uw invoerde zijn niet correct. Probeer het nog een keer.

Uw reactie wordt zo dadelijk geplaatst. Om spam op onze blogs te voorkomen dient u echter nog eerst de letters en cijfers die u in onderstaande afbeelding ziet in te voeren.

Is deze afbeelding moeilijk leesbaar?Maak er dan een nieuwe aan.

Even geduld

Laat een reactie achter

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails