Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 26 juni 2009 door Wijntijd

Drinken we straks goedkopere bourgogne?

Ook al is de crisis in de Côte d'Or schijnbaar (nog) minder groot dan in en rond Bordeaux, alleen al door het verschil qua schaalgrootte en productievolume, toch is de boodschap duidelijk: ook Bourgogne zal stilaan zijn prijzen moeten afremmen en aanpassen aan de slechtere economische context.

Daar is nu zelfs het officiële orgaan B.I.V.B., het Bureau Interprofessionnel des Vins de Bourgogne, het over eens.

De cijfers liegen dan ook niet. De wereldwijde verkoop van Bourgognewijn kreeg rake klappen: - 30 procent tijdens het eerste kwartaal in de 'big markets' de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk en een wereldwijde terugval van zo'n -11 procent.

Vooral de serieuze daling in het V.K. en de V.S.A. baart Bourgogne zorgen. Wanneer we bedenken dat dit dynamische duo goed is voor ruwweg 45 procent van de totale jaarlijkse Bourgogne-export - en bijna 1 op de 2 flessen die in de Côte d'Or wordt geproduceerd effectief voor de uitvoer bestemd is - zien we meteen de dramatiek van deze evolutie.

Het zou wel eens een zwart jaar kunnen worden voor Bourgogne.

Bourgogne is redelijk gebleven

Vanwaar deze plotse krimp qua verkoop? Er liggen verschillende verklaringen voor de hand.

Het prijsopzwepend effect van de kwantitatief kleine oogst 2008 bijvoorbeeld lijkt nu helemaal uitgewerkt, terwijl het komende millésime 2009 er voorlopig prima uitziet, ook qua verwacht volume. Er zal dus straks méér Bourgogne op de markt komen dan nu het geval is, wat toch de prijzen kan drukken. Bovendien wordt de economische crisis nu pas écht voelbaar, waar deze in 2008 nog enigszins werd gecamoufleerd door de prima verkoopresultaten van de eerste jaarhelft.

Ook volgens Pierre Henry Gagey, president van het B.I.V.B., zijn het vooral deze twee variabelen die van 2009 een eerder moeilijk afzetjaar maken voor zijn regio. Met prijsdalingen, ook voor grands crus, als noodzakelijk kwaad.

Er is trouwens nog een derde variabele in het spel: tot nu toe bleek de thuismarkt voor Bourgogne vrij stabiel, maar nu ook in Frankrijk de crisis verdiept, wordt in dit segment de komende maanden eveneens een flinke terugval van de verkoop voorspeld.

Pierre Henry Gagey blijft dus realistisch, alhoewel hij een sneer naar de concollega's uit Bordeaux niet kan nalaten: “Ik heb niet de indruk dat de toestand de voorbije maanden verbeterd is. Misschien zien we pas tegen eind 2009 weer een heropleving? Maar alle factoren bij elkaar geteld, denk ik dat we het jaar zullen afsluiten met een daling van minus 15 tot 20 procent in de verkoop van Bourgogne (...) Onze klanten zullen dan ook prijskortingen verwachten, ook al zijn we de voorbije jaren veel redelijker gebleven dan in Bordeaux, waar de prijsstijgingen soms echt gek bleken.”

De 'Jacob's Creek'-generatie

Dit 'nieuwe realisme' in Bourgogne speelt zich natuurlijk af tegen een hele specifieke context: het steeds verder afbrokkelen van het wijnimago en de tot voor kort dominante marktpositie van Frankrijk in de wereld.

Verleden jaar duikelde de export van Franse wijn in zijn totaliteit immers met maar liefst -12 procent volgens Euromonitor International en de prognoses voor dit jaar zien er niet veel rooskleuriger uit.

Kernprobleem blijft dat Franse wijn, zeker in de traditioneel sterke Angelsaksische afzetmarkten, moet opboksen tegen de 'Jacobs Creek generation', nieuwe wijnconsumenten die opgegroeid zijn met de soms meer flashy en trendy merken uit Australië, Argentinië, Chili of Californië. Veel jonge wijndrinkers hebben geen enkele voeling of traditie meer met de Franse wijnen, laat staan de dure grands crus, die door de hoge koers van de euro nog eens extra concurrentienadeel oplopen. In een cruciale exportmarkt als Groot-Brittannië bezetten wijnen van de Nieuwe wereld nu reeds dik de helft van alle verkochte witte, rode en rosé-wijnen in de rekken.

Zelfs in Frankrijk viel de wijnconsumptie van 'eigen wijnen' in 2008 terug met -1 procent. Geen wonder dat zelfs een sterappellation als Bourgogne nu dus in het tegenoffensief trekt en prijsdalingen niet langer uitsluit. De soms sterk tuimelende primeurprijzen van hun neefjes in Bordeaux zullen ongetwijfeld veel ogen in Beaune geopend hebben...

Frank Van der Auwera

Reacties

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld, uw reactie is nog niet geplaatst.

Even geduld
Uw reactie kon niet geplaatst worden. Volgende fout deed zich voor:
Uw reactie werd geplaatstPlaats nog een reactie

De letters en cijfers die uw invoerde zijn niet correct. Probeer het nog een keer.

Uw reactie wordt zo dadelijk geplaatst. Om spam op onze blogs te voorkomen dient u echter nog eerst de letters en cijfers die u in onderstaande afbeelding ziet in te voeren.

Is deze afbeelding moeilijk leesbaar?Maak er dan een nieuwe aan.

Even geduld

Laat een reactie achter

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails