Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 15 juni 2009 door Wijntijd

Eurocraten halen bakzeil

Rose Een mens zou op den duur nog geloven in de Europese democratie! Nog maar pas hadden we het over de Europese Commissie en haar voorstel, dat kaderde in haar grote hervormingsplannen van de wijnindustrie, om voortaan ook rosé via een simpele mengtechniek van rode en witte wijn te tolereren.

Wat meteen een storm van protest losweekte, vooral bij wijnbouwers en hun belangenorganisaties in Frankrijk, maar tevens in Spanje en Italië (zie De Aanslag op rosé en Europese wijnmakers willen geen snertrosé). Die spraken van een catastrofe, verregaande industrialisatie van de rosé, teloorgang van een wijncultuur en dreigend job -en imagoverlies.

Het lobbycircus draaide meteen op volle toeren.

Gezond verstand zegeviert

En met succes, want zopas raakte bekend dat het voorstel in de prullenbak verdwijnt. De Europese commissaris voor Landbouw, Mariann Fischer Boel, stelde immers dat ze het mengverbod zal behouden: “De voorbije weken werd het duidelijk dat de meerderheid in de wijnindustrie gelooft dat het opheffen van deze ban om te blenden het imago van de traditionele rosé zwaar zou beschadigen (...) Ik ben altijd bereid om te luisteren naar sterke argumenten en dat is waarom ik nu ingrijp.” Alleen voor Champagne, waar deze blendtechniek wél toegelaten is, blijft binnen Europa de uitzondering gelden.

Wat mij betreft een prima beslissing van de Europese Commissie, maar wat me in heel deze heisa wel opviel is de soms hatelijke toon in veel Britse media en blogs. Blijkbaar kunnen, deze van nature toch eurosceptici die alles wat uit Brussel of Straatsburg komt met weinig sympathie bekijken, het moeilijk verkroppen dat de 'Fransozen' een overwinning behalen.

Zo lazen we in één medium (we bedekken de naam met de mantel der liefde): “They (= de Franse wijnbouwers) claimed that it would mean a catastrophe for rosé wines. Why it would be so horrible was difficult to understand (...) Now we are waiting for the producers to start campaigning for a change in the rules in Champagne. Or was it simply a way to try and protect one's position against evil new competitors?”.

Neen, dan liever de conclusie van Xavier de Volontat, president van de Franse wijnbouwersvereniging AGPV: “We zijn opgelucht dat Brussel akkoord gaat om de Europese wijnmaakexpertise te verdedigen en niet de commerciële overwegingen.” Ik hoop wél dat we deze expertise ook zullen (blijven) proeven in de 'authentieke' Europese rosé...

Frank Van der Auwera

Reacties

Ergens begrijp ik het negativisme niet meer. Waarom werd dit niet gebruikt om aan "echte" rosé een exclusief kwaliteitslabel ("méthode artisanale") toe te kennen zodat deze zich voortaan ook daadwerkelijk onderscheidt van de mengrosé uit de nieuwe wereld?
Een gemiste kans op marketing-vlak.

Dag Rudy,

Er werd effectief een tijdje met het idee gespeeld om zo'n kwalitatief onderscheid op het etiket te maken. Termen als 'traditioneel' of 'authentiek' circuleerden, maar werden door de tegenstanders afgeschoten. Vanuit de argumentatie: rosé is vooral ook heel populair bij een jong(er) en vrouwelijk(er) publiek. Daar de term 'méthode traditionelle' op kleven, zou eerder een oubollig imago aan het product geven, vooral in de ogen van jongere consumenten. En dat wou men absoluut vermijden.

Frank

Dank voor de toelichting
Ik zou het "doelpubliek" niet onderschatten en denk dat er wel termen te vinden zijn die moderner klinken zoals "rosé pure" of "rosé d'exception" of "rosé exclusif". Het bezwaar lijkt mij dan persoonlijk ook wat "licht".

Dag Rudy,

Intellectueel heb je overschot van gelijk, maar ik denk dat je bepaalde doelpublieken op de wijnmarkt ook overschat. Natuurlijk zijn velen beslist 'ontvankelijk' voor zo'n betere kwalificatie van rosé, maar dan wel pas na zware marketingcampagnes.
Puur om wat er op het etiket staat - zeker als er een serieus prijsverschil is tussen zo'n 'rosé d'exception' en een 'rosé banale' - zullen veel (jonge) consumenten niet zomaar die 'betere' rosé massaal uit de rekken plukken. Dat gebeurt pas als 'men' hen heeft kunnen overtuigen dat het cool is zo'n authentiek exemplaar te kopen i.p.v. een mengproduct. Gezien de relatief korte (ver)koopptijd van rosé, vereist dat vermoedelijk dus enorme budgetten om dit authentieke imago wereldwijd te pushen. Kijk als voorbeeld maar eens naar de cava: daar zijn miljoenenbudgetten in geïnvesteerd en heeft het zeker tien jaar geduurd vooraleer het 'bon ton' is geworden om cava i.p.v. champagne te ontkurken. Maar méér nog dan geld & marketing, was er de economische crisis die de cava een enorme duw in de rug heeft gegeven: velen beschouwen cava nu plots als het minder verspilzuchtige neefje van de champagne.
Dus: akkoord dat er veel consumenten wel gevoelig zullen zijn voor een onderscheid en prijsverschil tussen 'neutraal' en 'beter', maar alleen met een term op het etiket zal die strijd waarschijnlijk niet gewonnen worden. Vooral niet omdat mengrosé ook door grote industriële groepen met veel capaciteit én kapitaal zou gecommercialiseerd worden.

Frank

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld, uw reactie is nog niet geplaatst.

Even geduld
Uw reactie kon niet geplaatst worden. Volgende fout deed zich voor:
Uw reactie werd geplaatstPlaats nog een reactie

De letters en cijfers die uw invoerde zijn niet correct. Probeer het nog een keer.

Uw reactie wordt zo dadelijk geplaatst. Om spam op onze blogs te voorkomen dient u echter nog eerst de letters en cijfers die u in onderstaande afbeelding ziet in te voeren.

Is deze afbeelding moeilijk leesbaar?Maak er dan een nieuwe aan.

Even geduld

Laat een reactie achter

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails