Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 21 juni 2009 door Wijntijd

Sopexa becijfert de wereldwijnmarkt (1)

Bottles Straks begint in Bordeaux weer het grote commerciële orgasme dat 'Vinexpo' heet, een toonaangevende wijnbeurs die nog steeds duizenden professionelen in en rond de gekende châteaux aanzuigt.

En ook al heeft dit salon al wat van zijn invloed verloren aan (Duitse, Italiaanse, Britse,..) concurrenten, haakten bovendien geregeld Nieuwe Wereld-producenten af als exposant (bvb. Nieuw-Zeeland), werd er een paar jaar geleden zelfs zwaar geblunderd met Zuid-Afrika (de wijnleveringen voor het gastland geraakten niet tijdig doorheen de douane!) en bijt de crisis natuurlijk ook diep in de beschikbare budgetten, toch blijft het nog een must.

Ook Sopexa, het Franse marketingagentschap voor landbouwproducten en vooral wijn, kapitaliseert op deze internationale belangstelling en lanceert ter gelegenheid van Vinexpo een grootscheeps wijnsurvey. Onder de noemer 'Wine Trade Monitor' werd namelijk een studie uitgevoerd bij 1.400 respondenten, verspreid over 16 landen met als kernvragen: hoe ziet de internationale wijnmarkt er volgens deze wijnprofessionals momenteel uit? In welke richting evolueert ze? Waar situeren zich potentiële groeiniches?

Bedoeling is dat dit survey vanaf nu jaarlijks wordt gerepliceerd, zodat trendvergelijkingen over langere termijn mogelijk worden.

Wijnverkoop zakt (nog) niet in elkaar

En alhoewel de resultaten van deze 'Wine Trade Monitor' officieel pas op 24 juni e.k. tijdens Vinexpo worden vrijgegeven tijdens een speciaal seminarie in Bordeaux, sijpelden toch al een aantal cijfers binnen. Cijfers die alleen slaan op de verkoop van 'stille wijn', dus niet op mousserende wijn of distillaten.

Ook op ons computerscherm kwamen ze terecht. We zetten enkele frappante bevindingen op een rijtje:

Qua algemene wijnverkoop:

  • 51 procent van de professionele respondenten noteerde in 2008 een groei qua wijnverkoop en bij 2 procent stabiliseerde het cijfer. Kortom: bijna 3 op 4 voelde over het voorbije jaar dus nog niet echt de crisis.
  • Bijna de helft (48 procent) bleek bovendien vrij optimistisch over de verwachte verkoop over heel 2009.
  • Dit optimisme kleurt echter wel heel verschillend naargelang de diverse landen.
  • De meest optimistische wijnhandelaars zaten in China, Nederland, Indië, Hong Kong én België (!).
  • De grootste pessimisten daarentegen werden genoteerd in Taiwan, Rusland, Denemarken, Zwitserland en de V.S.A.

Frank Van der Auwera

Reacties

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld, uw reactie is nog niet geplaatst.

Even geduld
Uw reactie kon niet geplaatst worden. Volgende fout deed zich voor:
Uw reactie werd geplaatstPlaats nog een reactie

De letters en cijfers die uw invoerde zijn niet correct. Probeer het nog een keer.

Uw reactie wordt zo dadelijk geplaatst. Om spam op onze blogs te voorkomen dient u echter nog eerst de letters en cijfers die u in onderstaande afbeelding ziet in te voeren.

Is deze afbeelding moeilijk leesbaar?Maak er dan een nieuwe aan.

Even geduld

Laat een reactie achter

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails