Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 22 juni 2009 door Wijntijd

Sopexa becijfert de wereldwijnmarkt (2)

De 'Wine Trade Monitor' van Sopexa biedt echter ook een populariteitspoll inzake variëteiten en wijncategorieën. Ook hier een aantal duidelijke trends in de 16 onderzochte markten:

Qua specifieke wijntypes:
  • Rosé ziet zijn populariteit nog groeien: 25 procent van de ondervraagden verwacht dit jaar namelijk een flinke stijging in de verkoop van dit wijntype
  • De grootste roséoptimisten zijn te vinden in het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Nederland, de V.S.A. en Canada.
  • Ongeveer een kwart van de respondenten ziet eveneens een positieve evolutie voor de verkoop van organische wijnen (25%). Een verrassend hoog percentage, aangezien wereldwijd het aanbod van dit type wijnen op hooguit 2 à 3 procent wordt geschat.
  • De grootste vraagstijgingen voor organische wijnen worden verwacht in Canada, Japan, de V.S.A., Denemarken en Nederland (29+ procent)
  • Ook varietal wines (dus wijnen van specifieke druivenvariëteiten, zoals monocépages) worden internationaal gezien als één van de groeimarkten. Dat is vooral zo in Indië, Singapore, Duitsland, de V.S.A. en het Verenigd Koninkrijk (45+ procent)
  • De populariteit van deze productcategorieën gaat echter niet ten koste van A.O.C. (of A.O.P.) wijnen, dus crus met een beschermde herkomstbenamingen. Er is eerder sprake van complementariteit. De vraag naar deze appellatiewijnen zal dit jaar vermoedelijk nog gevoelig aandikken in Azië (in het algemeen), Denemarken, België (!) en Canada (19+ procent).
  • Pikant detail: het marktpotentieel van 'low alcohol wines' werd door de respondenten in de 16 landen heel laag of zelfs als nihil ingeschat.
Qua druivenrassen:
  • Cabernet Sauvignon (rood) en Chardonnay (wit) blijven met kop en schouders de populariteitskampioenen onder de druivenvariëteiten, met een score van respectievelijk 82 en 72 procent.
  • Deze twee toppers worden qua internationale populariteit gevolgd door een tweede groep, met scores die schommelen tussen de 44 à 59 procent: Merlot, Pinot Noir, Sauvignon Blanc en Syrah.
  • In een derde schil, die door 20 à 30 procent van de respondenten wordt geciteerd, situeren zich Malbec, Pinot Gris en Riesling.
  • Tenslotte worden ook enkele potentiële nichevariëteiten aangestipt: Tempranillo, Grenache en Chenin Blanc.
Qua prijsgevoeligheid:
  • De zogeheten low -en midrange geprijsde wijnen domineren ruim (met respectievelijk 71 en 67 procent) de premium of superpremium cuvées wanneer de wijnhandelaars internationaal kijken naar de verwachte vraag(stijging).
  • Er is echter sprake van soms frappante verschillen tussen de 16 onderzochte markten.
  • De onderzoekers identificeerden een aantal duidelijke lageprijs-landen: het Verenigd Koninkrijk de V.S.A., Canada, Singapore, Rusland en Indië
  • Daarentegen is er ook sprake van uitgesproken premium-georiënteerde markten: China, Hong Kong, Singapore en Taiwan. Opvallend: Singapore scoort hoog in beide niches..

Frank Van der Auwera

Reacties

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld, uw reactie is nog niet geplaatst.

Even geduld
Uw reactie kon niet geplaatst worden. Volgende fout deed zich voor:
Uw reactie werd geplaatstPlaats nog een reactie

De letters en cijfers die uw invoerde zijn niet correct. Probeer het nog een keer.

Uw reactie wordt zo dadelijk geplaatst. Om spam op onze blogs te voorkomen dient u echter nog eerst de letters en cijfers die u in onderstaande afbeelding ziet in te voeren.

Is deze afbeelding moeilijk leesbaar?Maak er dan een nieuwe aan.

Even geduld

Laat een reactie achter

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails