Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 18 juni 2009 door Wijntijd

Wijn Made in Hong Kong

Wil u een sterk staaltje van hoe perceptie in de wijnbusiness commercieel gretig wordt gebruikt, zelfs op het absurde af? Wat dacht u van wijnen 'Made in Hong Kong'?

Inderdaad, u hoeft er de wijnwereldatlas niet op na te slaan: tot nader order bezit Hong Kong echt géén wijngaarden, maar dit 'Made in Hong Kong'-wijnlabel is het geesteskind van de 8th Estate Winery. Die bottelden nu hun eerste assortiment HK-wijnen, gevinifieerd van per schip aangevoerde, ingevroren druiven uit diverse landen.

Eens gearriveerd in de ex-kroonkolonie, gebeurt het hele vinificatieproces (vergisting, opvoeding, blenden) effectief in de winery, in dit geval installaties ondergebracht in een magazijn.

Verrassingseffect

Zopas ging dan de eerste 'oogst' de deur uit. Met veel succes overigens, want naar verluidt vond al vlotjes 60% van deze lading kopers. In de praktijk gaat het om een uitgebreid gamma rode wijnen (Merlot, Cabernet Sauvignon,..), witte wijnen (Sauvignon blanc, Chardonnay,…) én ijswijn, samen goed voor een productie van nu 100.000 flessen.

Eén ding pleit wel in het voordeel van 8th Estate winery. Ze labellen netjes de herkomst van hun druiven. De eerste lading bevat namelijk uitsluitend druiven uit Washington State (V.S.A.), terwijl voor de 'oogst' 2008 het druivenmateriaal in Italië werd ingekocht.

Voorlopig heeft winery director Lysanne Tusar geen ambities om deze 'Products of Hong Kong' ook richting Europa te verschepen. Gemikt wordt exclusief op de Aziatische wijnmarkt, op dit moment zelfs puur de thuismarkt. Voor deze eerste productlancering gebeurt de afname namelijk haast uitsluitend door locale restaurants en hotels.

Maar natuurlijk ligt de lat op termijn hoger en lonkt men naar het Chinese vasteland, waar een toenemend aantal jonge professionals steeds meer wijn consumeren. En deze cuvées, die het vooral van hun perceptie en verrassingseffect moeten hebben, kaderen perfect in het imago dat Hong Kong zich begint aan te meten: dé wine hub worden van Azië.

Frank Van der Auwera

Reacties

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld, uw reactie is nog niet geplaatst.

Even geduld
Uw reactie kon niet geplaatst worden. Volgende fout deed zich voor:
Uw reactie werd geplaatstPlaats nog een reactie

De letters en cijfers die uw invoerde zijn niet correct. Probeer het nog een keer.

Uw reactie wordt zo dadelijk geplaatst. Om spam op onze blogs te voorkomen dient u echter nog eerst de letters en cijfers die u in onderstaande afbeelding ziet in te voeren.

Is deze afbeelding moeilijk leesbaar?Maak er dan een nieuwe aan.

Even geduld

Laat een reactie achter

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails