Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 17 juli 2009 door Wijntijd

De Russen en hun wijndorst

Rusland De Russische wijndrinkers, wat moeten we er in hemelsnaam mee aanvangen?  Nog maar 1 à 2 jaar terug werden ze nochtans op de handen gedragen door Europese wijnproducenten, Bordeaux en Champagne op kop.

Tijdens de primeurcampagnes in Bordeaux voor de 2005 en 2006 werden de Russische inkopers zelfs als absolute VIP’s met alle égards behandeld. Idem dito in Champagne: het C.I.V.C. (Comité interprofessionnel du vin de Champagne) verspreidde voorjaar 2008 nog triomfantelijke perscommuniquées, waarin werd aangekondigd dat Rusland in de Top Tien was doorgestoten van de grootste champagneafnemers.

Eventjes op de rem

Maar zomer 2009, met alle consequenties van de financiële en economische crisis eindelijk heel scherp en duidelijk in beeld, is er van dat ongebreideld enthousiasme niet veel meer over. Tijdens de voorbije primeurcampagne in Bordeaux blonken ‘de Russen’ bijvoorbeeld uit door hun afwezigheid.

Eigenlijk maken veel Europese wijnproducenten nu mee wat de Cubaanse suikerproducenten na het uiteenvallen van de U.S.R.R. aan den lijve ondervonden: een schijnbaar florissante en vanzelfsprekende afzetmarkt valt plots (gedeeltelijk) weg. Zelfs de honderden dollarmiljardairs in Rusland verloren een flink stuk van hun fortuin.

Maar toch blijft Rusland natuurlijk, alleen al door zijn rijkdom qua grondstoffen en zijn omvangrijke bevolking, een potentieel lucratief afzetgebied voor veel wijnproducenten. Zij het een markt met heel specifieke kenmerken en consumptiepatronen.

Moskou en Sint-Petersburg de max

Om te beginnen: wijnconsumptie is absoluut geen ‘nieuwigheid’ in Rusland, maar blijkt wel enorm geconcentreerd tot twee metropolen, namelijk Moskou en Sint-Petersburg. Een belangrijke drempel voor de wijnexport richting Rusland is natuurlijk het taxatiesysteem voor de invoerders: geëxporteerde wijn wordt er namelijk op vier verschillende manieren getaxeerd en de red tape rond deze invoer kan soms afschuwelijk (lang) aanslepen.

Een recente survey, verricht door Wine Intelligence, toont echter aan dat het groeipotentieel er nog heel dynamisch is: sinds 2003 groeide de wijnimport er immers met 12 procent, alhoewel de wijn van eigen bodem er voorlopig nog een marktaandeel behoudt van bijna tweederde (65 procent).

De middenklasse, dé doelgroep die wijn als lifestyleproduct maar al te gulzig omarmt, neemt echter continu toe. En dus ook het potentieel voor wijnimporteurs.

Die evolutie wordt trouwens ook geïllustreerd door het aantal gespecialiseerde wijnwinkels die overal in Moskou en Sint-Petersburg als paddenstoelen uit de grond rijzen en zich vooral toespitsen op een high-spending publiek.

Andere trend: alhoewel supermarkten er nog niet de impact op de wijnverkoop hebben zoals in andere Europese landen, zijn ze momenteel toch goed voor ongeveer de helft van alle wijnvolume die voor thuisgebruik wordt aangekocht.

Straks een renaissance?

Een paar andere sleutelcijfers uit deze studie illustreren eveneens dat Rusland inderdaad een groeimarkt blijft voor wijnconsumptie. Het potentieel is immers nog onderbenut:

  • Russen drinken gemiddeld per capita zo’n 6 liter wijn op jaarbasis, dus ruwweg zo’n kwart van wat de doorsnee-Belg door zijn keelgat giet.
  • In Moskou en Sint-Petersbrug drinken de koopkrachtige consumenten vooral wijn in de thuissfeer, bij de maaltijd.
  • Rosé wordt enthousiaster gedronken in Moskou dan in Sint-Petersburg, waar dan weer witte en mousserende wijn meer populair blijken.
  • Moskovieten kopen proportioneel gesproken meer hun wijn in de supermarkt dan de wijnliefhebbers in Sint-Petersburg, maar dat heeft vermoedelijk meer te maken met het aanbod aan vestigingen in de hoofdstad.
  • In 2007 werden er naar schatting 70 miljoen kisten/kartons wijn geconsumeerd, wat objectief beschouwd toch véél belangrijker is dan bijvoorbeeld China, waar zoveel industry watchers op kicken.
  • Volgens marketingstudies kan het potentiële wijnpubliek in Rusland geraamd worden op 30 miljoen consumenten.

Toch wel veelbelovende cijfers die de onderzoekers laten besluiten: “Russia is a market in which consumers are prepared to pay for quality and prestige, and which could pay dividends for any wine exporter prepared to invest time and money

Maar precies geduld en geld zijn twee elementen die in deze crisistijden schaars zijn...

Frank Van der Auwera

Reacties

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld, uw reactie is nog niet geplaatst.

Even geduld
Uw reactie kon niet geplaatst worden. Volgende fout deed zich voor:
Uw reactie werd geplaatstPlaats nog een reactie

De letters en cijfers die uw invoerde zijn niet correct. Probeer het nog een keer.

Uw reactie wordt zo dadelijk geplaatst. Om spam op onze blogs te voorkomen dient u echter nog eerst de letters en cijfers die u in onderstaande afbeelding ziet in te voeren.

Is deze afbeelding moeilijk leesbaar?Maak er dan een nieuwe aan.

Even geduld

Laat een reactie achter

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails