Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 8 augustus 2009 door Wijntijd

Australië in zak en as (deel 1)

Wineaustralia Denkt u soms dat we nu en dan overdrijven en te pessimistisch klinken over de wereldwijnmarkt? Zeker als het om de toestand van de Australische wijnindustrie gaat? Eerlijk gezegd kunnen we het, ondanks onze ervaring, zelf nog niet goed vatten hoe snel een trendsettende wijnsector, door vriend en vijand jarenlang benijd voor de messcherpe marketing en fantastische 'look & feel' van de producten, plots zo in slechte(re) papieren geraakt.

Nochtans, in de periode 1999 tot 2007, explodeerde de buitenlandse verkoop van Australische wijn met een factor drie, waardoor Australië opklom tot de 's wereld vierde belangrijkste wijnexporteur. En plots loopt alles mank.

Een duidelijke illustratie alvast hoe té optimistische exportprognoses op termijn leidden tot overproductie en zelfs de 'slimste' marketeers een crisis niet zien/zagen aankomen, net zoals zoveel industry watchers de banksector nog zaten te bejubelen, toen die al van binnenuit door rommelkredieten verrot was.

Crisis houdt down under aan

U las al diverse commentaren in deze rubriek over de recente Australische calvarietocht (onder andere: Down Under: nog steeds down, Australië wil afslanken of Australië krijgt een nieuwe opdoffer), maar de kelk is bij onze tegenvoeters duidelijk toch nog niet tot op de bodem geledigd. Ook in Australië is stilaan elke betrokken partij het erover eens: “our industry faces its worst crisis in 100 years.”

Wat bijvoorbeeld te denken over het bericht dat in bepaalde regio's het overaanbod aan druiven voor grote problemen zorgt én navenante prijsduikelingen veroorzaakt? Zo meldde onlangs één van de Australische media dat de 'wine glut' (vertaald: het structurele wijnoverschot) de prijs van een fles wijn in bepaalde productiegebieden zelfs goedkoper maakt dan de marktprijs die in een supermarkt betaald wordt voor een fles mineraalwater.

De belangrijke wine retailer Dan Murphy's heeft in zijn rekken nu zelfs al wijn liggen aan 1,99 Australische dollar, wat goedkoper is dan het gelijkaardige volume flessenwater. In bepaalde wijnzones gaven druiventelers bovendien verstek tijdens de oogst: ze lieten de trossen gewoon hangen, want het plukken ervan zou hen - qua personeels -en transportkosten of de factuur voor de noodzakelijke irrigatie wegens de aanhoudende droogte - véél te duur uitkomen. Kostelijker in ieder geval dan ze gewoon aan hun wijnstok te laten hangen.

Wijngaarden in de uitverkoop

De terugkrabbelende internationale vraag en vooral ook de enthousiaste overplanting - het voorbije decennium verdubbelde haast het Australische wijnareaal qua oppervlakte! - heeft bijvoorbeeld de belangrijkste wijngigant down under Foster's, eigenaar van toch bekende labels als Penfolds of Lindemans, er al toe gedwongen om 31 wijngaarden doorheen gans het Australische continent te verkopen. Waaronder 16 in South Australia en 9 in New South Wales, tot voor kort nochtans lucratieve wijngebieden.

Ook die andere reus, Constellation Wines Australia, heeft reeds 2 wineries en 16 wijngaarden in de vitrine gezet, nadat eerder al 26 eigendommen op de markt kwamen.

Maar klagen alleen helpt geen snars. Hoe de Winemakers Federation of Australia (W.F.A.) de kansen wil keren, bespreken we morgen.

Frank Van der Auwera

Reacties

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld, uw reactie is nog niet geplaatst.

Even geduld
Uw reactie kon niet geplaatst worden. Volgende fout deed zich voor:
Uw reactie werd geplaatstPlaats nog een reactie

De letters en cijfers die uw invoerde zijn niet correct. Probeer het nog een keer.

Uw reactie wordt zo dadelijk geplaatst. Om spam op onze blogs te voorkomen dient u echter nog eerst de letters en cijfers die u in onderstaande afbeelding ziet in te voeren.

Is deze afbeelding moeilijk leesbaar?Maak er dan een nieuwe aan.

Even geduld

Laat een reactie achter

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails