Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 18 september 2009 door Wijntijd

Is China de wijnmarkt van de toekomst?

China

De Chinese economie wordt algemeen beschouwd als dé motor die de wereldeconomie weer mee op gang moet trekken. En ook in de (Europese) wijnbusiness kijkt men met argusogen richting de Volksrepubliek, in de hoop natuurlijk dat er straks op grote(re) schaal wijn kan geïmporteerd worden. Want een markt van honderden miljoenen dorstige en koopgulzige chinezen ligt er blijkbaar te wachten op de durvers.

Wijn is trendy

Voorlopig zien de signalen er effectief positief uit, want importwijn is er nog steeds heel modieus, vooral bij jongeren. Onder invloed van variabelen als de stijgende koopkracht, de invloed van westerse eet- en drinkgewoonten - zeker bij de meer gegoede jongere generatie en China's economische en politieke elite - ontwikkelt de wijnmarkt er zich aan een verbluffend hoog tempo.

Het groeiritme voor geïmporteerde wijnen schommelt er momenteel zelfs rond de 13 à 15 procent op jaarbasis. Volgens de laatste studie van Vinexpo wordt de Chinese wijnconsumptie tegen 2011 dan ook geraamd op 828 miljoen liter. Een serieuze wijnoceaan.

Consumenten wel heel geconcentreerd

Bij deze hoera-verhalen horen natuurlijk wel enkele kritische bedenkingen.

Primo: vergeleken met de rest van Azië groeit de wijnconsumptie in China inderdaad 4 à 6 procent sneller, maar China is als wijnmarkt natuurlijk vertrokken van een lager niveau. Bovendien gaat het vaak om spotgoedkope bulkproducten, terwijl in andere Aziatische groeipolen als Japan, Singapore of Hong Kong de gemiddelde flessenprijs en kwaliteit stukken hoger ligt. De spectaculaire procentensprong is dus relatief.

Secundo: altijd wordt gewezen op het gigantische wijnpotentieel dat op papier inderdaad indrukwekkend lijkt. China telt maar liefst 600 miljoen jonge inwoners die, onder meer via het internet en televisie, 'nieuwe' dranken ontdekken die hun (groot)ouders niet eens kenden. Waaronder kwaliteitswijnen. Maar de meerderheid van deze 600 miljoen jonge Chinezen bezit natuurlijk niet meteen de noodzakelijke koopkracht.

Drie: de Chinese wijnboom blijft geografisch bovendien proportioneel beperkt tot Zuid-China, vooral dan in Guangdong en meer bepaald Guangzhou. Guandong alleen vertegenwoordigt 1/9 van het totale wijn -en distillatenverbruik in de Volksrepubliek en is zonder meer de belangrijkste wijnimportprovincie. Hier is de (rijkere) consument bovendien meer gefocust op kwaliteitswijnen dan op spotgoedkope bulkproducten. Om een idee te geven van de schaalgrootte: er zijn momenteel ruim 3.000 'wine wholesalers' actief en 150.000 wijndetailhandelaars.

Nog frappanter zijn de statistieken voor Guangzhou, zowat de gateway tot China, dat op zijn dooie eentje tot 50 procent van de totale wijnverkoop van gans Guangdong op zich neemt. Hier is de consument, in tegenstelling met de grote steden uit het Noorden, vrijwel uitsluitend geïnteresseerd in geïmporteerde wijnmerken. Etiketten die zich bovendien vaak qua prijszetting in de haut de gamme sfeer situeren. Het groeitempo van het volume wijnimport is er écht sensationeel: plus 45 procent!

Azië wordt hot

Maar zelfs met deze reeks kritische bedenkingen, lijken de meeste industry watchers het er toch over eens: China is maar één voorbeeld van de trendverschuiving richting Azië die er momenteel in de wijnbusiness plaatsgrijpt. “There is no doubt that the power in the wine world will shift more and more towards Asia, led by Hong Kong and such emerging wine consuming giants as South Korea and China” dixit wijngoeroe Robert Parker in een recent interview.

Een trendverschuiving die niet exclusief op conto van de economie kan geschreven worden. Naast de gestegen financiële draagkracht in veel Aziatische economieën, ziet Robert Parker ook de Europese overheden met hun sterke anti-alcohol positie als één van de voornaamste verklaringen voor het dalende belang van de Europese (wijn)markt, ten voordele van Aziatische consumenten.

Frank Van der Auwera

Reacties

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld, uw reactie is nog niet geplaatst.

Even geduld
Uw reactie kon niet geplaatst worden. Volgende fout deed zich voor:
Uw reactie werd geplaatstPlaats nog een reactie

De letters en cijfers die uw invoerde zijn niet correct. Probeer het nog een keer.

Uw reactie wordt zo dadelijk geplaatst. Om spam op onze blogs te voorkomen dient u echter nog eerst de letters en cijfers die u in onderstaande afbeelding ziet in te voeren.

Is deze afbeelding moeilijk leesbaar?Maak er dan een nieuwe aan.

Even geduld

Laat een reactie achter

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails