Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 12 november 2009 door Wijntijd

Chinese wijnmarkt is nog heel dubieus (deel 1)

Chinawijn De voorbije maanden hebben we geregeld onze zoom gezet op de Chinese Volksrepubliek en vooral de enorme transformaties die er ook op wijnvlak bezig zijn. Zowel langs de productiezijde als langs de kant van de binnenlandse consumptie ( zie o.a. Azië belegt gulzig in wijn of Is China de wijnmarkt van de toekomst?).

Het "waarom" van al deze aandacht is logisch.

De wijnimport in 'Mainland China' is de voorbije jaren immers spectaculair vertienvoudigd. Volgens de laatste berekeningen van de Hong Kong Trade Development Council (HKTDC) zal China stilaan 10 miljoen kisten/kartons (van 12 flessen) op jaarbasis invoeren. Een serieuze Sprong Voorwaarts vergeleken met de 840.000 kartons die in 2004 werden gerealiseerd.

Aziatische wijnboom is een feit

Daarmee bevestigt de Chinese Volksrepubliek een trend die we al een paar jaar opmerken: steeds meer Aziaten beschouwen wijn als een 'normaal' consumptie -en lifestyleproduct. De totale wijnconsumptie in Azië, Japan uitgezonderd, zou tegen 2017 zelfs 27 miljard Amerikaanse dollar bedragen, vooral aangezwengeld door de marktgroei in het cashrijke China.

Deze grootmacht beschikt immers over een groeiende koopkrachtige middenklasse die wijn niet alleen als een (westers) modieus statussymbool beschouwen, maar eveneens als een 'gezonder' alternatief voor de sterke dranken die er traditioneel royaal worden gedronken.

Dat er wel degelijk sprake is van een wijnboom in deze regio, blijkt overigens eveneens uit andere signalen. Zo noteerde de recent georganiseerde Hong Kong International Wine and Spirits Fair maar liefst 520 exposanten uit 34 landen. Of: het dubbele aantal van de eerste editie vorig jaar.

Ook regionale veilingen, vooral vanuit de nieuwe wijnhub Hong Kong, draaien op volle toeren (zie o.a. Hong Kong wordt heuse wijnhub). Zo verklaarden de bekende veilinghuizen Sotheby's en Christie's allebei dat Hong Kong stilaan dominanter is geworden dan New York of Londen als het op de verkoop van fijne en zeldzame flessen aankomt.

Ook het kooppubliek verandert: tijdens de wijnveiling bij Sotheby's Hong Kong in oktober, bleek ruim een derde van de kopers uit mainland China te komen, of zo’n 10 procent méér dan een paar maanden geleden.

Frank Van der Auwera

Lees morgen: Chinese wijnmarkt is nog heel dubieus (deel 2)

Reacties

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld, uw reactie is nog niet geplaatst.

Even geduld
Uw reactie kon niet geplaatst worden. Volgende fout deed zich voor:
Uw reactie werd geplaatstPlaats nog een reactie

De letters en cijfers die uw invoerde zijn niet correct. Probeer het nog een keer.

Uw reactie wordt zo dadelijk geplaatst. Om spam op onze blogs te voorkomen dient u echter nog eerst de letters en cijfers die u in onderstaande afbeelding ziet in te voeren.

Is deze afbeelding moeilijk leesbaar?Maak er dan een nieuwe aan.

Even geduld

Laat een reactie achter

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails