Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 13 november 2009 door Wijntijd

Chinese wijnmarkt is nog heel dubieus (deel 2)

Niet dat daarmee China het absolute land van melk en honing is voor alle wijnimporteurs, want steeds meer industry watchers waarschuwen voor overdreven enthousiasme. En de risico’s die nog altijd aan dit wijncircuit gekoppeld liggen.

Zo blijkt het voor buitenlandse wijnproducenten -en verdelers aartsmoeilijk om in China betrouwbare én bekwame agenten te vinden die hun assortiment professioneel kunnen verdelen. Ook de wetgeving rond wijn blijkt nog vaak een serieuze struikelblok. Soms wordt wijnimport vanuit Hong Kong zelfs dubbel getaxeerd. En off the record wordt zelfs toegegeven dat er in de ambtenarije nog steeds veel corruptie heerst, waarbij steekpenningen vereist zijn om de nodige vergunningen snel(ler) te verkrijgen.

Een probleem dat blijkbaar ook de Chinese ambtenarij en politiek door hebben, want onlangs werd een deal bereikt tussen 'officials' in Hong Kong en mainland China om de douaneprocedures te verbeteren, waardoor de instroom van wijn naar de Volksrepubliek voortaan soepeler moet verlopen.

Zeer zwakke basiskennis

Daarmee zijn natuurlijk niet alle problemen op wijngebied van tafel geveegd. Zo blijft er momenteel in China een structureel tekort aan stockagefaciliteiten voor deze (dure) wijnflessen. En bovendien zijn er in dit gigantische land onvoldoende getrainde wijnprofessionals en sommelliers die de nieuwe generatie consumenten correct kunnen adviseren.

Geloof me: geregeld word ik geïnviteerd op exclusieve proeverijen met wijnspecialisten uit de ganse wereld en telkens er een Chinese collega bij zit, zie ik zo de acute problemen.

Eén: een enorme taalachterstand, want deze 'kenners' spreken noch lezen behoorlijk Engels of Frans. Hoe ze met zo'n gebrekkige basiskennis hun vakliteratuur kunnen bijtanken, is me een raadsel.

En twee: deze Chinese 'vaklui' hebben een haast obsessieve focus op bekende namen en appellaties, vooral dan op Bordeaux. Zelfs wanneer ze tijdens blindproeverijen een Australische of Spaanse wijn 'fantastisch' vinden, blijkt achteraf dat hun volgende bezoek - én aankoop - toch weer richting Pauillac, Margaux of Saint-Julien gaat. Het zijn etikettenslaafjes pur nature.

Wie zich tegenwoordig in China 'sommellier' of 'wijninkoper' mag noemen, zou eerlijk gezegd zelfs niet eens als hulpje worden aangenomen bij onze Belgische grootdistributie. Helaas hebben deze derderangsfiguren vaak een enorm budget achter zich en koopkrachtige consumenten die hen blindelings vertrouwen.

Frank Van der Auwera

Reacties

Mr Van der Auwera,

ik heb in mainland China en Hong Kong gewerkt en gewoond. U kent blijkbaar niets van de Chinesen wijnmarkt, enkell van horen zeggen... Ik kan u verzekeren dat er in Hong Kong, Beijing en Shanghai zeer goed oenologen en sommeliers zijn. Misschien moet U eens de moeite toen om U ter plaatse goed te informeren in plaats van bekrompen uitspraken te doen. Natuurlijk kan niet iedereen in een paar jaar tijd topniveau zijn, maar dit is nog geen reden om met totaal ongerechtvaardigde pretentie racistische praat te schrijven over de Chinezen , zoals elkens er een Chinese collega bij zit, zie ik zo de acute problemen'. Chinezen zjn geen "derderangsfiguren" zoals U beweert. Deze uitspraak is racistisch en strafbaar op basis van de Belgische anti-racismewetgeving. Wij verwachten uw excuses.

Frank,
ik ben in China geweest tweede helft Augustus om een aantal wijnen aan te beveleen. De analyse die je maakt is te zwart/wit. Ten eerste moet je een duidelijke scheiding maken tussen HK, Shanghai enerzijds en de rest anderzijds. Het aankooppatroon is totaal verschillend, vooral ingegeven door de lokale koopkracht én door de aanwezigheid van restaurants met een 'internationale' keuken. De restaurants in 'second tier' steden missen veelal dat internationaal karakter en hierdoor vind je moeilijker de betere wijnen. Chinese wijn, VdT en VdP vormen hier de hoofdmoot. Ten derde is in dit segment de afkomst onbelangrijk. De prijs is de enige bepalende factor waarbij de eurocent over een deal kan beslissen. Hier zijn landen als Zuid-Afrika en Spanje in het voordeel. Pays d'Oc en zelfs VdT DPCE zijn te duur. De kennis is inderdaad bedroevend. 95% van de aanwezige invoerders tijdens een degustatie kon zelfs niet deftig een glas walsen. Leek mij eerder op Parkinson. De 5% anderen heeft wel een gedegen kennis over wijn. Nu, die cijfers relativeer ik meteen: laat ons een kat een kat noemen en niet verdoezelen dat de algemene kennis in België die als 'hoog' wordt ervaren in werkelijkheid bedroevend laag is. Die 95/5 zie ik hier ook. Zeer regelmatig zelfs. En uiteindelijk kennen ze daar misschien niet de Pinot Noir of de Cabernet (Merlot maar al te goed), maar hé, hoeveel hier kennen de Garganega (Soave), de Chasselas (Bourgogne, Loire, België), de Arneis (Piemonte), de Altesse (Savoie), de Savagnin (Jura), de Klevener de Heiligenstein (Elzas), de Mondotte (Savoie), de Sciacarello (Corsica), de Niellucio (Corsica), de Lledoner Pelut (Languedoc, Spanje), ... Allemaal druiven van 'bij ons' waar wij, gezien onze meer dan duizendjarige wijncultuur toch enigszins eigen moeten hebben gemaakt, niet?

Mr desomer,

blijkbaar heb je wat te lang in China gewoond om de nuances van het artikel van Mr Van der Auwera goed te begrijpen.

Ik lees duidelijk dat "derderangsfiguren" slaat op de verkopers die hij tegenkomt. In mijn taalgeest zie ik dan een op-geld-beluste verkoper die weinig interesse heeft in smaken maar op zeker speelt. Op zich is daar niets mis mee, maar bevindt dit type persoon zich niet echt in de eerste rang van wijnprofessionals.

En als nu toevallig blijkt dat in alle gevallen dat er een Chinese collega-proever present is, er een probleem rijst, wat zegt dat over Mr. Vanderauwera? Niets.
Hij spreekt hier niet over rijke Russen die zich altijd als zwijnen gedragen op exclusief wijnfeestje of dronken Nederlanders die tegen een Noord-Belgische kathedraal urineren... (dat kan uw lichtontvlambare persoon pas als racistisch omschrijven)

Marc, wij verwachten uw excuses voor uw onterechte beschuldiging.

Beste Marc,

Racisme is een woord dat ik niet gulzig in de mond wil nemen, zeker niet als je weet dat ik persoonlijk al jàààren alle wijnen, ongeacht hun herkomst, status of prijsvork, met hetzelfde professionalisme én enthousiasme benader. Alleen al met mijn jaarlijkse wijnkoopgids heb ik mee de deur opengewrikt voor wijnen uit Chili, Argentinië, Australië et cetera, toen die door nog als 'vierderangs' werden beschouwd door fanatieke bordeaux -en bourgogneliefhebbers.

Ik denk dat Nigel in zijn reactie de spijker op de kop slaat: misschien bent u toch een tikkeltje bevooroordeeld door uw verblijf in China, want u kogelt mij neer, blijkbaar zonder enige voorkennis van mijn werk en visie.

Want ik kan het toch niet voor mijn lezers mijn ongenoegen camoufleren wanneer ik, telkens ik in een select internationaal gezelschap van oenologen en proevers zit, me dood moet ergeren aan de arrogantie en gebrekkige vakkennis van zogenaamde 'Chinese wijnprofessionals', die vaak alleen worden uitgenodigd omdat ze zoveel honderden miljoenen potentiële consumenten vertegenwoordigen? Ik spreek nu niet over de gemiddelde consument, maar wel zij die o.a. de prijzen van grote bordeaux vlak voor de Olympische Spelen hebben opgefokt door hun wild koopgedrag, puur op etikettenbasis?

Mensen die wél over een marktpotentieel beschikken waarvan elke Franse/Italiaanse/Spaanse... domeineigenaar natuurlijk geilt, maar die - eens ze aan de degustatietafel zplaatsnemen - vaak slechts gemeenplaatsen uitkramen?

Zo zat ik een tijd geleden in Parijs met "een bekende, gezaghebbende Chinese sommelier/columnist" dixit de (Franse) organisator. Om eerlijk te zijn: niemand in ons internationaal, uit 13 landen stammende expertengezelschap had ooit iets van hem gehoord of gelezen en op mijn vriendelijk verzoek een paar van zijn teksten te mailen, heb ik nog altijd geen reactie gekregen. De man vroeg steevast naar de prijs van de flessen. Pas als hij de naam van 'bekende' grands crus of (dure) cultwijnen hoorde, werd hij enthousiast en formuleerde hij zijn mening. In échte ontdekkingen was hij niet geïnteresseerd.

En toen hij me met de nodige arrogantie vertelde dat hij een 'unieke' wijnmissie naar Frankrijk organiseerde met naar eigen zeggen 20 bekende Chinese collega's om "originele dingen te ontdekken', kwam de aap uit de mouw. Het bezoekprogramma was namelijk strikt beperkt tot Bordeaux en bevatte natuurlijk enthousiast onthaalde visites bij o.a. château d'Yquem, Latour, Lafite, Mouton en Margaux. Waarover hij off the record trouwens slechts een paar gemeenplaatsen wist te vertellen die ik nu met de mantel der liefde bedek.

Sorry, maar ik kan onmogelijk respect opbrengen voor zo'n nitwits, die toevallig de wet van de grote getallen achter zich hebben. IOngeacht hun afkomst, kleur, levensovertuiging. Is het op dat soort wijnprofessionals dat de wereld zit te wachten?

Ik geloof nog altijd dat een consument recht heeft op eerlijke, gedreven informatie en duiding. Je kan het er als lezer c.q. consument eens of oneens mee zijn, maar "De waarheid van elke wijn, duur of goedkoop, bekend of nieuw, zit in het glas" was een credo dat ik al twintig jaar geleden op papier heb gezet.
En ik zie nog altijd geen reden om dààr aan te twijfelen.

Met vriendelijke groeten,

Frank


Beste Charles,

Over die 'nuances' inzake de Chinese markt verwijs ik je nog eventjes naar een eerder verschenen blog: "Is China de wijnmarkt van de toekomst?".

Daarin staan duidelijke cijfers die bewijzen hoe geconcentreerd de Chinese wijnconsumptie nog is.

En zoals in vorige reactie gemaild: ik heb het in deze column niet over de kennis van de gemiddelde Chinese consument - en of die hoger dan wel lager ligt dan bij de doorsnee-Belg -, maar wel over het voorlopig nog acute gebrek aan basiskennis bij de zogenaamde professionele voorhoede.

Groetjes,

Frank

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld, uw reactie is nog niet geplaatst.

Even geduld
Uw reactie kon niet geplaatst worden. Volgende fout deed zich voor:
Uw reactie werd geplaatstPlaats nog een reactie

De letters en cijfers die uw invoerde zijn niet correct. Probeer het nog een keer.

Uw reactie wordt zo dadelijk geplaatst. Om spam op onze blogs te voorkomen dient u echter nog eerst de letters en cijfers die u in onderstaande afbeelding ziet in te voeren.

Is deze afbeelding moeilijk leesbaar?Maak er dan een nieuwe aan.

Even geduld

Laat een reactie achter

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails