Eén fles wijn per dag is prima
One bottle a day, keeps the (heart) doctor away: wanneer u al jaren deze stelling predikt, krijgt u nu uit wetenschappelijke hoek eindelijk onverwacht steun.
Want waar de afgelopen decennia honderden medische studies tot de slotsom komen dat een matige wijnconsumptie - afgerond: tot 2, maximaal 3 glazen wijn dagelijks - voor de meerderheid van de modale drinkers een positief gezondheidseffect heeft, met name op ons ons hart -en bloedvatenstelsel, beweert Dr. Larraitz Arriola en zijn Spaanse onderzoeksteam dat we gerust wat dieper in ons glas mogen (moeten?) kijken. Daarmee breekt hij radicaal met de stelling dat een hogere en frequentere consumptie, dus méér units per dag, dan weer in een negatieve curve uitmonden.
11 eenheden nog gezond
Zijn onderzoek, zopas gepubliceerd in het vakmagazine ‘Heart’ (volgens de eigen website: an international peer review journal that keeps cardiologists up to date with advances in the diagnosis and treatment of cardiovascular disease), kwam immers tot de bevinding dat het risico op coronaire hartkwalen gevoelig afneemt naarmate de wijnconsumptie stijgt.
Dr. Arriola kleeft zelfs een concreet getal op zijn 'recept': een dagelijks verbruik tot 11 eenheden rode wijn, ruwweg het equivalent van één volledige fles, zou het risico op een hartziekte met maar liefst 50 procent reduceren.
Het feit dat deze toch controversiële studie werd uitgevoerd in Spanje, dat effectief één van de laagste sterftecijfers door hartkwalen registreert, is natuurlijk extra koren op de molen van de voorstanders.
Bovendien bevestigt dit onderzoek ook de eerder geformuleerde stelling dat het vooral rode wijn met zijn hoger resveratrolgehalte is die de meest positieve invloed op onze gezondheid uitoefent, vergeleken met andere alcoholvormen.
Hoe verlokkelijk de conclusies ook mogen zijn: een matig alcoholverbruik lijkt toch aangeraden, zelfs voor gezonde drinkers. Want terwijl u enthousiast bezig bent uw hart te wapenen met een extra fles anti-oxidanten, gaat ondertussen door een te gulzige consumptie uw lever misschien naar de haaien...
Frank Van der Auwera

Jah ik ga mezelf een flesje drinken :)
Reactie van Onbekend | 19 januari 2010 om 4:13
Een belangrijke onderzoeker rond dat onderwep is Prof. Nicolas Worms die een aantal cohortestudies (studies over zeer grote aantallen die ddemografisch en geografisch goed verspreid zijn) heeft gecompileerd.
Wat men vaak vergeet is dat witte wijn ook gezond is. Ten eerste door de aanwezigheid van alcohol. Ten tweede omdat de anti-oxydanten kleiner zijn dan de anti-oxydanten die men gewoonlijk in rode wijn terugvindt en hierdoor zich zelfs een weg banen doorheen de celmembraan.
Dit schijnt gunstig te zijn tegen sommige kankers.
Reactie van Charles Grisar | 23 januari 2010 om 6:46
11 eenheden = 1 fles..... daar heb ik serieuse twijfels over, tenzij het mini-glaasjes zijn !
In mijn dagelijkse dosis, merk ik nl. dat na max 6 glazen.... mijn fles leeg is :-( :-( :-(
Robert/Diest
Reactie van HONORE Robert | 25 januari 2012 om 2:39