Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 26 juni 2010 door Wijntijd

Campagne pro de natuurkurk

Kurk Krijgen we onverwacht een remonte van de natuurkurk of gaat het eerder om een ‘laatste’ stuiptrekking van een flessensluiting die marktaandeel blijft kwijtspelen?

Nu de plastieken stoppen en schroefdoppen stilaan terrein winnen in onze Europese rekken en op minder weerstand botsen bij veel consumenten, start men in Frankrijk zelfs een grootschalige mediacampagne pro natuurkurk, onder de slogan “Toujours imité, jamais égalé “. Uit een onderzoek zou immers gebleken zijn dat bijna 9 op de 10 Fransen ‘kurk’ op hun wijnfles verkiezen boven alle andere alternatieven.

Leclerc wil meer schroefdop

Zonder deze peiling te willen tegenspreken, lijkt deze promotiecampagne me toch een must wil men de natuurkurk beschermen, want steeds meer Franse ketens zijn gewonnen voor de schroefdop. Zelfs grands crus classés experimenteren er stiekem mee (lees Franse top flirt met schroefdop). En de grootdistributie is nu eenmaal volgens mij dé sleutelfactor om de modale wijnverbruiker vertrouwd te maken met deze alternatieve flessensluitingen. Dat zal tussen haakjes niet anders zijn in België, waar toch 6 op de 10 verkochte wijnflessen uit de supermarktrekken worden geplukt.

Maar terug naar La Douce France. Daar verklaarde Jean-Luc Roché, de nationale wijninkoper voor de Groupe Leclerc, dat “La capsule à vis est aujourd’hui ce qu’était le Bib (n.v.d.r. bag-inbox of wijndoos) en 1985 et notre enseigne a une part de marché de 21% dans les Bib vendus en grande distribution, contre 17% pour le total des vins.” Vandaar zet Leclerc nu meer in op deze capsule à vis of schroefdoppen tijdens hun jaarlijkse ‘foire au vins’, waar vorige editie al zo’n 300.000 flessen met deze sluiting de deur uitgingen, inclusief een prestigecru.

In totaal vertegenwoordigt de schroefdop bij Leclerc jaarlijks nog maar 1 miljoen flessen op een totaal van 220 miljoen verkochte exemplaren, maar in bepaalde regio’s is het aantal aangeboden referenties met screwcap ondertussen toch reeds verdubbeld.

Sainsbury’s herontdekt natuurkurk

Een totaal ander geluid uit de Britse grootdistributie, tot voor kort daar enthousiaste voortrekkers inzake de schroefdop. Onlangs sijpelde daar het toch wel verrassende bericht door dat het megasupermarktketen Sainsbury’s beslist heeft zijn onder eigen label gebottelde wijnen voortaan exclusief weer onder natuurkurk te presenteren.

Een beslissing die natuurlijk luid toegejuicht wordt door de kurkproducenten. Het markmonopolie van natuurkurk is immers wereldwijd serieus afgebrokkeld. Ooit globaal goed voor 90 procent van alle gebottelde wijnflessen, schat men dat tegenwoordig nog slechts 75 procent de klassieke kurkversie draagt.  
Conclusie? Peperdure campagne of geen campagne, ik ben ervan overtuigd dat er géén weg meer terug is (lees o.a. 1 op 7 is reeds schroefdop of Revolutie van de glazen stop of Meesterlijke zet dankzij de Maestro?). Binnen hooguit 5 à 10 jaar zal nog hooguit de helft van de wijn-op-fles afgesloten worden met de kurkstop, los van kleur of prijsniveau.

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails