Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 31 oktober 2010 door Wijntijd

Amerikaan kickt opnieuw op kurk

Kurk Het is en blijft blijkbaar een jojo: de marktverhouding- en status tussen natuurkurk enerzijds en screwcaps of schroefdoppen anderzijds als sluitingstechniek voor onze fles wijn.

Maar terwijl het globale plaatje er toch één blijft waarbij de natuurkurk nog steeds dominant is maar zijn marktaandeel structureel voelt afbrokkelen, vangen we toch geregeld tegenstrijdige signalen op. Vooral als we naar de zogeheten premiumniche van de wijn kijken (lees ook Kurk en schroefdop: de strijd gaat verder  of 1 op 7 is reeds schroefdop of Campagne pro de natuurkurk of Franse top flirt met schroefdop of Viva de schroefdop).

Kurk en prijs

Want wat blijkt uit een recente studie van AC Nielsen, die wel in opdracht van de Cork Quality Council (CQC) in de Verenigde Staten werd uitgvoerd? Dat steeds meer Amerikaanse wijndomeinen in het hogere prijssegment opnieuw natuurkurk gaan gebruiken.

En wat misschien nog frappanter als conclusie is: dat die merken die kiezen voor natuurkurk als flessensluiting in globo een hogere verkoopsomzet realiseren, dan zij die voor kurkalternatieven opteerden.

Want van de 100 best verkopende wijnmerken in de Verenigde Staten steeg het aantal domeinen dat natuurkurk inschakelt de voorbije maanden naar 72 procent. Of: een toename met 7,5 procent tegenover de vorige meting. Merken met (nieuwe) kurkliefde realiseerden een gemiddelde omzetgroei op jaarbasis met +10,2 procent, vergeleken met die flessen die alternatieve sluitingen - vooral schroefdop - bleven gebruiken. In die categorie werd maar een groei van +3,7 procent qua verkoop genoteerd.

Kortom: het gedroomde kurk-blijft-kwaliteit-argument voor de CQC.

Kurk en imago

Er blijkt, althans wat de Amerikaanse wijndrinker betreft, dus sprake van een serieuze psychologische drempel die in het voordeel van de natuurkurk werkt, vooral als het om duurdere flessen gaat. Het survey toont immers ook aan dat het plafond voor alternatieve wijnsluitingen ergens in de prijsvork 6 tot 9 USD ligt: dan ligt het aantal merken uit deze top 100 het aantal kurk -en schroefdopgebruikers zowat even hoog. Eens boven dit prijsniveau, wint natuurkurk het duidelijk. Een duidelijke kwestie van imago en perceptie.

Nogmaals: deze conclusies gelden voor de V.S.A., want ondertussen draaien de Australiërs of Nieuw-Zeelanders er hun hand niet voor om. Zij bottelen, blijkbaar nog steeds zonder enig afzetprobleem, reeds veel (ook rode) cru’s van 30 euro of meer onder schroefdop.

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails