Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 15 november 2010 door Wijntijd

Aziatische wijndrinkers koopzot (deel 2)

Lees hier deel 1

Dat er voorlopig geen rem lijkt te staan op deze Aziatische superaankopen, blijkt ook uit de op 5 en 6 november jl. georganiseerde wijnveiling van Acker Merrall & Condit in Hong Kong.

Het event in kwestie bracht immers zomaar eventjes 95,5 miljoen HK$ op, omgerekend circa 9 miljoen euro of de tweede grootste omzet die dit veilinghuis tot nu toe in de regio realiseerde. Tussen de 1.300 loten staken o.a. een pak premiers crus, toppers als Château d’Yquem, Petrus en Le Pin en prestigebourgognes waaronder het Domaine de la Romanée Conti.

Duurste geveilde fles ooit

Toch bleven de prijzen, alle verhoudingen in acht genomen, vaak ‘rustiger’ dan bij de beruchte Sotheby’s-veiling van oktober. Zo veranderden 6 flessen Château Lafite Rotschild 1982 van eigenaar voor ‘slechts’ 180.000 HK$. Een kleine 17.000 euro of toch nog circa 2.830 euro per fles.

Een koopje (sic) echter vergeleken met de Lafite auction bij Sotheby’s in oktober, toen 2 kisten van dezelfde wijn en identiek millésime - weliswaar rechtstreeks afkomstig uit de kelders van het kasteel, wat altijd voor een meerwaarde zorgt - werden afgehamerd op 132.584 USD per stuk. Of: 96.844 euro, omgerekend 8.070 euro per fles (lees ook Kijk uit voor Lafite 1982).

Tijdens deze veiling werd wél het record gebroken van ‘meest dure fles ooit op een veiling verkocht’ door 3 flessen Château Lafite Rothschild, maar dan wel uit het historische oogstjaar 1869. Collector’s items waarvan elk exemplaar een waanzinnig bedrag van 233.972 USD opleverde, dus ruim 170.900 euro per fles.

Excessen ongetwijfeld, veroorzaakt door twee megafortuinen die elkaar geen ‘snoepjes’ gunden en tegen elkaar bleven opbieden terwijl de rest van de zaal met open mond zat te luistereb, maar ondertussen staan deze astronomische bedragen toch maar in de boeken. En beïnvloeden ze de kijk van de markt op wat de potentiële prijszetting is, met algemene prijsstijgingen tot gevolg.

Koopgekte verschuift stilaan

Deze gekte in de Aziatische veilinghuizen die dus blijft aanhouden, zorgt meteen ook voor een aantal nieuwe trends. Want de Aziatische wijnmarkt eind 2010 is niet meer dezelfde van pakweg 2 à 3 jaar terug.

Waar tot nu toe de Aziatische wijnkopers vooral geïnteresseerd leken in de ‘allerbeste’ grands cru’s uit topjaren, zijn velen door de spectaculaire prijsklim van de voorbije weken ook geïnteresseerd geraakt in op papier ‘mindere’ oogsten van diezelfde topdomeinen. Flessen die voorlopig nog over een betere prijs-kwaliteit ratio beschikken. De écht exclusieve topflessen uit de ‘grote jaren’ dreigen immers, zelfs voor goed verdienende Chinezen, Koreanen of Japanners, stilaan onbetaalbaar te worden.

Het gevolg is echter dat we de laatste maanden de prijskaartjes van deze ‘matiger’ oogstjaren - zoals 2001, 2002, 2004 of 2007 - eveneens soms spectaculair zien aandikken.

Tweede tendens op deze verhitte Aziatische wijnmarkt: stilaan verlegt de koophonger van de lokale wijnfans er zich ook naar andere regio’s en appellaties dan de klassieke Bordeaux. Vooral Bourgogne komt steeds vaker in het vizier bij o.a. Chinezen, wat ook hun recente rol in de Hospices de Beaune verklaart (lees ook Bourgogne vrijt China op).

AOC Pretpark

Conclusie? Voor gefortuneerde Aziaten lijken wijnveilingen steeds meer op (peperduur) entertainment in een pretpark, voor handelaars wereldwijd steeds vaker een casino waar soms toch véél geld te rapen valt.

En voor ons gewone consumenten het zoveelste bewijs dat deze topbordeaux niets meer te maken hebben met de realiteit. Ze zijn museumstukken geworden of speeltjes van superrijken en speculanten.

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails