Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 28 november 2010 door Wijntijd

Cadeautip: een eigen wijndomein

IStock_000000110345XSmall U zoekt nog een origineel kerstgeschenk voor uw kinderen, want ze zijn een heel jaar toch zo zoet geweest? Koop hen dan een wijndomein in de Bordelais!

Dat is tenminste wat de Chinese miljardair en scheepsmagnaat Goulong Yin onlangs deed, toen hij voor zijn 20-jarige zoon het Château Chenu-Lafitte aankocht, een domein gesitueerd in de appellation Côtes de Bourg, op de rechteroever van de Gironde.

Om correct te zijn: Goulon Yin kocht het domein samen met een groep investeerders reeds in april 2010, na drie jaar onderhandelingen. Maar het nieuws sijpelde pas onlangs door, omdat het domein begonnen is flessen richting China te verschepen. En zoon Yin, die tussen haakjes economie & politiek studeert in Londen en ook nog achter een kledingketen in het Verenigd Koninkrijk runt, is nu de officiële nieuwe eigenaar.

Sluimerend domein

De domeinnaam (die een tijd op non-actief was gesteld), het 18de eeuwse kasteel zelf, het fraaie park en 40 hectare bijhorende wijngaarden werden door eigenaar Philippe Darricarrère verkocht, die op de resterende 42 hectare wijngaard nog zelf eigen wijn blijft produceren, maar dan onder de doopnaam Château Mille Secousses. Darricarrère bezat het totaalpakket reeds vanaf 1956, maar kwam recent in slechtere financiële papieren en toen zijn bank nieuwe leningen, weigerde, zag hij zich verplicht het ‘vlaggenschip’ van zijn mini-wijnimperium te verkopen.

Dat de Chinese investeerder precies viel voor dit eigendom, zal vermoedelijk vooral te maken hebben met het feit dat ‘Lafitte’ in de naam voorkomt. Ook al wordt het in dit geval met twee t’s geschreven in plaats van met eentje zoals het Grote Voorbeeld Lafite-Rothschild. We weten stilaan allemaal hoe verlekkerd Chinese nouveaux riches zijn op alles wat met deze prestigieuze grand cru classé van de Rothschilds te maken heeft (lees o.a. Aziatische wijndrinkers koopzot deel 1 en 2). Geld speelt in die context blijkbaar geen rol. Status wel.

Declasseren als slimme zet

Uiteraard is Goulong Yin niet de allereerste Chinese magnaat die een Bordelais kasteel koopt om er wijn te produceren. In 2008 ging deze primeur naar het Château Latour Laguens, gelegen op het randje van de appellatie Entre-Deux-Mers. Het werd toen verkocht aan de familie Cheng van de investeerdersgroep Longhai International. En opnieuw blijkt uit dat voorbeeld dat de naamsassociatie met een prestigieuze Premier Grand Cru - in dit geval die andere Pauillac-grootheid château Latour – blijkbaar zwaar doorweegt bij zulke aankoop door Chinezen.

Maar terug naar Chenu-Lafitte. Eén van de eerste beslissingen die de nieuwe eigenaar onlangs nam, was het ‘declasseren’ van zijn output. In plaats van zijn flessen te bottelen onder de appellation d’origine contrôlée d’origine Côtes De Bourg - waar dit domein wettelijk het volste recht op heeft - gaat de wijn onder kurk als gewone, op papier minder hoog aangeslagen, AOC Bordeaux. De verklaring is echter eenvoudig: Yin wil zijn productie vooral in zijn vaderland China zelf afzetten, waar ‘AOC Bordeaux’ direct associaties oproept met de wereldberoemde regio, terwijl vrijwel niemand er meteen warm loopt voor ‘Côtes de Bourg’.

Eén ding is zeker: deze nieuwe Chinese aankoop is absoluut de laatste niet. Naar verluidt zijn er momenteel nog diverse Chinese investeerders die eigendommen in Bordeaux aan het keuren zijn. Ook al met het oog om er, naast wijnproductie, het oenotoerisme te ontwikkelen via chambres d’hôtes, zoals ook de Yin’s van plan zijn op hun nieuwe aanwinst.

Daar komen de Russen

Overigens zijn het niet uitsluitend Chinezen die rondneuzen én investeren in Franse wijngaarden. Zopas raakte bekend dat de Gerrus Group, een van de 10 grootste wijnproducenten en négociants in Rusland, een akkoord heeft getekend om een wijngaard aan te kopen in de Languedoc. Meer bepaald Château des Deux Rocs, een 20 hectare tellend domein in Cabrières, een appellatie niet ver van Montpellier. In principe moet de deal rond zijn op 7 december eerstkomende.

Gerrus Group is echt geen kleintje, want zo bezit deze wijnproducent/makelaar reeds 1.400 hectare wingerd op Russische bodem en wordt jaarlijks een omzetcijfer van 15 miljoen euro gerealiseerd. Met deze aankoop wil Gerrus, die in Rusland vooral goedkope instapwijnen slijt, ook ‘betere’ kwaliteitsproducten in het gamma opnemen. En met het domein als uitvalsbasis in Frankrijk andere mediumgeprijsde wijnen aankopen om ze te verdelen in Rusland.

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails