Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 26 december 2010 door Wijntijd

Champagne: recessie bijna verteerd

De voorbije jaren konden we, hoe we ook van hun bubbels houden, overwegend niet anders dan ‘pijnlijke’ verhalen brengen rond Champagne. Als luxeproduct geraakte deze bubbeldrank namelijk, sterker dan sommige concurrenten, in de greep van de economische recessie. Steeds meer veelbelovende afzetmarkten stonden plots op de rem.

Het gevolg? Spectaculair tuimelende exportcijfers, verscherpte concurrentie van de Spaanse cava en verlies van marktaandelen in klassieke afzetmarkten, domineerden de berichtenstroom (Lees o.a. Bruist het straks nog in Champagne? of In Champagne luidt de alarmklok of Champagne is niet echt ziek).

De teneur kantelde meteen. Waar enkele jaren terug er nog energiek gelobbyd werd om de oppervlakte van het appellatiegebied van de AOC Champagne uit te (mogen) breiden met zomaar eventjes 10 procent, kregen we plots integendeel communiqués over het collectief doelbewust ‘vernietigen’ van een deel van de oogst, om zo de soms al  dramatisch hoge stocks niet verder te laten aandikken. En als kers op de taart kregen we tijdens de koopjesperiode van 2009 zelfs échte champagnes aangeboden onder de 10 euro-drempel. Ongezien in de eeuwenoude historiek van deze trotse regio...

Herstel blijft aanhouden

Maar de voorbije maanden was er sprake van een kentering, toch zeker op het vlak van de uitvoer. Blijkbaar werd verleden jaar de bodem van de curve bereikt en is de weg ‘opwaarts’ duurzamer dan verwacht.

Dat de champagne-export al z’n 13 maanden opnieuw à la hausse is, lijkt logisch als we rekening houden met de double digit terugval van pakweg 2 jaar terug.

Maar toch wijst het op een serieus structureel herstel dat er tijdens de eerste drie trimesters van 2010 sprake was van +12,4 procent vooruitgang in de verscheping van champagne, vergeleken met de statistieken voor 2009. De woordvoerder van het C.I.V.C. (Comité Interprofessionnel des Vins de Champagne) verklaarde dan ook trots: “La tendance à la reprise se confirme et se conforte pour l’ensemble des marchés avec une progression très nette pour ceux qui avaient particulièrement souffert l’année dernière à l’export.”

Kleine wijnbouwers hebben het moeilijk

Wanneer we een beetje dieper in deze cijfers duiken, merken we wel dat deze positieve resultaten verschillen naargelang de markten en producenten. Zo wordt de grootste exportsprong gemaakt in de zogeheten ‘derde landen’, dus markten buiten de Europese Unie. Daar werd tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar inderdaad bijna één derde méér champagne ingevoerd (+32,8 procent) dan in dezelfde periode in 2009. Op een volledig jaar berekend, bedraagt de vooruitgang nog altijd een dikke +28 procent.

Het Europese cliënteel van zijn kant heeft blijkbaar ook opnieuw de weg naar de bubbels van Reims & c° gevonden, want tussen januari en oktober 2010 steeg  de verkoop in de Europese Unie met +22 procent. In Frankrijk zelf bleef het herstel beperkt tot een op het eerste gezicht bescheiden groei met +3,2 procent.

Uiteraard blijven deze procentuele vergelijkingen heel relatief. In nog zwakke of jonge markten kunnen enkele tienduizenden flessen champagne extra al voor een fantastische sprong voorwaarts zorgen waarmee dan in de pers kan uitgepakt worden, terwijl in een rijpe, grootschalige markt een aangroei van honderdduizenden flessen procentueel eerder bescheiden (b)lijkt. In Frankrijk bijvoorbeeld werden namelijk bijna 122 miljoen flessen verkocht. Een getal dat veel van die groeimarkten in nog geen eeuw halen.

De verschillen nestelen zich vooral bij het type producenten. Het herstel blijkt namelijk vrijwel exclusief merkbaar bij de grote maisons de champagne en de coöperatieven, terwijl de kleinere vignerons - die traditiegetrouw terugvallen op hun thuismarkt - zelfs een dalende verkoop zagen, in casu met -4,2 procent. Deze kleinschalige producenten blijven dus nog steeds de gevolgen van de economische crisis ondervinden, zij het dat hun verkoop minder snel aftakelt dan vorig jaar.

Opnieuw over de 300 miljoen flessen

Al bij al klinkt het C.I.V.C. dus positief en ze hebben redenen voor hun optimisme. Vooral als we bedenken dat november en december, die nog niet in deze berekeningen opgenomen zijn, traditioneel topmaanden qua champagneverkoop zijn, ziet het plaatje van champagne er effectief weer rooskleuriger uit.

Verwacht wordt dat 2010 dus afgesloten zal worden met 315 miljoen verscheepte champagneflessen. Een verkoopniveau dat stilaan weer de pre-recessieperiode benadert en een stuk beter scoort dat 2009, toen men onder de magische grens van 300 miljoen flessen duikelde. Vorig jaar werden er inderdaad wereldwijd maar 293,3 miljoen flessen gehaald. Mooi herstel dus, met die bemerking dat we toch nog een flink stuk verwijderd blijven van het absolute recordjaar 2007, toen de teller op 338,7 miljoen flessen bleef staan.

En iedereen in Champagne ervan overtuigd was dat we vertrokken waren naar de 400 miljoen stuks en helaas meteen begon te zwaaien met prijsverhogingen. De rest is ‘geschiedenis’...

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails