Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 14 februari 2011 door Wijntijd

Portugal blijft de kurkkampioen

Kurk Ondanks de soms bikkelharde strijd tussen natuurkurk enerzijds en alle sluitingsalternatieven en verpakkingen anderzijds - met name  plastiekstoppen, glazen stoppers, schroefdop en zelfs Bag-in-Box,.. -, blijft de kurkindustrie uiteraard een dominante speler (lees o.a. Amerikaan kickt opnieuw op kurk of Kurk en schroefdop: de strijd gaat verder of 1 op 7 is reeds schroefdop of Campagne pro de natuurkurk  of Viva de schroefdop  of Bordeaux BIB’t er op los).

Volgens de laatst bekend gemaakte statistieken - referentiejaar 2009 - werden er dat jaar wereldwijd maar liefst 17 miljard flessen wijn ‘gebotteld’.

Daarvan werd nog tweederde (11,3 miljard stuks of 66,45 procent) afgesloten met een ‘echte’ kurk. Geen monopolie meer, maar toch nog een stevige marktpositie.  Op de tweede plaats kwam reeds de schroefdop (met 3,1 miljard flessen of ruim 18,2 procent), die dus belangrijker is dan de synthetische kurken, waarvan er 'slechts' 2,9 miljard stuks werden gebruikt.

Kortom: ook al winnen de alternatieven marktterrein – vermoedelijk is dit jaar 1 op de 5 gebottelde flessen reeds afgesloten met een schroefdop -, toch hebben de alternatieve flessensluitingen nog een hele weg af te leggen vooraleer ze de markthegemonie van de kurk doorbroken hebben.

Viva Portugal

En dat is goed nieuws voor de Portugese economie. Wie natuurkurk zegt, zegt immers automatisch Portugal. Op wereldvlak nog altijd de onbetwiste numero uno qua kurkproductie, zoals blijkt uit volgende rangschikking:

Hitparade van de kurkproductie

Bron: Apcor, cijfers 2009

­
Land Volume (in ton) Marktaandeel
Portugal 157.000 52%
Spanje 88.400 29%
Italië 17.000 5,6%
Algerije 15.000 5%
Marokko 11.000 3,6%
Tunesië 7.500 2,5%
Frankrijk 3.400 1%

 

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails