Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 15 april 2011 door Wijntijd

Argentijnse koehandel met Porsche en wijn

In de economische wereld wordt er soms bijzonder ‘creatief’ omgesprongen met bepaalde akkoorden, zeker ook wanneer de overheid in het spel is.

Maar het compromis dat men nu in Argentinië ‘bekokstoofd’ heeft, lijkt toch wel vrij origineel. Met ‘men’ bedoelen we enerzijds het Argentijnse Ministerie van Industrie en anderzijds Hugo Pulenta, een Argentijnse tycoon en tevens importeur van het automerk Porsche. Zakenman Pulenta moet immers de volgende jaren de export van zijn (Argentijnse) kwaliteitswijn minimaal met een factor 5 verhogen, om op die manier de import van een kleine 100 Porsche-wagens te compenseren.

Vloeibare Porsche

U ziet het verband niet meteen? Wij eerst evenmin, maar ziehier de feiten: Hugo Pulenta, o.a. president van de groep Nordenwagen, voerde vorig jaar 96 Porsches in, voor een totale waarde van 17 miljoen dollar.

Wanneer daar de taksen, verzekeringen en rentabiliteitsmarges worden afgetrokken, brengt dit toch een dikke 8 miljoen dollar op rekening van deze onderneming. Als tegenprestatie moet Nordenwagen nu, na onderhandelingen met het Ministerie van Industrie, hetzelfde bedrag compenseren via “… de verkoop van andere producten die niet tot het domein van de automobielsector behoren, maar wel gelieerd zijn aan activiteiten die in Argentinië worden ontwikkeld.”

En in dit geval heet dit ‘andere product’: wijn (en naar verluidt ook olijfolie). Want Hugo Pulenta en zijn broer Eduardo produceren ook wijn op hun Pulenta Estate Winery - gelegen in Luján de Cuyo, Mendoza - die reeds afzet vindt in een twintigtal buitenlandse markten. Het Ministerie verplicht hen nu om meer dan 1 miljoen flessen te exporteren, om zo hun Porsche-import te compenseren. Blijkbaar volstaan ‘normale’ belastingen in de ogen van de Argentijnse overheid niet...

Overheidschantage

Dit soort in onze ogen bizarre compromissen - of pure koehandel? - wordt tegenwoordig regelmatig opgedrongen in Argentinië, dat zo immers zijn gigantisch deficit wil aanzuiveren en blijkbaar luxewagens een ideaal doelwit vindt. Zo moest de Groep Volkswagen, om groen licht te krijgen voor de invoer van Audi in Argentinië, zich ook al engageren om meer wagens te verkopen die op Argentijnse bodem waren gefabriceerd. Mercedes-Benz en een Chinese autoconstructeur zijn naar verluidt met gelijkaardige onderhandelingen gestart.

Toch lijkt er me een wezenlijk verschil tussen beide autocases: het soort ‘zachte’ of ‘harde’ dwang dat op Volkswagen werd uitgeoefend, gebeurt waarschijnlijk off the record in elk land, en bovendien werd de oplossing nog uitgewerkt binnen eenzelfde productcateogrie, in dit geval auto’s.

Maar om een auto-invoerder te verplichten om zijn wijnexport drastisch aan te zwengelen ter compensatie van Carreras en Cayennes, dat geurt toch al meer naar chantage? Hopelijk inspireren we met deze column niet onze regeringsonderhandelaars, die ook gulzig op zoek zijn naar nieuwe inkomstenstromen.

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails