Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 20 juni 2011 door Wijntijd

Hoe beautiful is big? (deel 2)

Nieuw-Zeeland Dat al onze tegenvoeters het lastig krijgen met hun recente megaoogsten (lees Hoe beautiful is big? (deel 1), blijkt ook uit het rapport van de New Zealand Winegrowers, want ook in deze eilandencluster wordt een record opgetekend.

De Nieuw-Zeelandse druivenoogst anno 2011 zou ruim 328.000 ton bereiken - de prognoses hielden hier slechts rekening met 310.000 ton - , of de facto zo’n 40.000 ton boven het eerdere record uit 2008. Toen in 2008 het vorige record werd geboekt, had dit meteen negatieve gevolgen voor de lokale wijnindustrie, grote overstocks en dalende winstgevendheid bij de producenten incluis.

Maar in tegenstelling met hun Australische buren, horen we in Nieuw-Zeeland ook positieve reacties bij deze monstersoogst. Vooral in Marlborough, misschien wel de meest bekende en succesvolle appellatie in het buitenland, lijken velen nog enthousiast over het gestegen volume. Hun argument: zo kunnen we eindelijk de stijgende vraag voldoen. 

Krimpende winstmarges

Persoonlijk denk ik toch dat algemene prijserosie van kiwi-wijn een logischer scenario is. Want zond New Zealand Winegrowers net voor de pluk, toen duidelijk werd dat de jaargang 2011 ruim de gevreesde 300.000 ton-grens zou overschrijden, geen brief naar de wijnmakers, met de vraag om hun rendementen absoluut te beperken?

Philip Gregan, CEO van deze belangen -en marketingorganisatie, bekende dit open & bloot in verschillende vakmedia: “We sent out a letter to every grape grower and wine producers last week stressing the importance of being market-led and have had meetings in Hawke's Bay and Marlborough to get home the same message: there's a fine line between having a supply balance and imbalance”, zo klonk de niet mis te verstane boodschap. 



Kortom, ook de meeste Nieuw-Zeelandse wijnproducenten moeten op kortere termijn eerder rekening houden met dalende winstgevendheid en zelfs dalende prijskaartjes, dan met betere marktvooruitzichten. Vooral de kleinere domeinen leveren volgens een studie tot NZ$50 per kist/karton in, terwijl de giganten door het schaaleffect weliswaar matige winsten kunnen behouden, maar tegelijk ook ruim 10 miljoen liter wijn in voorraad hebben steken.

Een stock die ze niet zomaar op de markt kunnen loslaten, zonder dat de prijzen een duik maken en de ganse Nieuw-Zeelandse wijnindustrie door elkaar wordt geschud.

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails