Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 17 juni 2011 door Wijntijd

Wijn en seks

Wacky Chicks Helaas, mijn blog zal minder pikant zijn dan de titel suggereert en u misschien ontgoochelen, maar het nieuws - uit Zweden nota bene - viel me toch op. Omdat ik het zo benepen vond.

We bevinden ons namelijk in een periode waar de meeste wijnetiketten ‘beschaafder’ zijn geworden. Tegenwoordig domineren immers de modernistische/minimalistische designlabels met hun soms grillige of gewaagde formattering. Of de meer natuurvriendelijke versies, waar vooral dan charmante dierenafbeeldingen een populair thema vormen. Of de klassiekers met één of ander château-plaatje, ook al blijkt het domein in kwestie eerder een bescheiden fermette in verval dan een riant kasteel annex lusttuin.

Maar één categorie van wijnlabels lijkt toch stilaan uit de rekken verdwenen, namelijk: de schaarsgeklede, zwaar gedecolleteerde vrouwen, al dan niet zwoel poserend op/in een eiken vat. De wijninterpretatie zeg maar van de mannequins die tijdens autosalons op en rond de uitgestalde wagens hangen. Deze labels die vaak een aanfluiting voor decennia feminisme vormden, zijn nu nagenoeg van de markt.  Althans toch in België.

Rode wijn en rode lippen

Blijkbaar heeft de consument inderdaad begrepen dat die vrouwonvriendelijke flessenverpakking niet alleen maatschappelijk fout zit, maar doorgaans ook pure camouflage was voor een belabberde inhoud. Tussen haakjes: vooral in de goedkope Beaujolais en Rhône zag men deze rondborstige vrouwen vaak op het etiket paraderen.

Maar men kan anno 2011 natuurlijk ook te ver gaan in deze strijd tegen mogelijke seksuele connotaties. Een recent voorbeeld vinden we bij Systembolaget, het overheidsmonopolie inzake alcoholverkoop in Zweden. Een instelling die trouwens geregeld blundert en door ons al eerder op de korrel werd genomen (lees o.a. De nadelen van een drankenmonopolie of Monopolie of Monopoly? ), maar die nu opnieuw blijk geeft van acute enggeestigheid.

Want waar gaat het over? Systembolaget annuleerde recent namelijk de verkoop van een wijn onder het merk ‘Wacky Chicks’, omdat de label grote, pruilende lipsticklippen bevat. Niet omdat de combinatie naam plus gestifte rode lippen misschien als vrouwonvriendelijk kon ervaren worden, maar louter wegens de seksuele suggesties.

In een brief aan de invoerder werd de beslissing om de flessen sito presto uit de rekken te halen immers als volgt gemotiveerd: “The combination of pouting lips and the name gives the impression, in our opinion, that alcohol consumption raises the physical or mental capabilities, contributes to social or sexual success or solves problems such as loneliness or boredom.” Einde citaat.

Casanova-effect

Pardon? Als we elk afbeelding op de miljoenen circulerende wijnetiketten, en zeker alle ‘suggestieve’ of ludieke doopnamen, voortaan met die strenge filter gaan beoordelen, ligt er volgens mij nog massa’s werk op het schap voor deze inquisiteurs.

Ik doe maar een lukrake greep uit het (bestaande!) aanbod: ‘Fat Bastard’, meteen een klacht van Weight Watchers en iedereen die meer dan 90 kg weegt? Of ‘Cat’s Pee’, waar blijft de rechtszaak van Gaia? En wat te denken van ‘Mad Housewife Chardonnay’: hoeveel miljoenen vrouwen kunnen zich hierdoor niet beledigd voelen? Kortom: hou dat potje toch maar liever gedekt.

Bovendien lijkt het me een zeer discutabele stelling die Systembolaget hanteert. In een modern land als Zweden, waar wijn trouwens niet publiek mag verkocht worden onder de 20 jaar, kan het toch niet zijn dat een volwassen consument sexy pruillipjes op een wijnlabel meteen beschouwt als een invitatie om een Casanova te worden? Of als een soort extra dating service?

Frank Van der Auwera 

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails