Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 6 juni 2011 door Wijntijd

Wil de echte La Rioja nu opstaan?

Rioja Copyrights, vooral van bekende appellaties, zijn al lang een oud zeer in de internationale wijnhandel. Commercieel lucratieve herkomstbenamingen zoals Champagne kregen het zelfs voor mekaar dat iedereen die zelfs nog maar een vage associatie naar de naam gebruikt - denk maar aan ‘methode champenoise’, dat sedert 1994 nergens meer buiten de AOC Champagne wettelijk mag gebruikt worden - , juridisch wordt gesanctioneerd.

Protectionisme in zijn puurste vorm, waarbij alle mogelijke argumenten uit de kast worden gehaald, zoals het historische erfgoed, de reputatie, het terroir, het microklimaat, de perceptie van de consument,...

Al decennia lang worden zulke naamsoorlogen ook uitgevochten tussen de Europese appellaties en de zogeheten Nieuwe Wereld, waar men in het verleden inderdaad nogal losjes omsprong met naambordjes als Sauternes, Cognac, Port, Sherry, Chianti of Burgundy. Voor deze wijnmakers vooral een referentie naar een ‘stijl’, maar voor de Europeanen pure diefstal. Vooral de laatste jaren werden echter verschillende pacten getekend tussen de Europese Unie en o.a. de V.S.A., Australië of Nieuw-Zeeland, die idealiter resulteren in een traag uitdoofscenario voor deze historische appellatienamen (lees o.a. Liet Europa zich weer eens ringeloren? deel 1 en deel 2 of Australië: kidnapping van appellaties taboe of Apera en Topaque of Amerikaanse wijnindustrie valt Europa aan).

Eigen schuld, dikke bult?

Maar daarmee zijn alle conflicten de wereld nog niet uit, want zo broeit er al jaren een authenticiteitoorlog tussen Spanje en Argentinië, die onlangs weer opflakkerde. Meer specifiek: tussen de appellatie La Rioja in Spanje en La Rioja, de (wijn)provincie in Argentinië.

Een diplomatieke en juridische controverse die al ruim 12 jaar (!) aansleept, maar waar nu de Argentijnen weer eventjes aan de winnende hand lijken, want ze wonnen (tijdelijk?) dankzij een recent vonnis het recht om hun wijnen onder La Rioja te blijven labellen.

Tot groot ongenoegen uiteraard van de gelijknamige wijnstreek in Noord-Spanje, die claimt dat er in hun regio reeds sprake was van druivencultuur in de 9de eeuw en dat de lokale Rioja-wijnen officieel in 1102 door de koning van Navarra en Aragon werden erkend. Kortom: de Spaanse La Rioja is volgens hen ouderdomsdeken en bezit dus het recht op deze doopnaam. Wat de pil extra bitter maakt is dat het net een Spanjaard was, Juan Ramirez de Velazco, die in 1591 de stad Todos los Santos de la Nueva Rioja in Argentinië stichtte, als een hommage aan zijn geboortestreek. Het waren trouwens ook diezelfde Spaanse kolonisten die op Argentijnse bodem de wijncultuur introduceerden. Eigen schuld, dikke bult dus, zo redeneren ook veel Argentijnen...

Eeuwenlang was er geen vuiltje aan de lucht, tot de Spaanse wijnmakers in het snuitje kregen dat hun Argentijnse collega’s steeds betere producten begonnen te vinifiëren, wijnen die enorm populair werden in exportmarkten - vooral dan de V.S.A. en het V.K. - waar Rioja tot dan toe goed verankerd zat, dus zich tot regelrechte concurrenten ontpopten.

Dubbelzinnig of niet?

Daarom startte de Consejo regulador de la denominacion de origen calificada Rioja, de waakhond van deze Spaanje appellatie, in 1999 een diplomatiek offensief om de naam La Rioja voortaan exclusief te reserveren voor de Spaanse origine. Later werden met dat doel zelfs rechtszaken aangespannen. Steeds met de gekende argumentatie dat deze ‘dubbele’ etikettering de consument kan verwarren en het bovendien unfair is tegenover deze ‘prestigieuze’ Spaanse wijnen, die al sinds midden de 19de eeuw international naam & faam hebben opgebouwd in de export.

Maar in mei jongstleden veegde een Argentijnse (!) rechter van het Federal Administrative Court in Buenos Aires deze Spaanse claim van tafel. Volgens het vonnis slaagt de Argentijnse provincie, die circa 3,6 procent 3.6% van het totale wijngaardoppervlak van het land beslaat, er voldoende in om zijn wijnen te differentiëren op de internationale markt. Deze producten worden immers gebotteld onder de naam ‘La Rioja Argentina’. Waar zit dan de mogelijke verwarring?

De Argentijnse pleitbezorgers voor de lokale wijnindustrie argumenteren trouwens dat beide streken ook duidelijk andere wijntypes maken. Terwijl Rioja vooral bekend staat voor rood en vaak de Tempranillo-druif dominant is, blijkt de Argentijnse La Rioja vooral een witte producent, met de Torrontés-druif als ruggengraat.

Voorlopig lijkt het bovendien een woordenstrijd tussen David en Goliath. Het Argentijnse La Rioja produceert op jaarbasis ongeveer 60 miljoen liter wijn, tegen 250 miljoen liter voor zijn Spaanse naamgenoot.

Van één ding kunnen we zeker zijn: dit vonnis krijgt nog een sequel. Jose Luis Lapuente, de secretaris-generaal van de (Spaanse) Consejo regulador de la denominacion de origen calificada Rioja, tekent vermoedelijk beroep aan en verhoogt ondertussen de diplomatieke druk. Want: “Marktonderzoek heeft uitgewezen dat bijna 60 procent van de consumenten de wijnen uit La Rioja Argentina wel degelijk identificeert als wijnen uit het Spaanse Rioja.”

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails