Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 30 juli 2011 door Wijntijd

Welke lingerie draagt uw wijnmaakster?

Lingerie Als ik nu een vrouw was, zou ik deze column liever niet lezen, want me eerder doodergeren of schamen. Dat seks in en rond de fles verkoopt, weten we als wijnliefhebbers allemaal wanneer we sommige ‘gewaagde’ of ‘vulgaire’ labels bekijken (lees ook Wijn en seks), maar dat vrouwelijke wijnmakers zich lenen voor een zwoele lingeriekalender, dat is toch andere koek.

Druiven, beha’s en slipjes

Zopas lanceerde het Oostenrijke bureau Kreativ Consulting immers de reservaties voor zijn zevende Jungwinzerinnen Kalender. Daarin prijken, toegegeven vaak aantrekkelijke, jonge wijnmaaksters uit Oostenrijk, in sexy poses en kanten lingerie, naar het voorbeeld van pin-ups of - zonder pikante lingerie dan - brandweerlui. Geografisch zijn veel wijnstreken vertegenwoordigd, want vier van deze ‘wijnmodellen’ komen uit Burgenland, drie uit Niederösterreich, drie uit Steiermark en telkens eentje uit Wenen en Kärtnen.

Oostenrijk is inderdaad een land waar steeds meer vrouwelijke domeineigenaren of oenologen aan de slag zijn, en waar zelfs heuse verenigingen werden opgericht die exclusief wijnmaaksters als lid hebben. Blijkbaar zitten daar toch een aantal tussen die een andere carrière ambiëren, maar ik begrijp eigenlijk niet goed wat zij hopen te bereiken met deze ‘stunt’. Of brengt hun deelname zoveel geld op dat ze daarmee nieuwe gistkuipen of barriques kunnen kopen?

Veel potentiële consumenten zullen misschien wel bewonderend kijken naar de inderdaad vaak fraaie plaatjes, maar anderzijds eerder wantrouwig staan tegenover de cuvées die deze dames voortbrengen. Zoals men soms chefkoks wantrouwt die meer in TV-programma’s en talkshows opduiken, dan achter hun fornuis werken.

Pro femina?

Maar vooral: beseft de uitgever van deze kalender wel dat tegenwoordig vrouwen in de meeste Europese markten stilaan de helft van de wijnkopers -en consumenten vormen? En steeds dominanter worden?

Ik kan echter moeilijk geloven dat het merendeel ervan zo’n lichtjes seksistische kalender als een toegevoegde waarde voor de Oostenrijkse wijnindustrie zal interpreteren. Temeer daar de eerste editie van deze kalender nog netjes mannelijk en vrouwelijk halfbloot bevatte, maar nu alleen nog ‘vrouwelijk vlees’ etaleert. Educatieve bedoelingen zitten er dus duidelijk niet achter dit project...

Mocht u desondanks toch geïnteresseerd zijn: voor 25 euro (zonder verzendkosten) kan u zo’n Jungwinzerinnen Kalender 2011 straks aan uw kantoormuur hangen. Misschien kan u er ook meteen ook een T-shirt aan 20 euro per stuk bij bestellen om uw ‘feministische’ boodschap duidelijk te maken aan alle collega’s?

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails