Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 29 februari 2012 door Wijntijd

Rioja is bezig met een verjongingskuur (1)

Rioja
In Rioja, zo lang de exclusieve sterkhouder van de (betere) Spaanse wijnexport maar tegenwoordig in flinke binnenlandse concurrentie met nieuwe sterappellaties zoals o.a. Ribera del Duero, Priorat of Toro, heerst er tegenwoordig gelukkig veel dynamiek.

De rode draad daarbij: een meer modernere visie op de eigen wijnproductie, zodat ook nieuwe consumentenniches kunnen aangesproken worden. De zo lang schijnbaar onaantastbare hiërarchie - met o.a. crianza, reserva, gran reserva, met de hout/kelderlagering als belangrijkste maatstaf – staat op de helling.

Singles zijn in

Die dynamiek uit zich effectief in twee trends, enerzijds aan de bovenkant van het gamma en anderzijds in het instap -en mediumgamma. Vandaag bespreken we de eerste, morgen buigen we ons over de tweede problematiek.

In het topsegment beginnen inderdaad steeds meer bodegas de laatste jaren single-vineyard wijnen te bottelen. Huizen als Artadi (Rioja Alavesa), Finca Allende (Rioja Alta), Alvaro Palacios (Rioja Baja) of Bodegas La Emperatriz (Rioja Alta) produceren minimalistische hoeveelheden van een - uiteraard duurdere, hypergeconcentreerde - cuvée, waarvan het druivenmateriaal in welbepaalde percelen van meestal nauwelijks enkele hectare werd geplukt. Doorgaans eindproduct van de oudste wijnstokken met een zeer lange lagering op nieuwe barricas; cuvées die enigszins kunnen vergeleken worden met de super-Toscanen, Californische cultwijnen of Chileense super-premiums.

Single-vineyards zijn vooral een fenomeen van het post-2000 tijdperk en hun aantal neemt toe, ook al blijven ze per definitie natuurlijk schaars. Het worden wel dikwijls de lievelingen van de internationale vakpers, die topscores toegeschoven krijgen en uiteraard dito hoge prijskaartjes realiseren. Zo kreeg de enkele jaren geleden pas gecommercialiseerde El Pison 2004, de single-vineyard topper van Bodegas Artadi, zelfs de perfecte 100/100-score van goeroe Robert Parker. Geen wonder dat op het internet het prijskaartje van deze (schaarse) cuvée momenteel tussen de 300 tot 400 pond sterling zweeft.

Steeds meer terroirgevoelig

Deze trend naar zulke supercuvées loopt trouwens hand in hand met het groeiend terroirbesef in de regio. Weliswaar werd vroeger reeds in de literatuur het klassieke onderscheid gehanteerd tussen bijvoorbeeld de 'Rioja Alta’ of ‘Rioja Baja’, maar nu sijpelt bij bodegas ook meer de wetenschap door dat zelfs dat nog te geografisch ruwe classificaties zijn.

Terroirs, dorpen, individuele wingerds of microklimaten met hun uitgesproken identiteit worden steeds belangrijker criteria in het topsegment. Ook in Rioja.

Maar voorlopig houdt de lokale Consejo Regulador de la Denominación de Origen Rioja, de waakhond van de appellatie en haar spelregels, het been nog stijf. En maakt het bodegas die bvb. single-vineyard of specifiekere terroirvermeldingen expliciet op hun hoofdlabel drukken soms knap lastig.

Maar hoe dan ook: het terroir-concept zal ook in Rioja nog verder versnellen. Toch zeker voor de duurdere cuvées.

Frank Van der Auwera

Lees morgen: Rioja is bezig met een verjongingskuur (2)

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails