Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 22 september 2013 door Wijntijd

Wijnmakelaars in commerciële stress

BordeauxHet lijkt toch een paradox: terwijl de meeste economieën na vijf jaar met moeite uit het recessie-dal kruipen en veel consumenten blijven knippen in hun huishoudbudget – ook qua voeding, dus wijn – dat plots Franse veel wijnstreken vrezen dat ze de komende vraag niet kunnen voldoen. Omdat de oogst 2013 qua volume niet zal volstaan.

Niet vergeten: nog maar twee jaar terug sprak heel de sector over een globale ‘wine glut’, dus overschotten in plaats van schaarste.

En zocht iedereen vlijtig naar middelen of subsidies om dit surplus weg te werken

Minstens 1 miljoen hectoliter tekort

Op de eerste rij aan deze klaagmuur staat Bordeaux.

Appellatiecluster die uiteraard zwaar werd getroffen door de zomeronweders (lees o.a. Noodmaatregelen in Bordeaux).

Daar klonk Xavier Coumau, president van het Syndicat des courtiers de Bordeaux - de wijnmakelaars, die grotendeels jaarlijks de quota’s en koersen bepalen – een paar dagen geleden enorm pessimistisch. “We zullen écht een mirakelrecette nodig hebben om ons marktaandeel in veel landen te vrijwaren”, was de kern van zijn boodschap richting gespecialiseerde handel.

Pessimisme ingefluisterd door het gepronostikeerde ‘kleine’ oogstvolume (lees Minder Franse wijn dan normaal), momenteel door het C.I.V.B. (Conseil interprofessionnel du vin de Bordeaux) geschat op 4,2 à 4,5 miljoen hectoliter, tegen zo’n 5,25 miljoen hectoliter in de oogst 2012.

Die naakte cijfers zeggen u misschien niet meteen veel, maar momenteel zijn de wijnmakelaars in Bordeaux het er over eens dat ‘de markt’ zich pas stabiel gedraagt wanneer er zoals vorige campagne circa 5,55 miljoen hectoliter gecommercialiseerd werd

Het verschil tussen vraag en aanbod bedraagt dus voor de komende commercialisatie 1 à 1,3 miljoen hectoliter. En dat scheelt een slok op de borrel.

Actie diplomatie

De spanning op de markt, gerekend over alle kleine en (medium)grote appellaties in Bordeaux, zal de komende weken/maanden dus serieus toenemen, zo vrezen de makelaars

Makelaars die dus zullen moeten schipperen om hun wereldwijd cliënteel te bevoorraden en tevreden te houden, dixit Xavier Coumau: “Cette année plus que les autres encore, nous devrons faire preuve de diplomatie, jouer notre rôle de médiateur et de modérateur entre la production et le négoce”.

Het wordt, toch wat Bordeaux betreft, commercieel koorddansen: enerzijds een voldoende prijsniveau bereiken om de volumverliezen bij de wijnbouwers te compenseren in het millésime 2013, maar anderzijds erover waken dat de internationale consument niet afhaakt wegens te forse prijsstijgingen.

Want dat er wereldwijde concurrentie genoeg is, zeker in de betaalbare prijsvork, daar zal men geen enkele bordelaise wijnmakelaar van moeten overtuigen. Echte of vermeende schaarste...

Frank Van der Auwera

Lees morgen: Rhône wil bijsuikeren

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails