Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 30 augustus 2015 door Wijntijd

Forza Prosecco

ProseccoJaren geleden voorspelden we het al in Sabato: hou de prosecco in het oog, want dat is the new kid in town !

Lang een bubbel die haast exclusief in Zuid-België en Brussel populair was, maar nooit commercieel kon aantikken in Vlaanderen, omdat daar de miljoenen flessen cava de markt blokkeerden.

Maar dat het tij zou keren, daarin heb ik sneller dan gedacht gelijk gekregen. Alleen al voor de nieuwe degustatiemarathon voor de jaarlijkse wijnkoopgids ‘De 300 Beste Wijnen’ verdubbelde het aantal prosecco-inzendingen en haalt deze Italiaanse bubbels bijna evenveel laureaten als de Spaanse concurrent.

Ook vanuit onze horeca merken we duidelijk meer interesse in prosecco, omdat men daar genoeg heeft van het soms spotgoedkope imago van supermarkt-cava’s aan 5 of 6 euro. De bubbelende consument is immers niet dom.

Drie jaar op rij N°1

Dat de prosecco dus stilaan marktaandeel verovert, is zeker niet alleen een Belgisch/Vlaams fenomeen. Want over de Noordzee drinken de Britten, toch nog steeds een barometer voor veel nieuwe wijntrends, steeds meer van deze Italo-bubbels.

In het Verenigd Koninkrijk werd prosecco zelfs voor het derde jaar op rij de favoriete mousserende wijn. Sterker nog, de verkoop in supermarkten en slijterijen ging er het voorbije jaar – medio juli 2014 tot medio juli 2015 - met maar liefst +72% op vooruit. En toont nog steeds geen spoortje van vertraging.

Deze gigantische Sprong Voorwaarts knaagde niet zozeer aan het marktaandeel van de klassieke champagne waarvan de verkoop nagenoeg ter plaatste trappelt (+1,2%), maar ging vooral ten koste van de cava die het afgelopen jaar -11% verloor. In de gehele drankenhandel ziet men steeds meer promotie-acties en reclame-focus richting prosecco, terwijl de aandacht voor de cava verder verslapt.

Sprankelende toekomst

Ook al is de Belgische/Vlaamse marktsituatie cultureel anders, zeker met de gigantische dominantie van de circa 27 miljoen flessen cava op jaarbasis die hier gekocht of gekraakt worden, toch kunnen deze signalen niet zomaar genegeerd worden.

Er zal ook bij ons een geleidelijke substitutie plaatsgrijpen van cava naar prosecco, zeker bij de niet-gespecialiseerde detailhandel. Jongere en nieuwe consumenten die willen bubbelen, lijken ook in Vlaanderen duidelijk meer aangesproken door de Italiaanse moussewijnen dan door de Spaanse cava, zelfs met een gemiddeld hogere instapprijs.

Veel zal ook afhangen van de strategie van onze grootdistributeurs. Als die, net zoals bij de cava, plotseling massaal prosecco met mega-kortingen gaan aanbieden, is de kans heel reëel dat er versneld een switch plaatsvindt.

Niet dat de cava plots uit ons straat- en horecabeeld zal verdwijnen, maar dat de Spanjaarden de komende jaren een aantal miljoenen bubbelflessen zullen kwijtspelen aan hun Italiaanse concurrenten, dàt staat volgens mij wél in de sterren geschreven.

Laat ons alleen hopen dat dit marktverlies vooral die soms belabberde te-laag-geprijsde cava’s kwetst, en niet de niche van kwaliteitscava’s tussen 9 tot 15 euro, waar échte pareltjes tussen zitten.

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails