Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 26 oktober 2015 door Wijntijd

Champagne ligt (nog) niet wakker van Prosecco

ProseccoChampagne straalt als wijnregio traditiegetrouw vertrouwen uit, maar toch voelt men daar ook de hete adem van de prosecco. Zeker nu deze Italiaanse bubbel de kaap van de 400 miljoen gecommercialiseerde flessen heeft doorbroken, tegen een goeie 300 miljoen stuks voor champagne.

En toch klonken de geluiden tijdens een medio oktober georganiseerde conferentie rond de belletjesmarkt, nog altijd uiterst positief. Volgens criticasters zelfs een tikkeltje arrogant, wat zelfs al duidelijk wordt uit de doopnaam van de bijeenkomst: ‘Champagne-effervescents, même planète?’, door veel champagnofielen waarschijnlijk eerder als een retorische vraag gezien…

Méér dan een aperitief

Want de champagne-industrie beschouwt zich nog altijd duidelijk als een multifunctioneler eliteproduct, zo blijkt uit talrijke reacties en tussenkomsten. “Italiaanse schuimwijnen zoals de prosecco worden voornamelijk als aperitief geschonken, natuur of in cocktailvorm” zo luidde argument nummer één van Pascal Férat, de voorzitter van het Syndicat général des vignerons de Champagne.

Champagne daarentegen wordt volgens deze uiteraard lichtjes bevooroordeelde bron ook op andere momenten geconsumeerd. En zeker wanneer het op feesten of speciale gelegenheden aankomt “…primeert champagne nog altijd boven de andere bubbels”. Sommige aanwezigen spraken over prosecco zelfs ronduit als van een ‘modeverschijnsel’. Populair vooral bij jongeren, maar hoelang nog?

Argument nummer twee is dan weer puur economisch: “Champagne vertegenwoordigt slechts 8% van het totale volume bubbels in de wereld, maar wel 45% van de waarde” aldus Férat. Kortom, een exclusiever product waaraan logischerwijze een hoger prijskaartje bengelt.

Voor iedereen plaats

Of was deze conferentie uiteindelijk toch een oefening in fluiten in het donker?

Zo wezen een aantal bezoekers van deze brainstorm op het feit dat, zeker in het Verenigd Koninkrijk, prosecco de laatste drie jaar aan een serieuze opmars bezig is en zeker in de aperitiefsfeer een geduchte concurrent is geworden, net zoals cocktails overigens (lees Forza Prosecco).

Vertegenwoordigers van andere Franse moussewijnen, met name de crémants, benadrukten trouwens nog eens dat het enorm lastig blijft om de internationale consument continu te wijzen op de vinificatieverschillen van elk bubbeltype. Volgens Pierre du Couëdic, délégué général van UPECB (Union des producteurs et élaborateurs de crémant de Bourgogne), heeft elke grote bubbelfamilie ondertussen voor een eigen marktstrategie gekozen en is die diversiteit precies het pluspunt.

Alhoewel zijn visie op de markt ons toch ook sterk gekleurd lijkt, zeker richting prosecco waar er objectief een kwaliteitstrend aan de gang is: “Prosecco heeft duidelijk gekozen voor het volume. Crémant-producenten daarentegen trekken de kaart van van de identiteit en de prijs. Hoe dan ook, champagne blijft de referentie. Maar de veelheid van het mousserende aanbod is precies het middel om meer consumenten aan te trekken richting bubbels. Ik maak graag een parallel met straten waar er veel verschillende soorten restaurants gevestigd zijn. Die diversiteit creëert een marktplaats waar iedereen zijn plaats en cliënteel vindt.”

Kortom, volgens Jérôme Phillipon van het bekende huis Bollinger moet champagne zich dus blijven positioneren als een (duurder) luxeproduct en zeker geen prijzen- en kortingoorlog starten. “À nous de continuer à faire rêver” besloot hij in die wel heel typische champagnetaal.

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails