Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 29 januari 2016 door Wijntijd

Schiet Chili in eigen voet?

ChileChileense wijn is de voorbije 10 à 15 jaar uitgegroeid tot een blijver op onze markt. Populair vooral in het betaalbare genre onder de 10 euro consumentenprijs.

Globaal is Chili zelfs de 4de belangrijkste wijnexporteur geworden - na de drie Europese natiën Frankrijk, Italië en Spanje - én zo ook meteen de grootste uitvoerder binnen de Nieuwe Wereld.

Maar volgens sommige analisten begeeft de Chileense wijnindustrie zich tegenwoordig commercieel in sommige afzetmarkten - met name het Verenigd Koninkrijk, nog altijd een ijkpunt - toch op dun ijs en zou ze haar internationaal succes op termijn zo wel eens kunnen hypothekeren.

Carmenère én duurzaamheid de sleutel

De twee boosdoeners die nu reeds meetbaar zijn in het Verenigd Koninkrijk zijn enerzijds de voortdurende prijzen/discountoorlogen die daar vooral in de grootdistributie worden gevoerd, en anderzijds de soms excessieve massaproductie van bepaalde domeinen.

Twee strategieën die volgens Mario Pablo Silva, president van de sectororganisatie Wines of Chile, echter bijzonder risicovol zijn voor de toekomst. Dat hij en andere analisten vooral op deze V.K.-markt focussen, is logisch: bijna een kwart (23%) van alle Chileense wijn vloeit naar verluidt jaarlijks richting onze eilandburen. Toch is dit volume 'slechts' goed voor 17% qua waarde, wat betekent dat vooral de 'bas de gamme' er enthousiast afzet vindt.

Eén van de sleutelproblemen van deze massaproductie is dat veel Chileense huizen in rood bijvoorbeeld nog altijd de voorkeur geven aan Cabernet Sauvignon - waar de internationale markt tussen haakjes al van overstroomt... -, ten nadele van de toch meer 'eigen' Carmenère. We vinden daardoor Chileense Cabernet werkelijk in alle gedaanten en prijsvorken, ook in de Belgische handel, meestal echter voor een habbekrats en helaas ook te vaak in het ordinair kruidige, fruitoppervlakkige genre. Cabernets die dan in de rekken moeten opboksen tegen zoveel concurrenten binnen en buiten Europa.

Kortom, aldus Silva, de Chileense wijnbouwers moeten zich dringend meer op iets duurdere premiumwijnen richten in plaats van op goedkope instapcuvées. Met als U.S.P.'s de Carmenère-druif én de duurzame wijnbouw die in Chili veel aanhang kent, samen met het steeds populairder wordende wijntoerisme.

Met als ambitie: tegen 2020 moet Chileense premiumwijn zo hét boegbeeld van de Chileens export vormen.

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails