Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 29 februari 2016 door Wijntijd

Tour de France drinkt Chileens

TourDeFranceHet wielerseizoen is pas gestart, maar in Frankrijk is er al een eerste rel in het milieu.

Het Syndicat des Vignerons de l’Aude is er namelijk geschandaliseerd door het feit dat de officiële wijn van de komende Tour de France… een Chileen is. De drie toekomstige edities zal het inderdaad het Chileense Cono Sur zijn – label van de ook bij ons bekende groep Concha y Toro – dat als ‘cuvée officielle’ fungeert. Deze sponsordeal werd recent voorgesteld door een enthousiaste Tour-directeur Christian Prudhomme, met als voornaamste argumentatie: “le Tour, comme le vignoble, a de profondes racines européennes, mais il gagne constamment de nouvelles terres.”

Het syndicaat van de wijnbouwers van de Aude schoot na die mededeling in een Franse koleire en dreigt nu met harde acties. Hun president Frédéric Rouanet spreekt zelfs van heuse blokkades van bepaalde etappes: “We hebben het parcours grondig bestudeerd en we zullen ons overal in Frankrijk positioneren’. Vooral de etappe op 13 juli die van Carcasonne naar Montpellier loopt, dus door de Languedoc, lijkt een potentieel doelwit.

Wat bij de wijnbouwers van de Aude vooral kwaad bloed zet is dat er naar verluidt ruim een jaar met de organisatie van de Tour werd onderhandeld voor een mogelijke partnership en sponsoring, binnen de zeer strikte beperkingen van de ‘Loi Evin’ die te opzichtige publiciteit voor ‘alcohol’ aan banden legt. Maar net nu deze wet versoepeld werd blijkt het een Chileens label te zijn dat van deze nieuwe speelruimte profiteert.

En waarom zou één van de grootste sportevenementen van Frankrijk dan per se niet-Franse wijnen in the picture zetten, zo klinkt het kritisch?

Vraag blijft natuurlijk: een Ronde van Frankrijk die zelfs in het buitenland start en nog diverse 'vreemde' etappes telt, kan die wel 100% chauvinistisch zijn wat het wijnaanbod betreft?

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails