Home Markten Live Netto Sabato

Geplaatst op 9 februari 2016 door Wijntijd

War on Fun

WijnKrijtbordDat alcohol voor gezondheids- en sociale problemen zorgt en de samenleving deze moet trachten in te dijken, daar twijfelt niemand aan.

Maar de reactie van de meeste overheden is tegenwoordig uiterst dubbelzinnig. Ofwel wijzen ze vermanend met het vingertje en praten over de ‘kosten’, terwijl ze wel ongegeneerd elke fles plat belasten. Ofwel demoniseren ze werkelijk elke alcoholconsumptie, zonder enige nuance.

Kruistocht?

Wat die laatste strategie betreft, staat de horeca van Sydney deze dagen in rep en roer wegens een politieactie tegen een Italiaanse bistro.

De eigenaars worden er namelijk van beschuldigd dat zij “unsavoury antisocial behaviour” (onfris asociaal gedrag) promoten. De reden? In hun bistro hangt namelijk een zwart schoolbord, met daarop in krijt een royaal aanbod wijnen-per-glas. Volgens de politie van New South Wales kan dat dus niet, en is het antisociaal.

Co-eigenaar Giovanni Paradiso - de naam alleen al! - ontbindt natuurlijk furieus al zijn Italiaanse duivels op het internet. Zo postte hij op Instagram de volgende boodschap: “So according to NSW POLICE FORCE our blackboard with what we are pouring by the glass is promoting unsavoury behaviour. SYDNEY, WHAT THE F**K IS HAPPENING.” En hij krijgt meteen sympathiebetuigingen van honderden collega's.

Blijkbaar is dit niet het eerste dwaze incident, want de Horeca in Sydney wordt al een tijdje geconfronteerd met strengere regels voor de alcohollicentie en veel professionelen spreken dan ook ronduit van ‘nanny state laws’ die werden geïntroduceerd om de alcoholconsumptie af te remmen. Sommige restauranteigenaars gewagen zelfs van een heuse ‘war on fun’ of een ‘Conservative Christian Crusade’ vanwege de Australische regering.

Naast de kwestie

En hoe reageren de politiediensten? Zij verstoppen zich achter het feit dat ze aanvankelijk werden opgeroepen voor een ‘zwaar geïntoxiceerde (lees: stomdronken) vrouw in de goot’ die blijkbaar bij de bewuste bistro te diep in het glas had gekeken. De agenten vonden eveneens dat het krijtbord met de wijnen-per-glas te dicht bij de deur hing en niet 100% duidelijk maakte dat deze zaak ook eten serveerde, waardoor automatisch “… zwaar drinken werd bevorderd.”

Of: hoe een in se zinvolle campagne - namelijk de alcohol-gerelateerde incidenten op straat reduceren, want in Sydney lopen er effectief een pak zware drinkers rond. Zijn het de Britse genen? - meteen verwatert tot een kneuterige, onsympathieke actie.

Frank Van der Auwera

Reacties

Onze blogs

Meer
Related Posts with Thumbnails