Home Markten Live Netto Sabato

augustus 2016

Geplaatst op 27 augustus 2016 door Wijntijd Reacties | Reageren

Na de smurfenwijn de hulkwijn?

MatchaTeaWaar is de tijd dat wijnkleur in essentie een menage à trois was: rood, wit en rosé, in diverse gradaties uiteraard. En dan laten we bubbels even buiten beschouwing. Maar steeds meer marketeers en producenten doorbreken dit traditionele coloriet om nieuwe – trendy? – consumenten aan te trekken.

De grenzen werden al een eerste keer afgetast toen de fameuze ‘blauwe wijn’ werd gelanceerd, door critici onthaald als de smurfenwijn, maar door aanhangers verdedigd als een natuurlijk origineel product.

Maar nu is men in Japan bezig met een nieuw kleurenspel: groene wijn.

Theegroene monster

Itohkyuemon, een theebedrijf dat al sinds 1832 gevestigd is in Kyoto, produceert er samen met Tamba Wine nu een nieuwe lijn van groene-theewijnen.

Technisch is het procédé eigenlijk poepsimpel: een witte wijn krijgt een infuus met poeder van de groene matcha-thee, poeder at vrijwel onmiddellijk oplost, maar wel voor een permanente groene kleur zorgt.

Het resultaat is volgens de bedenkers voortreffelijk: wie verwacht een eerder bittere, vegetale, zeewierachtig smaak te krijgen – zoals matcha thee vaak overkomt –, wordt volgens hen verrast door het eerder zoete en fruitgedreven karakter van deze groene wijn met zijn milde aciditeit en 12% alcohol.

Maar voorlopig lijkt de handel toch moeite te hebben met deze hybride wijn. Wijnprofessionals die de groene wijn uit het gamma “Yokan no Midori” (Midnight Green) al proefden, weten blijkbaar niet in welke categorie ze deze drank moeten positioneren: nog altijd in het thee-rek, in het wijn-rek of eerder varia-drankenrek.

Volgens de producenten kan hungroene wijn wel perfect ‘pairen’ met groentebereidingen en visgerechten, of – indien geserveerd met ijs of soda à la Sangria - met kazen, fruit en snoepgoed.

Gezond zal het eindresultaat wel zijn, maar ik erger me er toch groen aan. Al is het maar vanwege het prijskaartje: een flesje van 30 cl kost in Japan 1,296 yen (11,44 euro) en het 50 cl-formaat komt op 1,944 yen (of 17,15 euro).

Tel daar de exportkost bij – want er springt nu na lectuur gegarandeerd een importeur naar zijn laptop of tablet om als eerste deze groene wijn te kunnen introduceren in België – en allerlei taksen, en de conclusie is voor mij duidelijk: liever een pure matcha of glas authentieke wijn, dan dit groene monster.

Frank Van der Auwera

Geplaatst op 25 augustus 2016 door Wijntijd Reacties | Reageren

Vive le vélo?

Bloc-4België telt honderdduizenden wielerenthousiasten- en recreanten, de ene al wat fanatieker (of professioneler) dan de andere, maar de fiets behoort zeker tot ons nationaal sportief patrimonium.

En waar een verstandig mens dan denkt dat alcohol tijdens zo’n fietstoer nu niet bepaald de ideale combinatie is, denken de Fransen er toch duidelijk anders over. Of correcter: het Syndicat des vignerons de Saumur en haar marketeers.

In het kielzog van de voorbije Tour de France lanceerden die onlangs immers ‘La Bouclée’: een lederen accessoire – beschikbaar in 8 kleuren – dat via een lus aan het stuur dient bevestigd en waarmee ‘avec élégance’ een fles wijn kan bevestigd worden.

Geen klassieke drankenfles met een energiedrankje, maar liefst nog een bubbelende ‘Crémant de Loire’ tijdens het doorkruisen van de wijngaarden. Of zoals het zo mooi klinkt in het Franse communiqué: “En mode urbain, retro, piéton ou cycliste, La Bouclée est indispensable pour arriver avec style à un déjeuner sur l’herbe ou à une soirée entre amis.”

Een doortrapt idee?

Dit gebrevetteerde accessoire, een soort modieuze lederen buidel ontworpen door een jonge designer en juwelier uit Saumur, laat zelfs toe dat het etiket tijdens de rit zichtbaar blijft en is geschikt om diverse flessenformaten te bevatten. Prijskaartje in Frankrijk: 40 euro.

Daarbij toch twee bedenkingen.

Eén: het syndicaat wil in eerste instantie vooral de bubbels van Saumur en de Loire promoten, maar dat lijkt me nu niet bepaald het ideale wijntype om urenlang in weer en wind – of in de felle zon – aan een fiets te bengelen. En volgens mij hindert het zelfs de wielertoerist.

Twee: zelfs de meest handige wieleramateurs vallen wel eens , zeker als ze in groep spurtjes trekken. Of het een prettig vooruitzicht is om dan met zo’n glazen fles tegen 40 per uur tegen het asfalt te schuiven, betwijfel ik sterk.

Frank Van der Auwera

Geplaatst op 18 augustus 2016 door Wijntijd Reacties | Reageren

Trump in Wijnland

NapaValleyWe weten het ondertussen: niet alleen politieke ideeën of media-aandacht, maar vooral financiële ruggensteun ‘maakt’ of ‘kraakt’ presidentskandidaten in de Verenigde Staten. Of correcter: zelfs iemand die zoals Donald Trump beweert over genoeg eigen middelen te beschikken, is het belangrijk om voor de partij extra campagnegeld te verzamelen.

Republikeins ‘presidential nominee‘ Donald Trump wil daarom blijkbaar véél geld afromen bij de wijnelite in Napa Valley, dé levensader van de Amerikaanse wijnindustrie die almaar beter boert, ook in het besef dat hij er relatief weinig supporters telt.

Eind deze maand staat er immers een prestigieus fundraising event gepland, waarvan de opbrengsten worden doorgestort naar ‘Trump Victory’,een gemeenschappelijk fonds dat Donald J. Trump for President Inc., de nationale Republikeinse partij en lokale partijafdelingen in 11 staten overkoepelt.

Bijna 500.000 dollar voor twee

En te oordelen naar de uitnodigingen hoopt men er wel ettelijke miljoenen te laten binnenvloeien, want de ticketprijzen variëren tussen de 5.000 en een duizelingwekkend 446.700 dollar.

Het event “An Evening with Donald Trump” van 29 augustus e.k., op een voorlopig nog geheim (!) gehouden locatie in Napa, biedt inderdaad een waaier aan opties voor belangstellenden met een rijkelijk gevulde bankrekening.

Wie als individu voor de ‘goedkoopste’ optie kiest (5.000 dollar) mag de receptie bijwonen waar ook Trump aanwezig is. Voor het bedrag van 10.000 dollar mag een koppel aanwezig zijn, met als bonus een foto met Trump. Een ticket van 25.000 dollar is dan weer de bodemprijs voor één persoon voor het diner, de receptie én de ‘photo opportunity’.

En zo klimt de factuur voor ‘betere’ pakketten, tot het waanzinnige bedrag van 446.700 dollar. Voor bijna een half miljoen dollar wordt het koppel exclusief toegelaten tot de ‘Trump Victory Council’, wat deze ‘eer’ ook moge betekenen. Want dat vermeldt de uitnodiging voorlopig niet.

Het is trouwens niet de eerste keer tijdens deze campagne dat Trump flirt met de rijke wijnbusiness van Californië. Vraag is of de bereidheid er wel is om zo diep in de portefeuille te tasten. Zo was er medio juli al een fondsenwervend event in Rancho Santa Fe, met gelijkaardige toegangsprijzen, waar slechts 50 deelnemers opdaagden. En naar verluidt waren die achteraf zwaar ontgoocheld, omdat Trump pas om 18u opdaagde, weigerde met de media te spreken en na 20u al foetsie was.

Dat moeten wel de duurste uren ooit zijn, zelfs voor gefortuneerde Californische wijntycoons.

Frank Van der Auwera

Geplaatst op 10 augustus 2016 door Wijntijd Reacties | Reageren

Namaakalcohol maakt 23.000 jobs kapot

DruppelwijnNamaakproducten zijn een grote economische pest. Ook de wereld van wijn & distillaten is niet immuun voor het fenomeen. De impact is zelfs veel zwaarder dan velen vermoeden.

Volgens een recent rapport van EUIPO, het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie, kosten imitatieproducten jaarlijks Europese bedrijven 1,3 miljard euro aan inkomstenverlies.

Of anders berekend: zeker 4,4% van de wettelijke verkopen van alcoholische dranken plus 2,3% van de officiële wijnverkoop gaan elk jaar verloren door de namaakalcohol die op de markt komt.

Bij dit directe verlies qua verkoop in de Europese handel dient dan nog eens de 1,2 miljard euro ‘publiek’ verlies geteld, namelijk de niet-geïncasseerde BTW, accijnzen, sociale zekerheidsbijdragen of verloren belastingen op de winsten van de reguliere drankenhandel.

Spanje grote verliezer

Maar daarmee is de namaakpil nog niet geslikt. Buiten deze 2,5 miljard financieel verlies, is de vervalsingssector ook verantwoordelijk voor serieus jobverlies. De rapporteurs van EUIPO schatten immers dat er in de sector van wijn & distillaten zo direct 4.800 directe arbeidsplaatsen verloren gaan, plus nog eens 18.500 indirecte jobs, waarvan de helft in de landbouw en voedingsindustrie.

Niet elk land in de Europese unie wordt echter even zwaar getroffen door deze vervalsers.

Met grote voorsprong is Spanje de grote verliezer van deze namaakindustrie op alcoholgebied. Daar verliezen de betrokken ondernemingen per jaar 263 miljoen euro aan namaak, terwijl de Spaanse Schatkist nog eens 90 miljoen euro ziet verdampen aan verloren accijnzen.

Maar ook andere landen verliezen aan vervalsers. De bedragen in Italië (162 miljoen euro businessverlies, 18 miljoen euro belastingverlies), Duitsland (140 miljoen euro verlies, 65 miljoen euro belastingverlies), Frankrijk (136 miljoen euro verlies, 100 miljoen euro belastingverlies) of het Verenigd Koninkrijk (87 miljoen euro verlies, 197 miljoen euro belastingverlies) tikken eveneens aardig aan op jaarbasis.

Frank Van der Auwera

Onze blogs

Meer